دامنه های فارسی

عبور تعداد دامنه های فارسی کشور از مرز یک میلیون

بر اساس آخرین آمار از دامنه های کشور، تعداد دامنه های فارسی از مرز یک میلیون عبور کرد و دامنه‌های با پسوند دات آی آر (ir.) بیشترین تعداد دامنه‌های فعال را دارند.

طبق آمار مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، در حال حاضر بیش از یک میلیون دامنه‌ی فعال با پسوند‌های مختلف ثبت شده‌اند؛ اما در این میان بیشترین تعداد دامنه‌ی فعال، متعلق به دامنه‌هایی است که دارای پسوند دات آی آر هستند.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی یکی از مراکز اصلی ثبت دامنه های اینترنتی کشور است؛ کاربران به منظور ثبت دامنه برای بازگشایی سایت خود باید به سایت این مرکز یا یکی از نمایندگان فعال آن در کشور مراجعه کند. پژوهشگاه دانش‌های بنیادی آمار دقیقی از دامنه های ایرانی منتشر می‌کند.

دامنه های فارسی

مرکز ثبت دامنه کشوری ایران نیز زیرمجموعه این پژوهشگاه است و مسئولیت ثبت دامنه های ایران را بر عهده دارد. گستره‌ی وسیعی از دامنه‌های سطح بالا و البته پرطرفدار مانند Org ، Net ، Com و Info‌ در سراسر وب وجود دارند. همچنین زمینه تقاضای این دامنه‌ها در بسیاری از کشور‌ها مجاز است و به همین دلیل برآورد آمار دقیق از آن‌ها کمی مشکل است. اما مرکز ثبت دامنه آمار دقیقی از آخرین دامنه‌های ثبت شده تهیه و منتشر می‌کند.

دامنه یا دامین (Domain) سرویسی است که وب سایت‌ها با کمک آن قابل دست‌یابی خواهند بود. دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل می‌شود. نام دامنه قسمتی است که شما به دلخواه ان را انتخاب می‌کنید و در واقع معرف برند یا فعالیت شما است. پسوندهای مجاز و معتبر آن دسته از پسوند‌هایی هستند که مورد تایید کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها، یعنی ICANN، باشد. پسوندهای org ، com و ir نمونه‌های متداولی از پسوند‌های مورد تایید این کمیته هستند. نام دامنه از اهمیت بالایی برای وب سایت شما برخوردار است؛ به همین دلیل بسیار مهم است که نام دامنه‌ای ساده و مناسب انتخاب کنید، زیرا در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جستجوی گوگل نیز بسیار تاثیرگذار است.

آخرین آمار مربوط به دامنه های فارسی ثبت شده

مرکز ثبت دامنه کشوری ایران آماری از کلیه دامنه های فارسی ثبت شده در کشور، از ابتدا تاکنون را منتشر کرد. بر اساس این آمار، تاکنون یک میلیون و 52 هزار و 470 دامنه ثبت شده است. در میان پسوند‌های فارسی ثبت شده، دامنه‌های با پسوند دات آی آر با تعداد یک میلیون و 43 هزار و 967 دامنه‌ی فعال، جایگاه اول را دارد. یعنی بیشترین تعداد دامنه‌ی فارسی ثبت شده مربوط به دامنه دات آی آر است؛ به گونه‌ای که سایر پسوند‌های فارسی هر یک کمتر از 5 هزار دامنه را ثبت کرده‌اند.

در این گزارش سه دامنه با بیشتر از 1000 مورد ثبت شده وجود دارند که عبارتند از: co.ir با 3 هزار و 967 مورد، دامنه ایران با هزار و 875 مورد و دامنه ac.ir با هزار و 341 دامنه‌ی فعال. در دسته‌بندی دیگر دامنه‌هایی هستند که کمتر از 1000 مورد فعال به نام آن‌ها ثبت شده است. این دامنه‌ها عبارتند از: دامنه id.ir با 505 مورد، دامنه org.ir با304 مورد، دامنه sch.ir با 260 مورد و دامنه gov.ir با 221 مورد فعال. کمترین دامنه ثبت شده نیز متعلق به دامنه net.ir است که تنها 33 مورد فعال دارد.

ثبت دامنه ملی دات آی آر (ir.) در قلمرو اینترنت ایرانی اقدام بزرگی به شمار می‌رود. دامنه ملی دات آی آر توانست شاخص تعیین شده‌ای برای هویت ایران در فضای اینترنت شکل بدهد. این اقدام توسط مرکز تحقیقات ریاضیات و فیزیک نظری صورت گرفت که همچنان به‌عنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو دامنه های اینترنتی در ایران به رسمیت شناخته می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. علییییییییییی یک میلون سایت هست چخبره بابا