مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ ؛ بررسی مزایا و معایب نسبت به یکدیگر

سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده توسط کاربران را می‌توان به دو دسته‌بندی لپ تاپ و دسکتاپ تقسیم کرد. در این مطلب قصد داریم با مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ و بررسی مزایا و معایب هر یک، بهترین گزینه برای شما را مشخص کنیم.

طی چندسال اخیر، میزان فروش لپ تاپ‌ها در مقایسه با کامپیوترهای ثابت خانگی به شدت افزایش پیدا کرده است. در سال 2018، میزان فروش سیستم‌های کامپیوتری دسکتاپ برابر 94 میلیون دستگاه اعلام شد، در حالی که این رقم برای لپ تاپ‌ها 162 میلیون دستگاه بود! انتظار می‌رود در سال 2023، میزان فروش سالیانه سیستم‌های رومیزی به 80 میلیون دستگاه کاهش پیدا کرده و فروش لپ تاپ‌ها به 171 میلیون دستگاه افزایش پیدا کند!

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر از نظر فاکتورهای مختلف

کاهش میزان فروش سیستم‌های دسکتاپ و افزایش علاقه کاربران نسبت به خرید دستگاه‌های قابل حمل نباید سبب جلوگیری از خرید آن‌ها توسط شما شود. بسیاری از کاربران بدون در نظر گرفتن نیازهای خود یکی از این دو نوع سیستم‌ کامپیوتری را انتخاب می‌کنند، در حالی که ممکن است دیگری برایشان مفیدتر باشد. برای بسیاری از کاربران، هنوز کامپیوترهای رومیزی گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. در این مطلب با مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر به وسیله تحلیل مزیت‌ها و معایب هر یک به شما کمک می‌کنیم گزینه مناسب‌تر برای خود را پیدا کنید.

مزایا و معایت لپ تاپ

ابتدا به تحلیل کاربردهای سیستم‌های قابل حمل و مشکلات استفاده از این نوع وسایل می‌پردازیم، چرا که ارزیابی‌ها، به تمایل بیشتری کاربران امروزی برای خرید آن‌ها اشاره می‌کنند.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

1- قابل حمل بودن

اگر به طور متناوب نیازمند جابه‌جا کردن سیستم کامپیوتری خود و بردن آن به بیرون از منزل هستید، هیچ شکی درباره نیاز شما به یک لپ تاپ به جای کامپیوتر دسکتاپ باقی نمی‌ماند. در صورت اصرار به این ویژگی، باید تمامی مزیت‌های یک سیستم کامپیوتری رومیزی را فراموش کرد و به خرید یک لپ تاپ تن داد.

اما بسیاری از کاربران تنها به خاطر ابعاد کوچک‌تر لپ تاپ‌ها آن‌ها را خریداری می‌کنند. در ادامه، آن را بدون جابه‌جایی، برای 24 ساعت و 7 روز هفته روی میز محل کار یا منزلشان نگه می‌دارند. برای این دسته کاربران، خرید یک کامپیوتر رومیزی در کنار یک تبلت بالارده برای استفاده حین عدم نشستن پشت میز، راهکار مناسب‌تری است.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

البته قابل حمل بودن لپ تاپ به معنی آسان بودن انجام این کار نیست. برخی لپ تاپ‌ها دارای وزن بالایی بوده و جابه‌جا کردن آن‌ها داخل کیف دستی یا دوشی برای طولانی مدت، سبب بروز درد در شانه‌ها و کمر کاربر خواهد شد. به همین دلیل در صورت نیاز به جابه‌جایی دائمی وسیله، حتما یک لپ تاپ نازک خریداری کنید.

2- دستگاه‌های جانبی ثابت

دستگاه‌های جانبی ثابت هزینه‌ای است که باید بابت قابل حمل بودن لپ تاپ‌ها پرداخت کنید. با خرید یک سیستم کامپیوتری قابل حمل، در واقع یک پکیج کلی تهیه کرده‌اید، به همین دلیل همواره مجبور به استفاده از یک نمایشگر، کیبورد، ترک پد، پورت‌ها، اسپیکرها و دیگر وسایل جانبی یکسان خواهید بود. اگرچه می‌توان لپ تاپ را به یک نمایشگر خارجی متصل کرد یا از طریق وصل کردن یک کیبورد خارجی به آن با صفحه کلید دیگری به تایپ پرداخت، اما امکان جایگزین کردن آن‌ها به طور کامل وجود ندارد.

اگر می‌خواهید بعد از خرید یک لپ تاپ، آن را به صفحه نمایشی بزرگتر متصل کرده و برای آسودگی در کار با وسیله، یک کیبورد و ماوس نیز به آن وصل کنید، شاید خرید یک سیستم کامپیوتری رومیزی برایتان گزینه بهتری باشد. اجبار به اتصال یک هاب برای فراهم شدن امکان اتصال دستگاه‌های جانبی بیشتر به لپ تاپ را نیز نباید فراموش کرد.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

از نگاهی دیگر، این موضوع مزیت‌های خاص خود را نیز دارد. به عنوان نمونه، لپ تاپ‌ها به طور پیش‌فرض دارای رم ریدر بوده و به چیپ وای فای و بلوتوث مجهز می‌شوند، در حالی که این وسایل را باید به صورت جداگانه برای سیستم کامپیوتری رومیزی خود خریداری کرد.

3- کارت گرافیک مجزا

منظور از آن، یک قطعه الکترونیکی جداگانه است که به طور ویژه، پردازش‌های سنگین و پچیده مربوط به ویژگی‌های بصری روی دوشش قرار دارند. این می‌تواند یک کارت گرافیک مجزا اما متصل به مادربورد یا یک پردازشگر گرافیکی کاملا جداگانه باشد.

در تعداد محدودی از لپ تاپ‌ها شاهد وجود کارت‌ گرافیک مجزا هستیم، چرا که اغلب از چیپ‌های یکپارچه شده درونشان استفاده می‌شود. آن‌ها روی همان تراشه پردازنده اصلی (سی پی یو) سوار شده و به همین دلیل از حافظه آن استفاده می‌کنند. این نحوه طراحی در لپ تاپ‌های نازک و باریک به مراتب بیشتر دیده می‌شود.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

نتیجه عدم وجود یک کارت گرافیک جداگانه روی سیستم کامپیوتری خود را تنها در صورت اجرای بازی‌های کامپیوتری سه بعدی احساس خواهید کرد. به همین دلیل نبود آن روی لپ تاپ‌ها، برای کاربران عادی به جای کمبود، یک نعمت است، چرا که قیمت، ابعاد و وزن سیستم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

4- محدودیت در ارتقای دستگاه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که حین مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ متوجه آن می‌شویم، اجبار به سر کردن با یک سری قطعه سخت افزاری غیر قابل تعویض در صورت خرید دستگاه قابل حمل است. در بیشتر لپ تاپ‌ها، تعداد کمی از قطعات قابل تعویض هستند. به عنوان نمونه می‌توان به حافظه رم و حافظه ثانویه (هارد دیسک) اشاره کرد. در لپ تاپ‌های نازک، حتی امکان تعویض همین قطعات نیز وجود ندارد.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

در لپ تاپ‌ها همه چیز در فضایی فشرده قرار داشته و دیگر محلی به منظور اضافه کردن سخت افزارهای بیشتر وجود ندارد. همچنین بیشتر قطعات کنونی نیز روی بورد لحیم شده و امکان ارتقای آن‌ها میسر نیست. این موضوع در صورت خراب شدن یک قطعه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و موضوع همیشه رغبت کاربر برای افزایش توانایی سخت افزاری سیستم کامپیوتری خود نیست. در یک سیستم کامپیوتری رومیزی، با گذشت زمان و تمام شدن عمر برخی قطعات، مجبور به تعویض همان قسمت خواهید بود، اما در لپ تاپ‌ها، امکان اجبار برای دور انداختن کل پکیج وجود دارد.

بسته به تمایل یا عدم تمایل شما برای ارتقای سخت افزار سیستم به مرور زمان، در این بخش از مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر برنده متفاوتی خواهیم داشت.

5-توان

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ نشان می‌دهد دستگاه‌های قابل حمل مصرق برق کمتری دارند. قطعات کوچکتر مصرف انرژی کمتری داشته و همگی از یک منبع نیرو می‌گیرند.

نکته بسیار مهم دیگر وجود باتری در لپ تاپ‌ها است که در برخی موارد، در نقش منجی کاربران ظاهر می‌شود. در صورت قطع شدن جریان برق یا نوسان آن، به خاطر وجود باتری سیستم خاموش نشده و به قطعات داخلی اغلب آسیبی نخواهد رسید. اما در کامپیوترهای دسکتاپ چنین منبع ذخیره نیرویی وجود ندارد. به همین دلیل با رخ دادن این دو اتفاق، در میانه انجام یک کار مهم، آن را از دست خواهید داد.

مزایا و معایب کامپیوترهای دسکتاپ

برای تعداد قابل توجهی از کاربرانی که بدون توجه به نیازهای خود، یک لپ تاپ خریداری کرده‌اند، کامپیوتر رومیزی گزینه مناسب‌تری است. البته این نوع سیستم‌ها معایب خاص خود را دارند.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

1- نبود بررسی‌های تخصصی

کاربران امروزی، پیش از خرید یک گجت الکترونیکی جدید، در سرتاسر وب جستجو کرده و بررسی‌های تخصصی، نظرات کاربران درباره محصولات مختلف و مشخصات فنی آن‌ها را مطالعه می‌کنند تا قادر باشند دقیقا همان کالای مورد نیازشان را خریداری کنند.

برای اغلب سیستم‌های کامپیوتری رومیز، به جز موارد گران قیمتی که به صورت سفارشی‌سازی شده توسط برخی شرکت‌ها ارائه می‌شوند، بررسی تخصصی وجود ندارد. برخلاف سیستم‌های آل-این-وان (All-In-One) و لپ تاپ‌ها، در دسکتاپ‌ها خبری از یک پکیج مشخص نیست تا بتوان به آن یک امتیاز کلی داد. در آن‌ها، بر اساس انتخاب شما، قطعات مختلفی داخل یک کیس قرار می‌گیرند.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

با در نظر گرفتن تنوع مادربوردها، حافظه‌های رم و ثانویه، پردازنده‌ها، کارت‌های گرافیک و دیگر قطعات، بیش از چند ده هزار پیکربندی متفاوت حاصل خواهد شد. به همین دلیل برای دست پیدا کردن به کالای مورد نظر خود دیگر اتکا به اینترنت کافی نبوده و باید از یک فرد متخصص مشاوره بگیرید.

2- خرید قطعات سخت افزاری

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر نشان می‌دهد نبود بررسی تخصصی برای دستگاه‌های رومیزی، دشوارتر شدن خرید آن‌ها را نیز در پی دارد. به عنوان نمونه، اگر در پی جمع‌آوری یک کامپیوتر رومیزی از فروشگاهی در نزدیکی محل زندگی خود هستید، باید به آن فروشنده اعتماد داشته باشید؛ آیا فروشنده دقیقا همان قطعاتی که ادعا می‌کند را در اختیارتان قرار می‌دهد؟ آیا قطعات به کار رفته با آن چه فروشنده ادعا می‌کند مطابقت دارند؟ آیا به اندازه‌ای که پول پرداخت می‌کنید، کالایی ارزشمند دریافت خواهید کرد؟

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

در لپ تاپ‌ها، این مشکل به مراتب کمتر بروز می‌کند، چرا که کل قطعات سخت افزاری در قالب یک مجموعه توسط شرکت سازنده اسمبل شده و اکنون در اختیار شما قرار گرفته است. به همین دلیل دقیقا همان چیزی که روی جعبه ادعا شده استفاده را دریافت خواهید کرد، مگر این که فروشنده، پیشتر قطعاتی همچون کارت حافظه اصلی را با یک مورد کار کرده تعویض کرده باشد!

3- هزینه

بر اساس مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ به صورت دقیق، سیستم‌‌های رومیزی روی هم رفته قیمت پایین‌تری دارند. اگر پیشتر یک مانیتور، به عنوان گران‌ترین وسیله جانبی، در اختیار داشته باشید، هزینه جمع‌آوری یک کامپیوتری رومیزی در مقایسه با یک لپ تاپ دارای همان مشخصات فنی به مراتب برایتان کمتر خواهد بود.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

4- ظرافت

در زمان گرفتن عکس از یک سیستم رومیزی، یک برج زشت، مانیتوری بزرگ و مخصوصا سیم‌های در هم تنیده را به تصویر خواهید کشید. البته اجباری برای این رفتار وجود ندارد! اگر دوست دارید سیستم کامپیوتری‌تان در کنار قدرتمند بودن، زیبا نیز باشد، کامپیوترهای آل-این-وان بهترین گزینه‌ برایتان خواهند بود. به این ترتیب کیس از بین رفته و همه قطعات سخت افزاری داخل مانیتور قرار می‌گیرند. به جز تنها کابل برق وارد شده به دستگاه، هیچ سیم دیگری در میان نخواهد بود.

5- امکان ایجاد سیستم مورد نظر خود

اگر می‌خواهید در تعیین ریز به ریز قطعات سخت افزاری سیستم حق انتخاب داشته باشید، باید در پی کامپیوتر خانگی باشید. اگرچه لپ تاپ‌ها امروز در نسخه‌ها و مدل‌های مختلف، دارای پیکربندی‌های گوناگون، عرضه می‌شوند، اما همچنان دست کاربر برای مشخص کردن دقیق قطعات سخت افزاری مورد نظر بسته است. این موضوع مخصوصا برای قسمت‌هایی همچون مانیتور اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

6- توان پردازشی بالاتر

با نگاه به ضخامت یک لپ تاپ و در نظر گرفتن حجم یک کیس، به خوبی به این موضوع پی خواهید برد. پردازنده‌های لپ تاپ‌ها ظریف‌تر طراحی شده و فن‌های کوچکتری برایشان تعبیه می‌شود. فراموش نکنید مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ از نظر قدرت پردازشی در صورت در نظر گرفتن یک سری مشخصات فنی یکسان در هر دو معنی پیدا می‌کند، وگرنه امروز، لپ تاپ‌های بسیار قدرتمند و دارای توانایی سخت افزاری بیشتر نسبت به دسکتاپ‌ها، در بازار فراوان هستند.