ویژگی های اندروید کیو

ویژگی های اندروید کیو (اندروید 10) در کنفرانس گوگل I/O 2019 اعلام شد

برگزاری رویداد گوگل I/O در سال 2019 بهانه‌ای شد تا به تمام ویژگی های اندروید کیو (Android Q) پی ببریم. هنوز نام دقیق اندروید 10 (Android 10) اعلام نشده است.

نسخه بتای اندروید کیو حدود دو ماه پیش برای آزمایش توسط توسعه‌دهنده‌ها منتشر شد. بعد از این اتفاق به گوشه‌ای از ویژگی‌ های اندروید 10 پی بردیم، اما همچنان بخش قابل توجهی از قابلیت‌های سیستم عامل جدید بر ما پوشیده بود. گوگل از کنفرانس I/O سال جاری استفاده و به تمامی امکانات جدیدترین سیستم عامل پلتفرم اندروید اشاره کرد.

ویژگی های اندروید کیو – اندروید 10

به عنوان برخی از ویژگی های اندروید کیو که قرار است آن‌ها را در نسخه پایدار سیستم عامل مشاهده کنیم باید به حالت تاریک سرتاسری، بهبود مدیریت و کنترل حریم خصوصی، میانبرهای سریع و یوزر فرندلی به ویژگی‌های مهم سیستم عامل و بسیاری دیگر از قابلیت‌ها اشاره کرد. در ادامه به صورت موردی درباره ویژگی های اندروید 10 بحث خواهیم کرد.

پشتیبانی از دستگاه‌های منعطف

از آن جایی که تعداد قابل توجهی از گوشی‌سازان اکنون در پی توسعه گوشی منعطف بوده و بسیاری دیگر، توسعه آن‌ها را به زودی آغاز خواهند کرد، گوگل پشتیبانی از چنین دستگاه‌هایی را در هسته سیستم عامل موبایل جدید خود جای داده است. اندروید کیو نه تنها از تمامی دستگاه‌های انعطاف پذیر مجهز به تعدادی نمایشگر متفاوت و دارای سیستم تا شدن گوناگون پشتیبانی خواهد کرد، بلکه به لطف بهره بردن از یک سری ویژگی منحصربه‌فرد مخصوص گوشی های منعطف، رابط کاربری متفاوتی در اختیار کاربران خواهد داد.

ویژگی های اندروید کیو

به عنوان یکی از این ویژگی‌ های اندروید کیو می‌توان به Screen Continuity اشاره کرد که با استفاده از آن، انتقال محتوا از روی یک نمایشگر به دیگر صفحه نمایش‌های گوشی بدون لحظه‌ای مکث امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین در زمان اجرای یک بازی، محتوا به صورت خودکار روی نمایشگر اصلی دستگاه (نمایشگر کلی حین باز بودن تا) منتقل خواهد شد. پیشتر این قابلیت را در سامسونگ گلکسی فولد دیده بودیم.

پشتیبانی از شبکه موبایل 5G

همانند مکانیزم انعطاف‌پذیر بودن بدنه و نمایشگر، پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل نیز تا امروز به چند گوشی هوشمند راه پیدا کرده و به زودی آن را در مدل‌های بیشتری مشاهده خواهیم کرد. پس جای تعجب نیست که پشتیبانی از شبکه موبایل 5G یکی از ویژگی های مهم اندروید کیو به شمار می‌رود.

ویژگی های اندروید کیو

پیش‌بینی شده نزدیک به بیست اپراتور مختلف در سرتاسر دنیا، یک گوشی 5G در سال 2019 عرضه کنند، به همین دلیل سرعت رشد این نوع دستگاه‌ها به مراتب از دستگاه‌های منعطف بیشتر است. با توجه به این که احتمالا اولین گوشی آیفون دارای پشتیبانی از شبکه 5G در سال 2020 معرفی خواهد شد، اندروید، پرچمدار توسعه نسل پنجم شبکه موبایل به شمار خواهد رفت.

لایو کپشن

یکی دیگر از ویژگی های اندروید کیو که برای عده‌ای از مردم دنیا، سبک و کیفیت زندگی را زیر و رو خواهد کرد، لایو کپشن نام دارد. به لطف این قابلیت، متن گفتگوهای ویدیوها به صورت آنی روی نمایشگر گوشی نمایش داده خواهد شد. به این ترتیب امکان تماشای فیلم یا هر نوع ویدیوی دیگر برای افراد ناشنوا فراهم می‌شود.

قابلیت لایو کپشن فقط برای ناشنوایان کاربردی نیست. ممکن است شما نیز در محیطی، مجبور به قطع کردن صدای گوشی باشید، بدون این که امکان قرار دادن هندزفری یا ایرباد داخل گوش فراهم باشد. همچنین حین قرارگیری در محیطی شلوغ، با افزایش حداکثری حجم صدا، باز هم متوجه مکالمات داخل ویدیو نخواهید شد. اینجاست که ویژگی لایو کاپشن خودی نشان می‌دهد؛ مهم نیست ویدیو، یک محتوای وب بوده یا به یک مکالمه تصویری مربوط می‌شود!

ویژگی جالب دیگر اینجاست که می‌تواند متون را به هر کجای نمایشگر به دلخواه انتقال داد. گفتنی است نسخه متنی مکالمات داخل فایل‌های ویدیویی، داخل گوشی ایجاد شده و چیزی درون سرورهای گوگل پردازش نمی‌شود. این قابلیت تا انتهای سال جاری، به برخی دیگر از دستگاه‌های اندرویدی کنونی نیز اضافه خواهد شد.

پاسخ هوشمند و اعمال پیشنهادی

سیستم نوتیفیکیشن هوشمند پلتفرم اندروید قرار است در سیستم عامل جدید باز هم هوشمند‌تر شود. یکی از تغییرات مهم این سیستم، کار کردن آن با تمامی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است. به لطف آن، بر اساس مکالماتی که پیشتر داشته‌اید، امکان پاسخ دادن سریع به یک پیام از طریق اموجی‌های مربوط یا متن‌های پیشنهادی هوشمندانه فراهم خواهد شد.

این پیشنهادات تنها منحصر به پیام‌های متنی نیست. به عنوان نمونه، اگر داخل پیام، فردی یک آدرس برایتان ارسال کرده باشد، یک دکمه میانبر به گوگل مپس به منظور نمایش همان آدرس در کنار پیام نمایش داده خواهد شد. افزوده شدن قابلیت پیشنهاد اعمال مختلف، افزایش توانایی هوش مصنوعی برای درک نوع پیام و از آن مهم‌تر، پشتیبانی از تمامی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان جزو مهم‌ترین ویژگی های اندروید کیو در بخش سیستم نوتیفیکیشن به شمار می‌روند.

حالت تاریک

بعد از مدت‌ها انتظار سرانجام یک حالت تاریک سیستمی به سیستم عامل اندروید اضافه شد. این حالت به صورت مستقیم با انتخاب سوییچ مربوط به آن در پنل نوتیفیکیشن یا به وسیله فعال‌سازی حالت ذخیره نیرو فعال خواهد شد. پیشتر حالت تاریک تنها در رابط کاربری گوشی نمایش داده می‌شد و امکان استفاده از آن به صورت سرتاسری و حین ورود به اپلیکیشن‌های مختلف وجود نداشت.

امنیت و حریم خصوصی

بهبود حریم خصوصی و امنیت کاربران جزو مهم‌ترین ویژگی های اندروید کیو به شمار می‌روند. به عنوان یکی از امکانات توسعه یافته با هدف افزایش حریم خصوصی می‌توان به بهبود قابلیت اشتراک‌گذاری موقعیت اشاره کرد که اجازه می‌دهد موقعیت جغرافیایی مادامی که از یک نرم افزار خاص استفاده می‌کنید به اشتراک گذاشته شود. اشتراک‌گذاری به محض بستن آن اپلیکیشن متوقف خواهد شد. پیشتر این قابلیت را در پلتفرم آی او اس دیده بودیم.

آپدیت‌های پس‌زمینه یکپارچه

با اندروید 10 گوگل به برخی عناصر سیستم عامل اجازه می‌دهد به محض آماده بودن یک به‌روزرسانی، در پس‌زمینه آن را دریافت کنند، به همان شیوه‌ای که برخی اپلیکیشن‌های اندرویدی این کار را انجام می‌دهند. به این ترتیب آخرین پچ‌های امنیتی، آپدیت‌های مربوط به ارتقای حریم خصوصی، آپدیت‌های مربوط به افزایش پایداری گوشی و دیگر به‌روزرسانی‌های سیستمی بدون ایجاد مزاحمت برای کاربر و در ادامه نیاز به ریبوت کردن دستگاه دریافت خواهند شد.

این دسته از ویژگی های اندروید کیو برای کاربران خبری بسیار خوشحال‌کننده محسوب می‌شود. شرکت‌های گوشی‌ساز، در مقایسه با گوگل در انتشار آپدیت‌های سیستمی به مراتب ضعیف‌تر عمل می‌کنند، اما اکنون، فارغ از شرکت سازنده گوشی، آپدیت‌های سیستمی در پس‌زمینه به صورت خودکار دریافت و نصب خواهند شد.

سلامت دیجیتال و کنترل‌های مربوط به والدین

از جمله مهم‌ترین ویژگی های اندروید کیو افزایش قابلیت‌های مربوط به حفظ سلامت و تندرستی کاربران است. به عنوان نمونه می‌توان به یک ویژگی جدید سیستم عامل اندروید 10 با نام Focus Mode اشاره کرد که به شما اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های پرت‌کننده حواس را پیدا کرده و نوتیفیکیشن‌های آن‌ها را مادامی که این حالت فعال است، بی‌صدا کنید. به این ترتیب حین انجام بازی روی گوشی یا درس خواندن، نوتیفیکیشن‌های غیر مهم تمرکزتان را از بین نخواهد برد.

ویژگی های اندروید کیو

یکی دیگر از ویژگی‌ها مهم مربوط به تندرستی دیجیتال در اندروید کیو Family Link نام دارد. به لطف آن می‌توان برای هر اپلیکیشن، یک حداکثر زمان مجاز برای استفاده مشخص کرد. بعد از گذشت آن، دیگر کودک قادر به وارد شدن به اپلیکیشن یاد شده نخواهد بود.

پیشتر، امکان تست نسخه بتای سیستم عامل تازه معرفی شده تنها برای کاربران دستگاه‌های سری پیکسل گوگل و سایر شرکت‌هایی که از اندروید خام استفاده می‌کنند (همچون وان پلاس) امکان‌پذیر بود، اما قرار است سومین نسخه بتای اندروید 10 برای مدل‌های بیشتری از سایر گوشی‌سازان در دسترس قرار بگیرد. به این ترتیب امکان ساید لود کردن نسحه بتای جدید اندروید کیو برای چند گوشی ساخت شیائومی، وان پلاس، ایسوس، نوکیا، اوپو، سونی، ال جی، هواوی و دیگر شرکت‌ها میسر خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*