عکاسی از ماه

نکات مهم عکاسی از ماه ؛ با رعایت این نکات بهترین عکس‌ها را از ماه بگیرید

یک محقق نجوم در مورد زمان و مکان مناسب برای عکاسی از ماه بیان کرد با توجه به نوع عکسی که از ماه در وضعیت‌های هلال، هلال نصفه و قرص کامل گرفته می‌شود، زمان و مکان متفاوتی وجود دارد.

عمران مرادی، عضو مرکز نجوم ادیب اصفهان در رابطه با بهترین شرایط برای عکاسی نجومی بیان کرد که به طور کلی عکاسی نجومی در دو دسته‌بندی علمی و هنری قرار می‌گیرند. او در توصیف عکس‌های نجومی هنری و علمی بیان کرد:

همان گونه که از نام آن‌ها برداشت می‌شود، عکس‌های نجومی عکس‌هایی هستند که اطلاعات مستند و مستدلی در بر دارند و یک ثبت علمی به شمار می‌روند. در مقابل، عکس‌های نجومی هنری تنها حاوی زیبایی هنری هستند.

بهترین ابزارها برای عکاسی از ماه کدامند؟

مرادی در ادامه به ابزارهای مناسب برای عکاسی نجومی اشاره کرد. این پژوهشگر نجوم اصلی‌ترین ابزار برای عکاسی نجومی را استفاده از لنز یا دوربین تلسکوپ مناسب معرفی کرد. او گفت واضح است که با هر دوربینی نمی‌توان به عکاسی نجومی پرداخت. با توجه به نوع عکس، استفاده از یکی از این دو ابزار توصیه می‌شود.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم اصفهان افزود:

گاهی افراد قصد دارند که عکس‌هایی با میدان دید باز تهیه کنند. برای این کار بزرگنمایی بالا نیاز نیست. اما اگر بخواهید که از سحابی، کهکشان یا گودال‌های سطح ماه عکس‌برداری کنید، لازم است که در کنار ابزارهای عکاسی، تلسکوپ و دوربین مناسبی به کار بگیرید. حالت ایده‌آل برای انتخاب دوربین، دوربینی است که شامل حسگری بزرگ و لنزی با دیافراگم باز باشد و به صورت دستی قابل تنظیم باشد و البته قابلیت انواع نوردهی را نیز داشته باشد.

آیا با دوربین گوشی می‌توان از ماه عکس گرفت؟

مرادی در پاسخ به این پرسش که آیا دوربین گوشی های هوشمند می‌تواند برای عکاسی نجومی مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر، بیان کرد که با دوربین گوشی های هوشمند هم می‌توان از آسمان شب عکس‌برداری کرد، اما نباید از این دوربین‌ها انتظار معجزه داشت. در صورتی که دوربین و تلسکوپ خوبی برای عکاسی نجومی به کار بگیرید، با گوشی هوشمند نیز می‌توانید عکس خوبی تهیه کنید.

عکاسی از ماه

او در رابطه با تغییرات ماه در آسمان گفت:

در ماه قمری، ساعت‌های طلوع و غروب ماه کاملا متغیر است. در روزهای اول ماه قمری، ماه بعد از غروب خورشید بسیار کم در آسمان دیده می‌شود. اما به تدریج زمان حضور ماه در آسمان بیشتر و بیشتر می‌شود؛ در روزهای پایانی ماه حتی در ساعات صبح هم ماه در آسمان خواهد بود و حتی در طول روز هم دیده می‌شود.

مرادی به اهمیت ویژه رویت هلال اول ماه اشاره کرد و در این باره گفت برای تعیین آغاز ماه قمری، رویت هلال اول ماه قمری بسیار حائز اهمیت است. هلال اول ماه قمری در زمان غروب خورشید در افق غرب قابل مشاهده بوده و مدت زمان حضور آن در آسمان بسیار کم و گاهی اوقات چند دقیقه است. پس از آن ماه هر روز 50 دقیقه دیرتر طلوع می‌کند؛ این امر باعث می‌شود که فاصله میان ماه و خورشید زیاد شود. به‌طوری که ماه ازخورشید بیشتر فاصله گرفته و هر شب دیرتر غروب می‌کند.

او تاکید کرد که هر چه به اواخر ماه نزدیک می‌شویم، رفته رفته در ماه نیز تغییراتی ایجاد می‌شود و در رابطه با این تغییرات گفت:

هر چه به روزهای پایانی ماه نزدیک می‌شویم، رفته رفته هلال ماه ارتفاع بیشتری پیدا می‌کند، ماه توپرتر شده و دیرتر غروب می‌کند. تا شب هفتم این روند ادامه پیدا می‌کند و در طی این مدت ماه نصفه می‌شود. از شب هفتم تا شب چهاردهم، ماه به تدریج از حالت هلال به قرص کامل تبدیل می‌شود. در طی این مدت زمان طلوع ماه به حدی دیرتر می‌شود که در زمان غروب خورشید در غرب آسمان، ماه کامل از سمت شرق طلوع می‌کند.

او در ادامه افزود از شب چهاردهم تا شب بیست و یکم، قرص ماه رفته رفته کوچک و کوچک‌تر می‌شود تا جایی که در شب 21 نیمی از ماه دیده می‌شود. از شب 21 به بعد ماه رفته رفته کوچک‌تر می‌شود و در نهایت آخرین شب ماه هلال آخر ماه قمری دیده می‌شود. از آن‌جایی که هلال اخر ماه در سمت شرق و پیش از طلوع خورشید دیده می‌شود. همچنین به دلیل نازک بودن هلال ماه، رصد آن کار دشواری است.

عکاسی از ماه

مرادی در مورد ابزار مناسب برای عکاسی از ماه اشاره کرد که هر چه دوربین قوی‌تری برای عکاسی از ماه به کار بگیرید یا از تلسکوپ استفاده کنید، مرز میان سایه روشن ماه و بخش تاریک آن بهتر دیده شده و می‌توانید عکس بهتری از ماه تهیه کنید.

بهترین زمان و مکان برای عکاسی از ماه چیست؟

این پژوهشگر نجوم اظهار کرد که زمان و مکان عکاسی از ماه به نوع عکس بستگی دارد؛ یعنی اگر بخواهید از هلال ماه یا قرص کامل ماه عکس خوبی بگیرید، زمان و مکان مناسب متفاوت خواهد بود. او افزود:

بهترین زمان برای عکاسی از هلال باریک ماه قمری، اول ماه قمری در هنگام غروب است. مناطق مرتفع کوهستانی نیز بهترین مکان برای عکاسی از هلال ماه قمری هستند. اما باید توجه داشته باشید که مشاهده اولین هلال ماه و عکس‌برداری از آن کار شواری است؛ زیرا هلال ماه بسیار باریک بوده و افق غرب باید باز باشد.

مرادی بهترین زمان برای عکاسی از ماه نصفه را روزهای 7 و 21 ماه قمری اعلام کرد و بیان کرد که برای عکاسی از ماه نصفه مکان تصویربرداری اهمیت چندانی ندارد.

او به زیبایی چشم‌گیر ماه کامل در افق اشاره کرد و گفت:

برای عکاسی از قرص کامل ماه لازم است که افق شرق باز باشد. به‌عنوان مثال کوهستان یا کویر مسطح بهترین موقعیت مکانی برای ثبت این نوع تصاویر است. بهترین زمان نیز برای عکاسی از قرص کامل ماه در زمان طلوع ماه در شب 14 ماه قمری است.

او خاطرنشان کرد زمانی که در شب چهاردم ماه قمری که ماه کامل می‌شود، ماه ارتفاع دارد و درست در وسط آسمان قرار دارد و در این زمان نیز می‌توان از ماه عکاسی کرد؛ اما در هنگام طلوع ماه از شرق عکس بسیار زیباتری می‌توان از ماه تهیه کرد. زیرا به دلیل شکست نور در افق، ماه قرمزرنگ و بزرگ به‌نظر می‌رسد.

اگر شما تجربه‌ی عکاسی از ماه را دارید، می‌توانید تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*