ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز

آموزش ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز 10 بدون نرم افزارهای جانبی

در صورت نیاز به ضبط ویدیو از صفحه نمایش در ویندوز 10 می‌توان این کار را بدون نیاز به نصب برنامه‌های خاص انجام داد. در این مطلب نحوه فیلم برداری از صفحه در ویندوز 10 را آموزش می‌دهیم.

ایجاد یک فیلم آموزشی، توضیح نحوه انجام کاری خاص به یک کاربر یا مستند کردن یک ایراد، تنها بخشی از کاربردهای ضبط ویدیو از صفحه به شمار می‌روند. دلیل هر چه باشد، ممکن است تمایلی به نصب یک نرم افزار جداگانه به منظور ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز نداشته یا برای انجام این کار نیازمند کسب اجازه از مالک کامپیوتر باشید.

ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز با ابزارهای پیش‌فرض

به همین دلیل در ادامه، چند روش به منظور ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز با استفاده از ابزارهای پیش‌فرض آن آموزش خواهیم داد. اغلب مواقع، ابزارهای جانبی در مقایسه با قابلیت‌های پیش‌فرض سیستم‌ عامل‌ها توان بهتری در انجام کارهای مختلف دارند، به همین دلیل بد نیست نگاهی به اپلیکیشن‌های ویندوزی ضبط فیلم از نمایشگر نیز بیندازید.

1- ضبط ویدیو از صفحه با ایکس باکس گیم بار

به منظور ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز ابزاری در قالب ایکس باکس گیم بار در اختیار کاربران قرار دارد. این ابزار به منظور گرفتن فیلم از صحنه‌های یک بازی و اشتراک‌گذاری آن با دیگران توسعه یافته است، اما می‌توان از آن برای هر هدف دیگری استفاده کرد.

وارد اپلیکیشن Settings در ویندوز 10 شده و کلمه Gaming را جستجو کنید. در تب Gaming Bar، از روشن بودن گزینه‌های Record Game Clips ،Screenshots و Broadcast Using Game Bar اطمینان پیدا کنید.

ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز

اکنون دو کلید Win + G را فشار بدهید تا منوی پاپ آپی گیم بار رو به رویتان قرار بگیرد. بعد از فشردن این میانبر برای نخستین مرتبه، جعبه‌ای از گزینه‌های مختلف به همراه پیغام “Gaming features not available” (قابلیت‌های گیمینگ در دسترس نیستند) نمایش داده خواهد شد. دلیل این امر، عدم تشخیص برنامه دسکتاپ به عنوان یک بازی توسط گیم بار است. برای رفع مشکل، تیک کنار گزینه Enable gaming features for this app to record gameplay را بزنید.

اکنون می‌توانید با فشردن دکمه‌های Win + Alt + R، در هر زمانی، ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز را آغاز کنید. می‌توانید با رفتن به صفحه تنظیمات، این میانبر را تغییر داده و کلیدهای ترکیبی دیگری را برای فراخوانی ابزار ضبط ویدیوی ایکس باکس گیم مشخص کنید.

ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز

پیش از گرفتن فیلم بد نیست کلیدهای Win + G را یک مرتبه دیگر فشار داده و از سطح صدای اپلیکیشن‌ها و خروجی‌ها اطمینان پیدا کنید. اگر در پی ضبط صدا از طریق میکروفون هستید، می‌بایست روی آیکون Mic کلیک کنید. به جای این کار می‌توانید از میانبر Win + Alt + M استفاده کنید. به منظور توقف ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز 10 کافی است مرتبه‌ای دیگر کلیدهای Win + Alt + R را فشار دهید. فیلم گرفته شده از صفحه، در مسیر C:\Users\USERNAME\Videos\Captures ذخیره شده است. منظور از USERNAME در این مسیر، پوشه کاربری است که حین فیلم برداری از صفحه به آن لاگین بوده‌اید.

2- ضبط ویدیو از صفحه ویندوز 10 با Steps Recorder

اگر به ابزاری حرفه‌ای همانند چیزی که ایکس باکس گیم بار در اختیارتان قرار می‌دهد نیاز ندارید، می‌توانید آن را با یک ابزار ساده‌تر یعنی Steps Recorder جایگزین کنید. این برنامه پیشتر با نام Problem Steps Recorder شناخته می‌شد. در این ابزار به جای گرفتن فیلم، اسکرین شا‌ت‌هایی پیاپی از فرآیندی که مشغول انجامش در سیستم کامپیوتری خود هستید گرفته می‌شود. البته این نرم افزار کاربردهای خاص خود را دارد و ممکن است همیشه پاسخگوی نیازها نباشد.

برای شروع استفاده، درون منوی استارت عبارت Steps Recorder را وارد کرده و بعد از نمایش برنامه، روی آن کلیک کنید. سپس مراحل را قدم به قدم برای گرفتن اسکرین شات‌های پیاپی دنبال کنید. اگر نیاز دارید به چیزی اطلاعاتی اضافه کنید، روی دکمه Add Comment کلیک کنید. به این ترتیب خواهید توانست قسمتی مشخص از صفحه را هایلایت کرده و متون مورد نظر را درونش وارد کنید. بعد از اتمام، روی دکمه Stop Record کلیک کنید.

در ادامه پنجره‌ای حاوی تمامی اطلاعات ضبط شده، نمایش داده خواهد شد. این برنامه، در هر مرتبه‌ای که کلیک کرده یا چیزی تایپ می‌کنید، یک اسکرین شات تهیه کرده و رد تمامی چیزهایی که روی آن‌ها کلیک کرده یا نوشته‌اید را می‌گیرد.

ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز

در نهایت روی گزینه Save کلیک کرده و مکانی را برای ذخیره‌سازی ویدیو انتخاب کنید. دیتا به عنوان یک فایل Zip در اختیارتان قرار می‌گیرد تا بتوانید آن را به راحتی با افرادی که در پی آموزشی چیزی به آن‌ها هستید به اشتراک بگذارید.

3- ضبط ویدیو از صفحه از طریق یوتیوب

استفاده از لایو استریمینگ یوتیوب برای ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز 10 یکی دیگر از راهکارهای موجود است. متاسفانه یوتیوب حین استفاده از این سرویس با نمایش پیغامی اعلام می‌کند لایو استریمینگ سال 2020 را به خود نخواهد دید، به همین دلیل بهتر است از ابزار YouTube.com/webcam استفاده کنید. متاسفانه امکان ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز 10 با استفاده از ابزار دوم وجود ندارد.

برای شروع، وارد وب سایت یوتیوب شده و از لاگین بودن به آن اطمینان پیدا کنید. در گوشه بالا و سمت راست نمایشگر، روی کلید Upload، که شبیه به یک دوربین فیلم برداری است، کلیک کنید. سپس گزینه Go Live را برگزینید. بسته به وضعیت اکانت، ممکن است پیش از ادامه کار مجبور به تایید یک سری اطلاعات مربوط به حساب کاربری خود شوید.

در قدم بعدی، جعبه‌ای با امکان افزودن اطلاعات پایه‌ای به استریم خود، خواهید دید. اینجا، روی گزینه Classic Live Streaming در گوشه پایین و سمت راست صفحه کلیک کنید تا وارد رابط کاربری قدیمی شوید.

ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز

پایین بخش Live Streaming در سایدبار سمت چپ، روی گزینه Events کلیک کنید. سپس گزینه New Live Event واقع در گوشه بالا و سمت راست صفحه را برگزینید. اکنون عنوان (Title)، توضیحات (Description) و دسته‌بندی (Category) را مشخص کنید. همچنین از تغییر حریم خصوصی از عمومی (Public) به خصوصی (Private) اطمینان پیدا کنید. در صورت نیاز به مشخص کردن تعداد محدودی کاربر به منظور تماشای استریم می‌توانید از گزینه Unlisted استفاده کنید. پایین Type، از انتخاب گزینه Quick مطمئن شوید. برای شروع ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز روی گزینه Go Live Now کلیک کنید.

ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز

شروع برادکست

اکنون یک پنجره جدید Google Hangouts On Air رو به رویتان قرار گرفته و میکروفون به همراه وب کم فعال شده است، درست همانند زمانی که در حال برقراری یک مکالمه در هنگ اوت هستید. به منظور بی‌صدا کردن میکروفون و قطع صدا از ویدیو می‌توانید روی آیکون بالای صفحه کلیک کنید. با کلیک روی گزینه Screencast در سمت چپ، می‌توانید امکان گرفتن فیلم از سرتاسر صفحه یا تنها پنجره یک اپلیکیشن خاص را مشخص کنید. بعد از انتخاب آن، با کلیک روی Start Broadcast فرآیند پخش آغاز خواهد شد.

ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز

بعد از اتمام کار، گزینه Stop Broadcast را برگزینید. بعد از بستن پنجره هنگ اوت، یوتیوب ویدیوی ضبط شده را در کانالتان به ثبت خواهد رساند.

دسترسی به ویدیو

می‌توانید کمی بعدتر، با کلیک روی آیکون پروفایل خود در گوشه بالا و سمت راست صفحه به کلیپ ایجاد شده دسترسی پیدا کنید. به این منظور ابتدا گزینه YouTube Studio و سپس Videos را از سایدبار سمت چپ انتخاب کنید. در بالای این صفحه، به منظور نمایش آرشیو لایو استریم‌ها باید گزینه Live را برگزینید. ویدیوی گرفته شده در پایین بخش Live Replay قابل مشاهده خواهد بود. در صورت تمایل یا عدم تمایل به دیدن شدن ویدیو توسط دیگران، جابه‌جا شدن بین گزینه‌های مربوط به تنظیمات حریم خصوصی (Private ،Public و Unlisted) را فراموش نکنید.

ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز

4- ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز 10 از طریق پاورپوینت

اگر پیشتر نرم افزار پاورپوینت را در سیستم کامپیوتری خود نصب کرده باشید، اکنون امکان استفاده از آن برای ضبط ویدیو از صفحه در ویندوز 10، بدون نیاز به نصب نرم افزاری جدید، فراهم است! سری نرم افزارهای مایکروسافت آفیس، روی برخی سیستم‌های کامپیوتری به صورت پیش‌فرض نصب می‌شوند.