خرید هارد اکسترنال

راهنمای خرید هارد اکسترنال

امروزه با توجه به افزایش حجم اطلاعات دیجیتال، تقاضا برای خرید هارد اکسترنال افزایش پیدا کرده است. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال خرید هارد اکسترنال برای ذخیره فایل‌های خود هستند اما انتخاب یک محصول مناسب برای آن‌ها کمی سخت است. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با ویژگی‌ها و عوامل اصلی انتخاب یک هارد اکسترنال مناسب آشنا کنیم.

ظرفیت ذخیره‌سازی هارد

هاردهای مختلفی با ظرفیت‌های متفاوت در بازار وجود دارد که شما با توجه حجم فایل‌های خود می‌توانید ظرفیت مناسبی برای رفع نیازتان انتخاب کنید. فقط یادتان باشد که نیاز امروز شما ممکن است در آینده متفاوت باشد و خیلی زودتر از آن‌که تصور کنید دیگر فضایی برای ذخیره‌سازی نداشته باشید. بنابراین در هنگام خرید در صورتی که محدودیت مالی ندارید بهتر است که هاردی با ظرفیت بالاتر از برآورد اولیه‌تان تهیه کنید. به قول معروف «کار از محکم‌کاری عیب نمیکنه».

مقاومت در برابر آب و گردوغبار

در هنگام خرید ممکن است با اصطلاح هارد اکسترنال ضد آب و ضد گرد و غبار مواجه شوید. اما منظور از هارد اکسترنال ضد آب چیست؟ چه میزان آب و به چه مدت و تحت چه شرایطی؟

برای نشان دادن میزان مقاومت هارد اکسترنال در مقابل آب و گردوغبار از استاندارد IPXX استفاده می‌شود. عدد اول بعد از IP نشان‌دهنده سطح مقاومت در برابر گردوغبار و عدد دوم نشان‌دهنده سطح مقاومت در برابر آب است. بهتر است کمی بیشتر با سطح‌های مختلف این استاندارد آشنا شوید.

IPX5 : مقاومت در برابر جریان آب به قطر 6.3 میلی‌متر به مدت حداقل 3 دقیقه (12.5 لیتر در دقیقه)

IPX6 : مقاومت در برابر جریان آب به قطر 12.5 میلی‌متر به مدت حداقل 3 دقیقه (100 لیتر در دقیقه)

IPX7 : مقاومت در عمق یک متری آب به مدت حداقل 30 دقیقه

IPX8 : مقاومت در عمق بیش از یک متر (میزان دقیق آن توسط تولیدکننده ذکر می‌شود)

در مورد مقاومت در برابر گردوغبار هم می‌توان از روی اولین عدد بعد از IP اطلاع پیدا کرد.

بیشتر هاردهای موجود در بازار سطح استاندارد 5 یا 6 را دارا هستند.

IP5X : مقاوم در برابر ذرات آسیب‌رسان بسیار ریز مانند ماسه و خاک. این استاندارد برای اکثر کاربران مقاومتی قابل‌قبول را تضمین می‌کند.

IP6X : کاملا مقاوم در برابر غبار و محافظت کامل در برابر نفوذ غبار نرم. این سطح استاندارد بالاترین سطح مقاومت در برابر گردوغبار است.

خرید هارد اکسترنال

با این توضیحات زمانی که به محصولی مثل هارد اکسترنال اپیسر مدل Apacer AC731 برخورد کردید که دارای استاندارد IP68 است، متوجه می‌شوید که این محصول در آب عمیق‌تر از یک متر حداقل 30 دقیقه مقاومت کرده و در برابر ریزترین گردوغبار نیز کاملا حفاظت شده است.

مقاومت در برابر ضربه (سقوط)

شاید اصلی‌ترین و پرتکرارترین اتفاقی که برای وسایلی مانند هارد اکسترنال می‌افتد، افتادن روی زمین است. افتادن از دست شما، از روی میز کار یا از روی داشبورد خودرو اتفاقی است که دیر یا زود می‌افتد. بنابراین برای حفظ امنیت اطلاعات خودتان هم که شده باید به مقاومت هارد در برابر سقوط توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مقاومت دستگاه‌ها به طور دقیق در وب‌سایت تولیدکننده ذکرشده. برای مثال هارد اکسترنال سیلیکون پاور Amor A80 طبق ادعای سازنده دارای گواهی تست نظامی برای مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع 1.22 متری دارد.

مقاومت در برابر فشار

شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد ولی تصور کنید که داخل خودرو یا پشت موتورسیکلت یا دوچرخه نشسته‌اید و به هر ترتیبی هارد درایو شما از دستتان رها شده و وسط خیابان می‌افتد. در این موقعیت بدتری حالت ممکن این است که خودروی در حال حرکتی از روی آن رد شود. ممکن است فکر کنید که همه چیز از دست رفته. درست فکر می‌کنید، مگر این که از انواع هاردهای اکسترنال با مقاومت در برابر فشار مثل Armor A85 که در مقابل فشار 500 کیلوگرم مقاومت می‌کند، استفاده کنید.

انواع پورت‌های اتصال

بیشتر هاردهای جدید موجود در بازار از پورت USB3.1 Gen1 پشتیبانی می‌کنند. این بدین معناست که اگر کامپیوتر یا لپ تاپ شما نیز دارای پورت USB3.1 Gen1 باشد می‌توانید باسرعت بالایی (حدود 37 گیگابایت در هر دقیقه) اطلاعات رو ارسال و دریافت کنید.

HDD یا SSD

مزیت HDDها قیمت بسیار پایین‌تر و ارائه حجم‌های بالاتر است. اما به خاطر وجود قطعات مکانیکی آسیب‌پذیرتر بوده و وزن بالاتری نسبت به SSDها دارد. در مورد سرعت نیز هارد SSD پیروز قطعی مقایسه خواهد بود (با سرعتی تا 10 برابر HDD). شاید اصلی‌ترین مشکل SSDها قیمت بسیار بالاتر آن‌ها نسبت به هارد HDD (بین 4 تا 10 برابر) است. در ضمن اگر نیاز حجم‌های بالاتر از 1 ترابایت دارید به سختی می‌توانید در بازار یک SSD پیدا کنید.

سرعت چرخش هارد اکسترنال

حتما در هنگام بررسی هاردهای مختلف (HDDها) به ویژگی سرعت چرخش که معمولا بر حسب دور در دقیقه یا rpm نشان می‌دهند برخورد کرده‌اید. اما معنای سرعت چرخش هارد چیست؟

همان‌طور که قبلا گفته شد روش کار هاردهای HDD به این صورت است که دیسک زیر یک هد می‌چرخد و هد اطلاعات را از روی آن می‌خواند. می‌توانید برای درک بهتر، یک گرامافون را تصور کنید. یک صفحه گرد و یک سوزن روی آن. مسلما هرچه سرعت چرخش دیسک بیشتر باشد، سرعت خواندن اطلاعات نیز بالاتر است. در یک کلام سرعت چرخش بالاتر یعنی سرعت بالاتر خواندن اطلاعات.

در پایان توصیه می‌کنیم با توجه به قیمت بالای هارد اکسترنال و همچنین برای محافظت از اطلاعات خود، حتما در هنگام خرید از بهترین برندهای مطرح جهانی با گارانتی معتبر در داخل ایران انتخاب کنید.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالت به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*