کره ماه

دلیل دو چهره بوده کره ماه چیست؟

بررسی جدید محققان نشان می‌دهد دو چهره بودن کره ماه به دلیل برخورد با یک سیاره کوتوله در گذشته بوده است. البته ساکنان زمین روی زیبای ماه را مشاهده می‌کنند.

مدتی است که محققان ثابت کرده‌اند کره ماه دارای دو چهره است که ساکنان زمین چهره صاف و زیبای آن را مشاهده می‌کنند، اما چهره دوم ماه از دید زمینیان پنهان مانده و بر روی آن حفره‌ها و ناهمواری‌های متعددی وجود دارد. محققان برای یافتن دلیل تفاوت میان این دو سطح مطالعه‌های متعددی را انجام دادند که سرانجام متوجه شدند در گذشته یک سیاره کوتوله به سطح کره ماه برخورد کرده و چنین آثاری را را به وجود آورده است.

جزئیات چهره دوم کره ماه

در گذشته محققان معتقد بودند که زمین از دو کره ماه برخوردار بود که در میلیاردها سال قبل با یکدیگر ادغام شدند و حتی دانشمندان نیز در گذشته عنوان کردند احتمال دارد ماه با یک سیاره کوتوله برخورد داشته باشد. از این رو اگر ماه در ابتدای تشکیل منظومه شمسی با یک سیاره کوتوله برخورد کرده باشد، می‌بایست بر روی ساختار پوسته‌ای آن بر اثر چنین برخوردی اثری باقی مانده باشد. اخیرا محققان موسسه علوم فضایی دانشگاه علم و صنعت ماکائو در چین پس از بررسی میدان گرانشی ماه توانستند محل چنین برخوردی را کشف کنند.

کره ماه

این محققان عنوان کردند اطلاعات گرانشی دقیقی که از سوی آزمایشگاه بررسی گرانش و ساختار درونی ماه (GRAIL) تهیه شده است نسبت به ساختار پوسته ماه اطلاعات جدیدی را ارائه می‌کند. محققان با شبیه‌سازی برخوردها متوجه شدند که چنین آثاری توسط برخورد ماه و جرم آسمانی کوچکتر از سیاره کوتوله سرس ایجاد شده و به همین دلیل ماه دارای دو چهره است. محققان معتقدند چنین برخوردی به خوبی حفره‌ها و ناهمواری‌های روی دیگر ماه را توضیح می‌دهد. همچنین این برخورد اختلاف‌ها در ایزوتوپ‌های پتاسیم، فسفر و عناصر کمیاب خاکی چون تنگستن 182 بر سطح زمین و کره ماه را نیز توضیح می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. مگه ا ون یکی طرفش دیدن ؟؟؟؟

  2. مگه ما تا حالا ماه رو کامل دیدیم

  3. خب همه چیز که شکل هم دیگه نیست

  4. کدوم ورش خوشگله بنظرتون؟؟

  5. تا حالا توجعه نکرده بودم اصلا