مقایسه اوبونتو و سنت او اس

مقایسه اوبونتو و سنت او اس ؛ کدام سیستم عامل سرور هاستینگ وب بهتر است؟

اوبونتو (Ubuntu) و سنت او اس (CentOS)، هر دو جزو بهترین سیستم عامل های سرور هاستینگ وب به شمار می‌روند. در این مطلب به مقایسه اوبونتو و سنت او اس برای پی بردن به گزینه بهتر برای شما خواهیم پرداخت.

توزیع‌های لینوکس بسیار زیادی وجود دارند، به همین دلیل انتخاب از میان آن‌ها به منظور نصب کردن روی یک سیستم کامپیوتری خانگی کار دشواری است. انتخاب یکی از توزیع‌های لینوکس به منظور استفاده روی یک سرور به مراتب سخت‌تر است. یک سیستم کامپیوتری غول‌آسا در نقش سرور، به صورت 24 ساعته طی 7 هفت روز هفته روشن بوده و به هزاران کاربر به طور دائمی سرویس می‌دهد. به همین دلیل انتخاب یک سیستم عامل مناسب برای آن اهمیت بسیار زیادی داشته و روی نحوه تعامل هزاران نفر با یک سرویس اینترنتی تاثیر می‌گذارد.

مقایسه اوبونتو و سنت او اس ؛ دو سیستم عامل سرور محبوب

اوبونتو نه تنها در سیستم‌های دسکتاپ و لپ تاپ‌ها، بلکه در سرورها نیز جزو توزیع‌های پرکاربرد و محبوب به شمار می‌رود. سنت او اس نیز از احترام زیادی نزد مهندسان شبکه برخوردار بوده و طی بیش از یک دهه، پایدار و قدرتمند بودنش به عنوان یک سیستم عامل سرور را نشان داده است. برای بیشتر کاربران، اوبونتو بهترین گزینه است، اما در برخی مواقع، با بهره بردن از سنت او اس، مزایای بسیار بیشتری نصیبتان خواهد شد. در ادامه به مقایسه اوبونتو و سنت او اس می‌پردازیم.

سنت او اس (CentOS) چیست؟

اگر اطلاعات کمی درباره لینوکس دارید، به احتمال بسیار زیاد همان دانش کم مربوط به توزیع اوبونتو است. نصب و کار با این سیستم عامل مبتنی بر دبیان (Debian) بسیار آسان بوده و با وجود بی شمار توزیع لینوکس موجود، یکی از پرکاربردترین‌ها به شمار می‌رود.

سنت او اس از طرفی دیگر، برای بیشتر کاربران کمی رمزآلود است. این سیستم عامل بر پایه لینوکس انترپرایز رد هت (Red Hat) توسعه یافته است. برای استفاده از رد هت باید هزینه پرداخت کنید، اما سنت او اس به صورت رایگان در اختیار کاربران سراسر دنیا قرار دارد.

سنت او اس

البته، از آن جایی که برای استفاده از سنت او اس برخلاف لینوکس انترپرایز رد هت هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید، خبری از دریافت پشتیبانی قدرتمند نخواهد بود. با این حال، جامعه‌ای قوی از توسعه‌دهندگان پشت سیستم عامل رایگان یاد شده قرار دارد، به همین دلیل در صورت برخورد به مشکل، برای رفع آن تنها نخواهید بود.

مقایسه اوبونتو و سنت او اس ؛ CentOS vs Ubuntu

در کنار نسخه دسکتاپ بسیار پرکاربرد اوبونتو، نسخه‌ای دیگر از این سیستم عامل مخصوص استفاده روی سرورها وجود دارد. آن را با نام اوبونتو سرور (Ubuntu Server) می‌شناسند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دو ورژن اوبونتو این است که برای نسخه سرور، به صورت پیش‌فرض، خبری از رابط کاربری نیست و تمامی اعمال را می‌بایست از طریق ترمینال لینوکس پیش ببرید.

مقایسه اوبونتو و اوبونتو سرور

سنت او اس با در نظر گرفتن ریشه آن، یعنی سیستم عامل لینوکس انترپرایز رد هت، به ایمن و پایدار بودن شهرت پیدا کرده است. هر دو فاکتور یاد شده به منظور انتخاب یک سیستم عامل برای سرور اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کنند. علاوه بر آن، مقایسه اوبونتو و سنت او اس نشان می‌دهد قابلیت سفارشی‌سازی گزینه دوم بالاتر بوده و دست کاربر به منظور پیکربندی آن به دلخواه را بیشتر باز است. به همین دلیل می‌توان سرویس‌های غیر ضروری را از CentOS حذف و به افزایش سرعت سرور کمک زیادی کرد.

مقایسه اوبونتو و سنت او اس همچنین نشان می‌دهد برای توزیع محبوب‌تر و پراستفاده‌تر، به صورت مرتب‌تر آپدیت منتشر شده و پکیج‌های جدیدتری موجود است. این موضوع هم خوب و هم بد محسوب می‌شود! مزیت دریافت آپدیت‌های جدید به صورت مرتب، مجهز شدن به ویژگی‌های تازه به طور متناوب است. از طرفی می‌دانیم هر به‌روزرسانی، با وجود فراهم کردن ویژگی‌های جدید و رفع مشکلات قدیمی، ممکن است باگ‌های جدیدی داشته باشد.

عرضه به‌روزرسانی برای سنت او اس در بازه‌های زمانی طولانی‌تر، به حفظ پایداری سرورهای قدرت گرفته از آن کمک زیادی می‌کند. از آن سو، برای دریافت آپدیت‌های حاوی پچ‌های امنیتی به منظور رفع باگ‌های کنونی، باید مدت زمان بیشتری منتظر بمانید. برای نتیجه‌گیری از مقایسه اوبونتو و سنت او اس در این بخش باید اعلام کنیم سن تو اس به خاطر داشتن پایداری بالا، در وضعیت بهتری قرار دارد.

نصب و پیکربندی

هر دو سیستم عامل فرآیند نصب ساده‌ای دارند. حین استفاده از اوبونتو سرور، خبری از رابط کاربری گرافیکی نیست، اما اگر کاربری پیشتر با دستورات ترمینال لینوکس آشنایی داشته باشد، برای کار با آن دچار مشکل نخواهد شد. برای بیشتر کاربران، نصب Ubuntu Server ساده‌تر به نظر می‌رسد، اما در عوض، این فرآیند در سنت او اس، حداقل برای ادمین‌های سرور، سریع‌تر خواهد بود.

مقایسه اوبونتو و سنت او اس

اگر از ورژن دسکتاپ اوبونتو در سرور خود استفاده می‌کنید، پیکربندی آن بسیار ساده است و نصب نرم افزار، دست‌کاری تنظیمات و همچنین فعال و غیر فعال‌سازی سرورها کار دشواری نخواهد بود. در سنت او اس نیز امکانات و ابزارهای متعددی به منظور پیکربندی سیستم عامل در اختیارتان قرار می‌گیرد، اما در عمل، از اپلیکیشن‌های متفاوتی استفاده می‌‌شود.

مقایسه اوبونتو و سنت او اس نشان داد نحوه پیکربندی آن‌ها از طریق محیط کامندی متفاوت است. حین انجام این کار، برخی فایل‌های پیکربندی را در قسمت‌های مختلفی پیدا خواهید کرد، چرا که هر توزیع از یک ابزار مدیریت پکیج متفاوت استفاده می‌کند. پکیج منیجر اوبونتو Apt است، در حالی که سنت او اس از Yumبهره می‌برد. استفاده از هر دو تقریبا ساده است، هر چند تفاوت‌های زیادی بینشان وجود دارد. در این بخش، به خاطر وجود اسناد آموزشی به مراتب بیشتر و از طرفی وجود ابزارهای متعدد دارای کاربری آسان‌تر، اوبونتو برنده است.

عملکرد سیستم عامل روی سرور

اگر روی سرور خود، یک اپلیکیشن یا سرویس نیازمند منابع پردازشی زیاد اجرا کرده‌اید، عملکرد سیستم عامل تاثیر به سزایی در بهره‌وری نهایی خواهد داشت. اگرچه در مقایسه با دیگر سیستم عامل‌ها، توزیع‌های لینوکس از نظر عملکرد تقریبا در وضعیت برابری قرار دارند، اما همچنان در یک سری زمینه‌ها، برخی توزیع‌ها نسبت به بقیه بهتر تلقی می‌شوند.

به صورت پیش‌فرض اوبونتو سرور سبک‌تر است. البته می‌دانیم در سنت او اس، دست کاربر برای سفارشی‌سازی همچون حذف سرویس‌های اضافی باز است، به همین دلیل با کمی دست‌کاری می‌توان عملکرد پیش‌فرض سیستم عامل را افزایش داد. بر اساس گزارش Phoronix، در اغلب مواقع اوبونتو سرور نسبت به سنت او اس از نظر عملکرد وضعیت بهتری دارد، اما در برخی زمینه‌ها نیز توزیع مبتنی بر رد هت پیشی می‌گیرد. رقابت از نظر عملکرد به حدی نزدیک است که نمی‌توان با مقایسه اوبونتو و سنت او اس در نهایت یک پیروز مشخص کرد.

استفاده از سیستم عامل روی لپ تاپ

در این مطلب هدف اصلی از مقایسه اوبونتو و سنت او اس مشخص کردن بهترین توزیع به منظور پیکربندی روی یک سرور برای پیاده‌سازی یک اپلیکیشن یا سیستم اینترنتی است. با این حال، از آن جایی که هر دو مورد سیستم عامل لپ تاپ‌ها نیز محسوب می‌شوند، بد نیست از نظر کاربرد و عملکردشان روی سیستم‌های کامپیوتری قابل حمل نیز آن‌ها را مقایسه کنیم. اگر از یکی از این سیستم عامل‌ها روی سرور یا سرورهای خود استفاده می‌کنید، احتمالا ترجیح خواهید داد همان را روی لپ تاپ یا سیستم کامپیوتری خود نیز نصب کنید تا بهتر با محیط آن خو بگیرید.

در این قسمت از مقایسه اوبونتو و سنت او اس تفاوت بیشتری بین دو سیستم عامل احساس خواهید کرد. در سنت او اس 7 از کرنل لینوکس 3.10 استفاده می‌شود، در حالی که اوبونتو 18.04 از کرنل لینوکس 4.18 قدرت گرفته است. کرنل جدیدتر، پشتیبانی از سخت افزارهای جدیدتر را به ارمغان خواهد آورد.

مقایسه اوبونتو و سنت او اس

اگر از یک لپ تاپ تازه معرفی شده مجهز به جدیدترین سخت افزارها استفاده می‌کنید، بعید نیست سنت او اس قادر به تشخیص برخی قسمت‌های سخت افزار آن نباشد. در برخی موارد می‌توانید از اینترنت، درایورهای مربوط به سخت افزارهای یاد شده را به صورت رایگان دانلود و نصب کنید تا مشکل یاد شده برطرف شود. اما این کار دردسرهای خاص خود را خواهد داشت. از آن سو با اوبونتو رو به رو هستیم که به خاطر استفاده از هسته سیستم عامل به‌روزتر، پشتیبانی بهتری از سخت افزارهای جدیدتر دارد.

از طرفی دیگر، اگر در پی یکی از دو سیستم عامل لینوکسی یاد شده روی یک لپ تاپ قدیمی هستید، سنت او اس عملکرد بهتری خواهد داشت. پایداری بالای این توزیع خود را در چنین شرایطی به خوبی نشان می‌دهد. با این حال، با توجه به دایره وسیع‌تر اوبونتو از نظر پشتیبانی از سخت افزارها، این توزیع در بخش کنونی برنده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. دوستان بحثای الکی نکنید
    80 درصد سرورای دنیا لینوکسی اند
    ویندوز کجا بود؟؟؟

  2. اوبوتتو خیلی سر تره

  3. فقط ویندوز سرور

    با سپاس

    • الان دیکه ن ویندوز تا چند سال دیگه نابوده

      • اقتصاد، اونجوری که شما فکر می کنی پیش نمیره

        البته نمی دونم اشاره شما به ویندوز سرور هست، یا دامنه وسیع تری از سیستم عامل مایکروسافت رو شامل میشه، اما باید بدونید که تقاضای کمتر، به ترتیب کاهشی، منجر به کاهش قیمت و حتی رایگان شدن و چه بسا اپن سورس عرضه شدن ویندوز خواهد شد.

        همین الان نسخه رایگان ویژوال استودیو ۲۰۱۷، موجود هست و هیچ کس فکرش رو نمی کرد، مایکروسافت دست به چنین اقدامی بزنه

        حالبه مه مایکروسافت، فریم ورک دات نت رو هم اپن سورس عرضه می کنه

        با سپاس