هوش مصنوعی

ژاپن از هوش مصنوعی برای شناسایی تروریسم هسته‌ای استفاده می‌کند

آژانس انرژی اتمی ژاپن اعلام کرد از هوش مصنوعی برای شناسایی منشا و ویژگی‌های مواد هسته‌ای باقی مانده از اقدامات تروریستی هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

پس از وقوع یک اقدام تروریستی، آژانس انرژی اتمی ژاپن مواد هسته‌ای جمع‌آوری شده از محل وقوع حادثه را با درخواست پلیس مورد بررسی قرار داد. این آژانس در این بررسی‌ها از هوش مصنوعی و پایگاه داده‌های موجود در ارتباط با ویژگی‌های مواد استفاده کرده است. آژانس انرژی اتمی ژاپن با کمک این تکنولوژی می‌تواند زمان و مکان تولید مواد غیرقانونی و سایر اطلاعات مورد نیاز برای پیگرد جزایی این حادثه را تعیین کند. یکی از مقام‌های ژاپنی در این خصوص عنوان کرد در گذشته به کمک قابلیت‌های پژوهشگران این بررسی‌ها انجام می‌شد، اما در حال حاضر می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی سرعت فرایندها را افزایش داد.

لزوم استفاده از هوش مصنوعی

یوشیکی کیمورا (Yoshiki Kimura)، یکی از محققان آژانس انرژی اتمی ژاپن در این خصوص اظهار کرد هوش مصنوعی می‌تواند میزان سرعت و دقت شناسایی مواد هسته‌ای را افزایش دهد. ما مراحل به‌کارگیری این تکنولوژی را توسعه می‌دهیم تا در آینده‌ای نزدیک بتوانیم برای مقابله با اقدامات تروریستی آماده باشیم. این اقدام کشور ژاپن برای شناسایی مواد هسته‌ای باقی مانده از اقدام‌های تروریستی در آستانه برگزاری رقابت‌های المپیک و پارالمپیک 2020 در توکیو انجام شد تا در برابر تروریسم‌های هسته‌ای و سایر تهدیدهای احتمالی بتوان مقابله کرد و امنیت این حوزه را افزایش داد. جامعه جهانی از دسترسی تروریست‌ها به مواد رادیواکتیو و ساخت بمب کثیف (Dirty Bomb) نگران هستند.