واردات خودروهای دست دوم

احتمال آزادسازی واردات خودروهای دست دوم به ایران و تاثیر آن بر قیمت‌ها

از گوشه و کنار خبر می‌رسد که احتمال آزادسازی واردات خودروهای دست دوم به ایران وجود دارد. گفته می‌شود با آزاد شدن واردات خودروهای کارکرده، قیمت خودروهای وارداتی به تعادل می‌رسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت برای واردات خودروهای دست دوم به عزمی جدی نیاز است که البته دست‌های پشت‌پرده از اجرای چنین طرحی به دلیل حفظ منافع خود جلوگیری خواهند کرد. محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص واردات خودروهای دست دوم عنوان کرد برای شروع می‌توان خودروهای موجود در مناطق آزاد چون جزیره قشم، کیش و بندر انزلی را با پرداخت گمرکی در بازار خودرو کشور وارد کنیم که بر همین اساس می‌توان طرح واردات خودروهای دست دوم خارجی با کیفیت را با جدیت بیشتری پیگیری کرد. وی افزود هم‌اکنون خودروهای کارکرده خارجی با قیمت حدود 3 هزار دلار قابل خریداری هستند که با توجه به اینکه قیمت ارزان‌ترین خودرو تولیدی کشور حدود 50 میلیون تومان است، چنین امری باعث می‌شود مردم به خرید این خودروها ترغیب شوند تا به این شکل به نیاز بازار پاسخ داده شود.

تنظیم بازار با واردات خودروهای دست دوم خارجی

محمدرضا منصوری در ادامه بیان کرد در شرایط فعلی با مشکل نامتعادل بودن تقاضا و عرضه در بازار خودرو مواجه هستیم که با واردات خودروهای دست دوم خارجی می‌توان در متعادل کردن بازار گام بزرگی برداشت و حتی قیمت خودروها نیز روند کاهشی پیدا خواهند کرد. وی افزود اگر برای واردات خودروهای کارکرده خارجی تعرفه 100 درصدی نیز در نظر گرفته شود، مبلغ این تعرفه حدود 3 هزار دلار خواهد بود. البته دست‌های پشت‌پرده به دلیل اینکه منافع خود را از دست می‌دهند از واردات این خودروها جلوگیری خواهند کرد. وی همچنین تاکید کرد واردات چنین خودروهایی به دلیل کیفیت بالا باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

واردات خودروهای دست دوم

محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این خصوص عنوان کرد صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم به ارائه خدمات پس از فروش و فراوان بودن لوازم یدکی و قطعات آن مشروط خواهد بود و در این صورت می‌توان با این طرح موافقت کرد. وی افزود کسی تمایل ندارد تا خودرویی به کشور وارد کند که فاقد لوازم یدکی باشد. از این رو برای صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم به واردات قطعه و لوازم یدکی این خودروها باید به صورت جدی توجه شود.

دیدگاه وزیر صنعت

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با پیشنهاد حمید بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در انگلستان در خصوص اینکه با واردات خودروهای دست دوم می‌توان قیمت خودرو را کاهش داد، عنوان کرد:

با کدام منابع ارزی این کار باید صورت گیرد؟ موضوعی که مطرح شده است، اصلا پیشنهاد خوبی نیست و نمی‌توان به آن جامه عمل پوشاند.

قیمت خودروهای وارداتی کارکرده چقدر خواهد بود؟

در جدول زیر اسامی خودروهای کارکرده و دست دوم خارجی را مشاهده می‌کنید که میانگین قیمت آن محاسبه و تبدیل به تومان شده است. گفتنی است بسیاری از این خودروها دارای مدل ساخت 2014 تا 2017 هستند و قیمت آن‌ها بر اساس نرخ ارز دلار 15 هزار تومانی محاسبه شده و با قیمتی که امروز در بازار آزاد ایران به فروش می‌رسند، مقایسه شده است.

نوع خودرومیانگین قیمت در خارجقیمت با احتساب نرخ دلار
میانگین قیمت فعلی در داخل کشور
هیوندای سانتافه مدل 201616 هزار دلار240 میلیون تومان1 میلیارد تومان
کیا اپتیما فول جی تی13 هزار دلار195 میلیون تومان820 میلیون تومان
تویوتا راو 411 هزار دلار165 میلیون تومان1 میلیارد تومان
لکسوس ان ایکس 30035 هزار دلار525 میلیون تومان1 میلیارد و 590 میلیون تومان
بنز E30040 هزار دلار600 میلیون تومان2 میلیارد تومان
فولکس‌واگن پاسات13 هزار دلار195 میلیون تومان1 میلیارد و 50 میلیون تومان
میتسوبیشی اوتلندر18 هزار دلار270 میلیون تومان1 میلیارد تومان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

33 دیدگاه

  1. با سلام، به نظرم این مورد طرح خوبیه ولی یه مشکل جزیی داره اونم اینه که به درد اکثر افراد جامعه نمیخوره چرا که اکثرا از قشر متوسط و رو به پایین هستند و تو۵۰ میلیون پرایدش موندن چه برسه بخوان برن ۶۰۰ میلیون واسه ماشین بنز دسته دوم پول بدن، نه این طرح مال آرامش بیشتر آدمای پولداره اگه واقعا به فکر رفاه مردم هستید یا ماشین بهتر بسازید که میتونید بسازید ولی نمی‌سازد یا خودرو دسته دوم خیلی ارزون تر در رنج قیمت۲۰تا۱۰۰ میلیون بیارین تا خودروسازهای داخلی احساس خطر کنند یه تکونی به خودشون بدهند در غیر این صورت یه چند وقت بعد از ورود خودرو دست دوم همین آش و همین کاسه قیمت اینارو هم میبرند به اسمون

  2. تنها راه فشار همه جانبه مردم بە نمایندگان مجلس برای طرح خواسته آزاد سازی واردات خودرو است که دست مافیای خودرو از این تجارت پرسود کوتاه بشه

  3. هر کسی این متن رو میخونه سری بزنه به سایت ماشین های دست دوم در دبی ببینید با این دلار با پنجاه میلیون میتونیم چه خودرو های لوکسی سوار بشیم تا کی این خفت و خاری

  4. به خدا قسم خون تمام اون کسایی که در تصادف هر ساعت قط نخاع یا فوت میشن و یا به گردن خودروسازهای ایرانه. کسانی که آسم دارن و … ببینید این خودروهایی ایرانی چه بلایی بر سر مردم آوردن از همه کشور ها جوان ایرانی باید تحقیر بشه روی گنج هستیم و در فقر فلاکت زندگی میکنیم تا کی باید مجبور به خرید پراید باشیم و حق انتخاب خودرو دیگه ای نداشته باشیم

  5. باسلام فقط یک لحطه فکر کنید چه چیزیمون از عراق حنگ زده از ترکیه از روسیه از ارمنستان از دبی از … چه چیزمون کمتره چرا باید اونها بهترین ماشین هارو با کمترین هذینه خریداری کنن و ما به خاطر مثلا خودرو سازی کشور که قتل گاه مردم شریف ایران هست باید بسوزیم و بسازیم.ببینید تصادف های پراید و … این ظلم ها تا کی باید ادامه دار باشه. چرا اغده همه جوان هامون اینه یه ماشین خوب سوار شن و شماها نمیزارید

  6. تا زمانیکه به این راحتی و مفت چنین تعرفه ایی گزافی روی اتومبیل یا هر لوازم دیگه ایی از ملت میگیرن چرا اصلا باید بفکر کار دیگه باشن؟!؟

  7. با وجود ایران خودرو و سایپا امکان نداره وارد بشه چون این شرکت ها تعطیل میشن

  8. دوستان کاش بجای این کارها یکم به پولمون ارزش بیفزایند اگه به حالت عادی برگرده دلار هزار تومن بشه قیمت بی ام و ۷۳۰
    نودوپنج هزار دلاره که میشه نودوهفت میلیون پولی که بابت یک ۲۰۶ تیپ دو میدیم ولی بی ام و سه میلیارده الان تو میهن عزیزمون

    • دلار هم 1000 تومان بشه و ارزش پول ما بره بالا فکر میکنی جمهوری اسلامی میزاره که تو BMW 720 با 95 میلیون سوار شی یه گمروکی تپل اندازه یه تریلی ازت میگیره میشه 700 میلیون

  9. پاسخ اون آقایی که انسانهارو با داراییشون میسنجه و از قشرشریف کم درآمد بعنوان یابو سوار نام میبره:
    این که به نفع شماست ، ازین پس میتوانی نفس راحتی بکشی و کمتر سواری بدهی ، آقازاده نامحترم …فکر میکنی اگر پول مردم از طریق رانت دراختیار امثال تو نبود ،کجابودی؟…کماکان پشت سر گوسفندها همانند اجداد بسیار محترمتون !

  10. کشورهای توسعه یافته ودر حال توسعه سیاستشون در قبال تولید،تحقیق و توسعه و تولیدات به روزتره که با این حجم تولید بهترین سیاست خالی کردن فضا برای ورود محصولات جدید هستش کاری که متاسفانه توی ایران عملی نمی شود.حالا شرکت های خودرو سازی تو چشم هستند ولی کل سیستم کاری ایران همینه و اگر سایر ادارات،نهادها،سازمانها ،دانشگاهها ،شهرسازی،عمران و غیره رو هم مقایسه کنیم همشون دارن لنگ می زنند.امسال چین فروش خودرو از سال 1992 دراین کشور کاهش پیدا کرده و برای اینکه کارخانه های خودروسازی با تمام توان به کارشون ادامه بدهند سیاست صادرات خودرو های دست دوم رو در پیش گرفتن ،حالا باید دید در آینده چه حرف و حدیث هایی در این مورد نقل خواهد شد.

  11. درست در راستای سیاست چینی ها جهت صادرات خودروهای دست دوم است که یک روز بعد سفیر ایران در لندن اعلام کرد که ماشین دست دوم وارد کنیم . پازل ها را کنار هم بچسبانید متوجه اصل قضیه خواهید شد . احتمالا خرید نفت در مقابل صدور خودرو دست دوم از چین . باید منتظر ماند

  12. سلام
    اگر این طرح به این ترتیب باشد که برای مصرف کننده باشد و وارد کننده تا 5 سال حق فروش نداشته باشد و در صورت فروش آن را به دستگاهی که متولی این کار است و مجدد بعد از 5 سال آن را در اختیار مصرف کننده بعدی قرار دهد و به شرطی که سیستمی باشد که به صورت هوشمند از رانت جلوگیری کند مانند سایر کشور ها به ارامش خودرو می رسیم و چه بسا آن را بصورت اقساط خرد به مصرف کنند برسانند

  13. سلام دوستان ای کاش همچین تصمیمی عملی بشه که مجبور نشیم وانت پیکان مدل ۷۹ تعمییر کنیم و اسمشو بزاریم ماشین در عوض تویوتا سوار میشیم و از زندگی لذت میبریم

  14. این طرح باید سال ها قبل اجرا میشد

  15. هر چی یابو سواره از فردا ماشین خوب سوار میشه

    • امثال جنابعالی چشم ندارید هموطن هامون ماشین خوب سوار بشن….یابو سوار تولید کننده هست و حق داره ماشین خوب سوار شه …..نه مثل بعضی ها دلال مسلکه و نه دزد و رانت خوار…….

    • حتی یابو ها هم حق دارند ماشین خوب سوار بشن مثل خود جنابعالی

    • انقدر مفت خوری کردی از آخور بابات که فکر کردی قشر ضعیف ( امثال ما ) که جونمون ور میاد ولی پولی در نمیاد،لیاقت ماشین دست دوم خارجی هم نداریم.
      خاک عالم توی اون جمجمه پوکت.شاید سنگین بشه سرت،الکی هم که شده فکر کنی که مغز داری.

    • این که به نفع شماست ، ازین پس میتوانی نفس راحتی بکشی و کمتر سواری بدهی ، آقازاده نامحترم …فکر میکنی اگر پول مردم از طریق رانت دراختیار امثال تو نبود ،کجابودی؟…کماکان پشت سر گوسفندها همانند اجداد بسیار محترمتون !

    • نکنه خودت هنوز یابو سوار میشی ..که البته یابو خیلی برات زیاده..همون الاغ سواری.
      چرا بعضی از ادما چشم ندارن بقیه مردم هم خوششون باشه…

    • ادب مرد به از دولت اوست…
      چه راننده و چه به قول شما یابو حق داره از امکانات مطلوب استفاده کنه و چون تویی که به نظر میرسه یه خودروی سطح متوسط تو جهان سوار میشی نگران اینی که با ورود این خودروها خودروی بیشعوری مثل تو دگ زرق و برق قبلی رو نداشته باشه نباید جون مردم به بازی گرفته بشه با خودروهایی مثل خودروهای ایران خودرو و سایپا

  16. هیچ تاثیری نداره شک ندارم

  17. طرح خوبیه واسه اقشار جامعه

  18. شاید اگه به یک اروپایی بگن داره جنگ میشه از ترس خودشو خیس کنه ولی تو ایران اگه بگن جنگ میشه مردمش بی تفاوت باشن چون دیگه میدونن وضعیتی که توشن ته بدبختی های دنیا هست.

  19. خوبه خودش هم اعتراف میکنه که فساد سازماندهی شده وجود داره مملکت شده مافیاکده
    ایران بعد از ونزولا و عربستان دارای بزرگترین منابع انرژی دنیا هست اونوقت آرزوهای ملتش کف حقوق طبیعی مردم کشورهای دیگهست.

  20. والا با این همه دروغ در سطح کشور انتظار نداشته باشین کسی این خبر رو باور کنه

  21. خود وزیر هم شریک دزده…
    بعدشم با همچین کاری دوتا کارخونه مونتاژ کاری ایران خردو و سایپای قاتل ورشکست میشن که… پس این فرغوناشونو به کدوم ملت بدبختی بچپونن؟
    اگه بشه عالیه در صورتی که مجوز واردات رانت واسه اغازاده ها نباشه و همه بتونن وارد کنن…