ویروس استاکس نت

وزیر ارتباطات از ساخت سپر دفاعی برای مقابله با حملات ویروس استاکس نت خبر داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساخت سپر دفاعی برای مقابله با حملات ویروس استاکس نت خبر داد. این سپر دفاعی از این پس از تاسیسات صنعتی ایران در برابر چنین حمله‌هایی دفاع می‌کند.

بر اساس گزارشی که یک پایگاه خبری آمریکایی در فروردین سال 97 منتشر کرد، رئیس جمهور قبلی آمریکا به طور محرمانه دستوری را مبنی بر حمله به سیستم‌های کامپیوتری تاسیسات هسته‌ای ایران صادر کرد که عملیات این حمله در زمان ریاست جمهوری جورج بوش با همکاری رژیم صهیونیستی اسرائیل شروع شده بود. بر اساس این گزارش منتشر شده باراک اوباما فرمان حمله سایبری را صادر کرد که به سیستم‌های کامپیوتری تاسیسات غنی‌سازی اصلی ایران مرتبط بود و از زمان جورج بوش این حمله‌ها با کد بازی‌های المپیک شناخته می‌شوند.

سرانجام در سال 2010 بدافزار استاکس نت به دلیل یک خطای برنامه‌نویسی شناسایی شد که خوشبختانه نیروگاه نطنز ایران نیز در آن زمان از حملات ویروس استاکس نت آسیبی ندید و باعث شد تا تمام جهان با این ویروس آشنا شوند. حمله بدافزار استاکس نت برای آسیب رساندن به سامانه‌های کنترل صنعتی در تاسیسات زیربنایی طراحی شده است که با تغییر اطلاعات موجود در نرم افزارهای کنترل‌کننده سیستم‌ها،‌ فرایند‌های خودکار آن‌ها را مختل می‌کند.

ساخت سپر دفاعی برای ویروس استاکس نت

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی در صفحه شخصی اینستاگرامی خود در این خصوص نوشت:

از حمله ویروس استاکس نت حتما شنیده‌اید! خبر خوب اینکه یک گزارش دریافت کردم. از مدتی قبل با سفارش سازمان فناوری اطلاعات، دانشمندان جوان دانشگاه‌های ایران، یک سپر دفاعی (فایروال) برای سیستم‌های اتوماسیون صنعتی ساخته بودند که عملا خرابکاری صنعتی مثل استاکس نت را در شبکه‌های برق و امثال آن خنثی می‌کند. این سپر، موفقیت‌آمیز آزمایش شد. در روز جهانی ارتباطات، از این دستاورد بیشتر خواهیم گفت. برای افزایش تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی، لازم است که این تجهیزات در شبکه‌های مورد نظر نصب شود که طبیعتا این موضوع با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی، عملیاتی خواهد شد. با تکیه به جوانان، از تهدیدات فرصت می‌سازیم.