گوگل ارث

گوگل ارث (Google Earth)چگونه کار می‌کند؟

گوگل ارث ابزاری فوق‌العاده حرفه‌ای، جامع و چند کاربرده بوده و علاوه بر افراد و شرکت‌های گوناگون، سازمان‌ها و حتی دولت‌ها نیز برای یک سری اعمال خاص متکی به آن هستند. کاربرد گوگل ارث فراتر از تماشای منزل خود از دید یک ماهواره است!

گوگل ارث یک برنامه نقشه‌برداری جغرافیایی منحصربه‌فرد بوده و با استفاده از تصویربرداری ترکیبی، نقشه‌ای جامع و تعاملی از کره زمین ارائه می‌کند. این سرویس از طریق کنار هم قرار دادن میلیاردها تصاویر هوایی و مخصوصا ماهواره‌ای، ابزاری تطبیق‌پذیر، جامع و فراگیر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مشاهده مکان‌هایی که هرگز به آن‌ها پا نگذاشته‌اید یا تماشای منزل خود از فضا، تنها بخشی از صدها کاربرد اصلی گوگل ارث محسوب می‌شوند؛ افراد و گروه‌های مختلف از طریق آن تغییرات آب و هوایی را ردیابی کرده و به بسیاری از ویژگی‌های جغرافیایی و زیست محیطی که پیشتر ناشناخته بوده‌اند پی می‌برند. گوگل ارث تاریخ را برای آیندگان به ثبت می‌رساند!

کاربرد این ابزار نقشه‌کشی دیجیتالی روز به روز برای دولت‌ها، سازمان‌های خصوصی و افراد در پی ردیابی و نشانه‌گذاری داده‌های جغرافیایی بیشتر و بیشتر می‌شود. به وسیله جمع‌آوری و محاسبه حجم وسیعی از داده، گوگل امکان مشاهده الگوی تغییر گیاهان و جانوران در ابعاد بسیار وسیع را برای طرفداران حفظ منابع طبیعی میسر کرده است. دولت‌ها با استفاده از گوگل ارث به نحوه گسترش شهرها پی برده و برای آینده آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

خالق گوگل ارث کیست؟

تکنولوژی زیربنایی که امروز در این برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابتدا توسط شرکت بازی‌سازی Intrinsic Graphics توسعه پیدا کرد. این شرکت، در زمینه ساخت پایگاه‌های داده بصری فعالیت داشت. در سال 2004، گوگل، هلدینگ Keyhole را خریداری کرد و در پی آن Intrinsic Graphics را نیز به چنگ آورد. نام این شرکت در ادامه به Niantic تغییر پیدا کرد. این نام بسیار آشنا، همان توسعه‌دهنده‌ای است که یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های ویدیوی دنیا، پوکمون گو، را در همکاری با نینتندو عرضه کرد! اکنون می‌دانید Niantic یکی از بی‌شمار شرکت‌های زیر مجموعه گوگل محسوب می‌شود.

گوگل ارث

گوگل ارث در سال 2005 به عنوان یک نقشه ترکیبی و تعاملی از کره زمین در اختیار عموم کاربران قرار گرفت. در سال 2015، تیم توسعه این برنامه، ایجاد نسخه‌ای بازطراحی شده از آن را با هدف تمرکز روی سطح دسترسی و قابلیت استفاده در دستور کار قرار داد. نسخه جدید در سال 2017 رونمایی شد و از طریق مرورگر گوگل کروم و همچنین اپلیکیشن اختصاصی گوگل ارث در اختیار کاربران قرار گرفت.

گوگل ارث به ویژگی‌های تجدید بنا و نوسازی 3 بعدی، ابزارهای حاشیه‌نویسی و همچنین ابزارهای تصویربرداری ماهواره‌ای ناسا از سال 1984 مجهز شده است، به همین دلیل به کاربران اجازه می‌دهد در زمان سفر کنند. پا به پای انتشار عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای جدیدی، گوگل ارث نیز به‌روزرسانی می‌شود تا بتواند واقعیت کنونی دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را منعکس کند.

تصاویر و داده مورد استفاده توسط این سرویس در همکاری با سازمان فضایی ناسا، نشنال جئوگرافیک و چند سازمان دیگر جمع‌آوری می‌شوند، به همین دلیل می‌توان آن‌ها را حاصل یک تلاش گروهی دانست. بر اساس گفته‌های مدیر تولید گوگل ارث، تیم توسعه از 4 الی 5 طراح تجربه کاربری (UX) و نزدیک به 30 مهندس تشکیل می‌شود. هدف مهندسان تیم، افزایش توانایی‌های برنامه برای ارسال داده است. به عقیده این مدیر، حتی یک کودک ساکن در روستا با دسترسی به اینترنت از طریق شبکه موبایل (دارای سرعت پایین) 2G نیز باید بتواند به نقشه تعاملی گوگل دسترسی داشته باشد.

تصاویر چگونه درست می‌شوند؟

این سرویس، به صورت دیجیتالی، باکیفیت‌ترین پیکسل‌های میلیاردها عکسی که به صورت هوایی یا از طریق ماهواره‌ها به ثبت رسیده‌اند را با یکدیگر ادغام می‌کند. به این ترتیب، از تمامی نقطه‌های روی کره زمین، شفاف‌ترین تصاویر ممکن حاصل می‌شود. وقتی برای اولین مرتبه این برنامه را باز می‌کنید، تصویر قرار گرفته رو به روی شما، حاصل ادغام چندین تریلیون پیکسل استخراج شده از عکس‌های ماهواره‌ای ناسا و دیگر تصاویر هوایی به ثبت رسیده توسط سایر سازمان‌ها است.

گوگل ارث

اگر پیشتر از Google Earth استفاده کرده باشید، احتمالا شاهد رندرهای سه بعدی از برخی قسمت‌های کره زمین درون آن بوده‌اید. به این ترتیب به جای مشاهده تصویری دو بعدی از یک مکان دیدنی معروف در یکی از شهرهای دنیا، آن را به صورت سه بعدی تماشا خواهید کرد. آن‌ها از طریق ادغام هزاران عکس هوایی که از یک مکان خاص، از زاویه‌های مختلف به ثبت رسیده‌اند، ایجاد می‌شوند. به منظور جمع‌آوری این عکس‌ها، یک هواپیما در قالب الگویی خاص بر فراز منطقه مورد نظر به پرواز در می‌آید. سپس الگوریتمی پیچیده، اقدام به مدل‌سازی کرده و دیدی سه بعدی با قابلیت تعاملی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به این ترتیب می‌توان از پشت میز خود در منزل واقع در تهران، داخل یک باغ معروف در شیراز یا دیگر شهرهای سایر کشورها رفت و درونش به گشت و گذار پرداخت، همانند زمانی که به صورت فیزیکی در آن مکان قرار داشته و آزادانه به هر قسمتی می‌روید!

گوگل ارث چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

برای بیشتر کاربران، گوگل ارث فقط ابزاری برای گشت و گذار در شهرهای دنیا و دیدن اماکن گردشگری از زاویه بالا است. طبق گفته‌های مدیر تولید گوگل ارث، نزدیک به 99 درصد کاربرانی که برای نخستین مرتبه از این برنامه استفاده می‌کنند، ابتدا به تماشای محدوده محل زندگی خود از چشم ماهواره‌ها می‌نشینند! برای عده زیادی از کاربران، این وسیله تنها در حد یک ابزار به منظور وقت گذرانی باقی می‌ماند، چرا که از قابلیت‌هایی همچون تماشای نحوه تغییرات قسمتی مشخص از کره زمین طی 30 سال گذشته به صورت تایم لپس بی‌خبرند.

گوگل ارث

سارو بریولی (Saroo Brierley)، کودک هندی که بعد از دست دادن والدینش در استرالیا بزرگ شد، بعد از 25 سال توانست از طریق دنبال کردن نشانه‌های روی گوگل ارث مجددا با دیگر اعضای خانواده‌اش ارتباط برقرار کند و این یکی از بی‌شمار کاربرد متفاوت Google Earth است.

طی آپدیت اساسی اخیر برنامه ویژگی‌های زیادی به آن افزوده شد تا قدرت افراد و گروه‌های تحقیقاتی به منظور رصد کردن نحوه تغییر کره زمین با گذر زمان افزایش پیدا کند. به عنوان نمونه می‌توان به ویژگی Earth Engine اشاره کرد که به محققان اجازه داد الگوهای جنگل زدایی در سراسر دنیا را دنبال کرده یا تغییرات آب راه‌ها را رصد کنند. کشف کردن نقاط ناشناخته و بکر در کره زمین یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای گوکل ارث برای مکتشفان است.

سازمان‌های جدید از ویژگی Earth Studio برنامه استفاده‌های فراوانی دارند. به لطف آن می‌توان مستندهایی ویدیویی تهیه کرد و در اختیار کاربران قرار داد. به عنوان نمونه، در شبکه‌های خبری که به منظور ارائه گزارشی خاص درباره یک نقطه مشخص از جهان، روی یک نقشه به یکباره زوم می‌کنند، در حال استفاده از Earth Studio هستند. به این ترتیب مخاطبان بهتر متوجه خواهند شد خبری که گوینده در حال تشریح آن است، دقیقا به کدام نقطه از کره زمین مربوط می‌شود.

گوگل ارث

مدیر تولید گوگل ارث به عنوان نمونه‌ای از نتایج بسیار مفید کنکاش گروه‌ها و انجمن‌های مختلف در گوگل ارث، به اتفاقی که مدتی پیش در اندونزی رخ داد اشاره کرد. یک گروه حمایت از محیط زیست از طریق این برنامه توانسته بود مناطقی که در آنجا، ماهی‌گیرانی به صورت غیر قانونی اقدام به صید ماهی می‌کردند را کشف کند. کشف یک جنگل بارانی کاملا بکر در اندونزی نمونه دیگری است. البته گروه یاد شده با انجام اقداماتی از عدم فاش شدن موقعیت جغرافیایی این جنگل، به منظور جلوگیری از جنگل زدایی، اطمینان پیدا کرد.

ویژگی‌های گوگل ارث

یکی از نقاط تمرکز تیم توسعه گوگل ارث طی چند سال اخیر، ایجاد ابزارهای آموزشی بوده است. به عنوان نمونه می‌توان به ویژگی Voyager به منظور حاشیه‌نویسی، ایجاد داستان و همچنین ویدیو در قالب تگ‌های جغرافیایی اشاره کرد. از طریق آن می‌توان مجله‌ای پویا در اختیار کاربران قرار داد.

گوگل در همکاری با نشنال جئوگرافیک علاوه بر شرکت‌های Sesame Street و Carmen Sandiego در پی توسعه بازی‌ها، تورها و داستان‌های تعاملی است تا بتوانند به دید بهتری نسبت به دنیایی که در حال زندگی درونش هستند دست پیدا کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. آخری ما نفهمیدیم چی شد اون جنگل وجود داره یا نه ؟

  2. تصاویر سه بعدی جذابی از توکیو، آمریکا و اروپا..تو برنامه وجود داره خیلی برنامه جالبیه سرگرم کننده اس این اپلیکیشن.