ویکی پدیا

چین ویکی پدیا را مسدود کرد

ویکی پدیا (Wikipedia) به عنوان جامع‌ترین دانشنامه آنلاین متن باز جهان شناخته می‌شود که در آن مقاله‌هایی با 280 زبان مختلف دنیا در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، اما این دانشنامه در برخی از کشورها چون ترکیه، ونزوئلا و هم‌اکنون در چین مسدود شده است.

ویکی پدیا به عنوان جامع‌ترین دانشنامه آنلاین جهان محسوب می‌شود و شبکه‌ای از داوطلبان به نام اجتماع ویکی پدیا مطالب آن را ویرایش می‌کنند. همواره بخش‌هایی از این دانشنامه آنلاین توسط کشورهای مختلف دنیا فیلتر می‌شود؛ برای مثال در سال 2017 کشور ترکیه، در سال 2019 کشور ونزوئلا و چین نیز ویکی پدیا را از دسترسی کاربران خود خارج کردند. این دانشنامه دارای محتوای آزاد بوده و در آن مطالبی با 280 زبان مختلف قرار دارد. هر فردی که به اینترنت دسترسی پیدا کند قادر به ویرایش مقاله‌های این دانشنامه خواهد بود. این دانشنامه متن باز با هدف انتشار جهانی مطالب به زبان‌های مختلف ایجاد شده است که شاخه‌هایی از آن چون ویکی واژه، ویکی کتاب، ویکی گفتاورد، ویکی خبر، ویکی دانشگاه، ویکی سفر، ویکی داده و ویکی گونه نیز وجود دارد.

فیلتر ویکی پدیا در چین

بنیاد ویکی مدیا در خبری اعلام کرد از ماه آوریل 2019 تمامی زبان‌های دانشنامه Wikipedia در کشور چین از دسترس کاربران خارج شده است، در گذشته دولت چین فقط زبان چینی این دانشنامه را مسدود کرده بود، اما هم‌اکنون میزان محدودیت دسترسی کاربران به سایر زبان‌ها نیز افزایش یافته است. بنیاد ویکی مدیا در ادامه افزود در خصوص مسدودسازی این سایت دولت چین هیچ‌گونه اخطاری را به آن‌ها ابلاغ نکرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. کار خوبی میکنه باید ما هم همینکارو کنیم

  2. میگن دولت دیکتاتوریه ها

  3. چین دسمنه بشریت و عقلانیت