سیستم عامل موبایل هواوی

به نظر شما آیا سیستم عامل موبایل هواوی می‌تواند در برابر اندروید و آی او اس قد علم کند؟

توسعه سیستم عامل موبایل هواوی تنها راهی است که بعد از تحریم شرکت توسط گوگل پیش روی آن قرار گرفته است. اما آیا با در نظر گرفتن قدرت محض اندروید و آی او اس می‌توان برای یک سیستم عامل موبایل سوم جایگاهی در نظر گرفت؟

متن باز بودن یکی از ویژگی‌های ذاتی پلتفرم اندروید است. به همین دلیل بعد از این که هواوی توسط گوگل تحریم شد و لایسنس اندروید برای گوشی های این شرکت به تعلیق در آمد، درباره مفهوم متن باز بودن به تردید افتادیم؛ مگر استفاده از یک پروژه اپن سورس، به دریافت مجوز از شرکت یا شرکت‌هایی نیاز دارد؟

پروژه متن باز اندروید یا AOSP را هر گوشی‌سازی می‌تواند به راحتی دانلود کرده و در گوشی های هوشمندش استفاده کند. مشکل اینجاست که برای کاربردی بودن زیربنای نرم افزاری این محصولات، سازنده مجبور به سوار کردن فریم ورک گوگل روی پروژه متن باز اندروید خواهد بود. تنها در این صورت امکان استفاده از گوگل پلی استور فراهم می‌شود. امکان دریافت نوتفیکیشن از سرور اپلیکشن‌های نصب شده و همچنین فراهم شدن امکان توسعه به‌روزرسانی برای گوشی ها در گرو استفاده از فریم ورک گوگل است.

آی او اس به صورت انحصاری در اختیار اپل قرار دارد و هیچ شرکت دیگری تحت هیچ شرایطی قادر به استفاده از سیستم عامل‌های این پلتفرم نیست. سیستم عامل‌های اندروید نیز تنها در صورت کشیدن شدن دست گوگل روی سر آن‌ها کاربردی خواهند بود! به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت هر گوشی‌سازی در دنیا به غیر از اپل، باید برای توسعه گجت‌های هوشمند، با گوگل همکاری داشته باشد، مگر این که آمریکا، گوگل را از همکاری با آن شرکت منع کرده باشد!

شانس موفقیت سیستم عامل موبایل هواوی

طی ده سال اخیر چند سیستم عامل‌ موبایل معرفی شد، اما هیچ کدام در برابر آی او اس و اندروید تاب نیاورد. سامسونگ، به عنوان یکی از بزرگان دنیای فناوری و پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا، اقدام به توسعه تایزن کرد، اما این سیستم عامل در برابر دو پلتفرم نرم افزاری یاد شده هرگز عددی به شمار نرفت! تحت چنین شرایطی، امروز زمزمه‌های در راه بودن یک پلتفرم نرم افزاری جدید برای گوشی های هوشمند شنیده می‌شود. تفاوت ریشه‌ای سیستم عامل موبایل هواوی مجبور شدن شرکت برای خلق آن است.

نکته اینجاست که سیستم عامل موبایل هواوی با پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی پاییز عرضه می‌شود. به همین دلیل قرار نیست همانند اندروید و آی او اسی، با پلتفرم دیگر سازگاری نداشته باشد. با در نظر گرفتن این موارد، به نظر شما شانس موفقیت سیستم عامل موبایل هواوی چقدر است؟

رشد هواوی سال‌ها است سرعت گرفته و پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری در دنیای موبایل می‌پیماید. این شرکت بعد از کنار زدن اپل در سال 2018، برای گرفتن جایگاه سامسونگ به عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا خیز برداشته بود، اما تحریم‌های آمریکا ترمز آن را کشید. به نظر شما، استفاده از یک سیستم عامل منحصربه‌فرد در گوشی های هواوی، سبب جلوگیری از سقوط سهم این شرکت در بازار موبایل خواهد شد؟ ضمن شرکت در نظر سنجی زیر، لطفا دیدگاه‌ خود را نیز در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران گجت نیوز به اشتراک‌ بگذارید.