توقف خط تولید گوشی های هواوی

رسانه‌ها از توقف خط تولید گوشی های هواوی خبر می‌دهند!

کمپانی بزرگ چینی هواوی ماه بسیار بدی را پشت سر گذاشت که سراسر تحریم بود. تحریم‌هایی که سبب کاهش سفارش این برند محبوب و در نتیجه توقف خط تولید گوشی های هواوی به منظور جلوگیری از ضرردهی بیشتر شد.

هواوی به عنوان بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی و همچنین دومین برند پرفروش گوشی‌های هوشمند در دنیا، روزهای خوبی ندارد و ماه بسیار بدی را پشت گذاشت. ماهی که تقریبا هر روز خبر از تحریم‌های اعمال شده جدید از سوی کمپانی‌هایی با ملیت‌های مختلف به گوش می‌رسید. این تحریم‌ها و اتهامات جاسوسی همگی دست به دست یکدیگر دادند تا فروش این برند کاهش یافته و سبب توقف خط تولید گوشی های هواوی شود. البته ناگفته نماند سریال تحریم‌ها همچنان ادامه دارد هواوی ماه جدید را نیز با تحریم شدن از سوی کمپانی آمریکایی میکرون که پنجمین سازنده بزرگ تراشه‌های نیمه هادی در دنیا و از بزرگترین و اصلی‌ترین سازندگان تراشه‌های حافظه و رم است آغاز کرد!

توقف خط تولید گوشی های هواوی

روزنامه هنگ کنگی South China Morning Post (متعلق به گروه علی بابا) به نقل از یک منبع آشنا به امور که مایل نبود نامش فاش شود گزارش داد که کمپانی تایوانی فاکسکان که وظیفه ساخت گوشی برای برندهایی همچون اپل، شیائومی و هواوی را بر عهده دارد، چندین خط تولید خود در کارخانه‌هایش واقع در چین که به تولید محصولات هواوی اختصاص داشتند را متوقف کرده است تا از ضرر و زیان جلوگیری شود. فاکسکان تایوانی بزرگترین سازنده تجهیزات الکترونیکی در دنیا و یکی از اصلی صادرکنندگان کالا از چین است.

توقف خط تولید گوشی های هواوی

البته تنها فاکسکان نیست که تن به توقف خط تولید گوشی های هواوی داده است. بلکه کمپانی سنگاپوری-آمریکایی فلکس که اصلی‌ترین سازنده گوشی‌های هواوی محسوب می‌شود نیز تولید گوشی برای هواوی را به دلیل تحریم‌ها متوقف کرده است. این کمپانی اعلام کرد تا زمانی که مطمئن شود همکاری‌اش با هواوی ناقض تحریم‌های آمریکا نیست، تولید و تحویل گوشی به هواوی را به تعلیق در آورده است. فلکس پس از فاکسکان و پگاترون تایوانی، سومین سازنده بزرگ تجهیزات الکترونیکی در دنیاست.

هواوی که موفق شده بود با کنار زدن اپل به جایگاه دوم پرفروش‌ترین برند گوشی هوشمند در دنیا برسد، در سه ماهه اول سال میلادی جاری نیز توانست جایگاهش را حفظ کند، اما با توجه به کاهش تولید و عرضه محصولاتش دیگر حفظ جایگاه دوم برای مابقی سال به نظر غیرممکن می‌رسد.

توقف خط تولید گوشی های هواوی

هواوی همچنین قصد داشت تا پایان سال 2020 میلادی جایگاه نخست را از سامسونگ ربوده و عنوان پرفروش‌ترین برند گوشی هوشمند در دنیا را به خود اختصاص دهد که با توجه به اتفاقات اخیر باید چشمانش را روی این هدف ببند. ژائو مینگ، مدیر عامل کمپانی آنر (که زیرمجموعه‌ای از هواوی است) نیز در مراسم معرفی گوشی‌های جدید خانواده آنر 20 در جمع خبرنگاران اظهار داشت:

با توجه به شرایط جدید بسیار زود است که بگوییم آیا می‌توان به آن هدف (کسب جایگاه نخست) رسید یا خیر.

وی همچنین افزود:

مشکلات هرچه که باشد، چه عملا رخ دهند و یا در حد فکر باشند، موجب قوی‌تر شدن ما می شوند.

از زمانی که هواوی در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، خارج از چین گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره فروش و قیمت گوشی‌های جدید هواوی و همچنین حجم مبادله آنان مطرح شد. بسیاری از گزارش‌ها فروش را پایین می‌دانند که موجب افزایش قیمت و در نتیجه کاهش استقبال از گوشی‌های این کمپانی چینی می‌شود.

توقف خط تولید گوشی های هواوی

البته کاهش تقاضا و کنار رفتن هواوی از بازار و یا کم شدن سهم فروش آن می‌توان خبر خوشی برای دیگر سازندگان به ویژه سامسونگ و اپل باشد. به عنوان نمونه انگلیس 3 روز پیش شبکه 5G را در 6 شهر خود راه اندازی کرد و در این بین خبری از گوشی پرچمدار 5G هواوی نبود.

هواوی همچنین از مشکلات متفاوت دیگری در هنگ کنگ نیز رنج می‌برد. به گفته رسانه‌های هنگ کنگی، به تازگی بسیاری از گوشی‌های هواوی پس از بروزرسانی سیستم عامل دچار مشکل شده و پس از خاموش شدن دیگر قابل استفاده نیستند. بنابر گزارش‌ها هواوی فعلا راهکاری برای حل این مشکل ندارد و تنها راه چاره برای کاربران پاک کردن سیستم عامل است که منجر به پاک شدن تمامی اطلاعات آنان می‌شود.

توقف خط تولید گوشی های هواوی

گوگل نیز به خاطر تحریم‌ها همکاری خود با هواوی را قطع و پشتیبانی اندروید برای گوشی‌های آینده هواوی را متوقف کرد،‌ اما گوشی‌های فعلی همچنان پشتیبانی را دریافت خواهند کرد. فرانسیس فانگ، مدیر عامل افتخاری فدراسیون فناوری اطلاعات هنگ کنگ مدعی است که اتفاق رخ داده برای گوشی‌های هواوی عجیب است، به خصوص آنکه مدل‌های مختلفی دچار این مشکل شده‌اند. وی این ظن را مطرح کرد که ممکن است فایل آپدیتی که برای این گوشی‌ها ارسال شده دچار مشکل امنیتی بوده باشد.

اخبار رسیده از هنگ کنگ بسیار عجیب است. هیچ عاملی نباید سبب شود تا گوشی‌های هوشمند هواوی به خاطرذ تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا دچار نقص فنی شوند. گرچه داستان برای فروش و قیمت گوشی‌های جدید هواوی و همچنین تجربه کاربران متفاوت است و تحریم‌ها مستقیما تاثیر دارند. سرعت بازار مصرفی حال حاضر دنیا نیز مدیریت این مشکلات را تقریبا غیرممکن کرده است.

هواوی برای جلوگیری از ریزش بیشتر سهم فروش خود، تا زمان پیدا کردن راه حلی جدید حسابی روی بازار چین تکیه کرده است. جمعه گذشته دولت چین در واکنش به اقدامات دولت آمریکا لیستی از کمپانی‌های غیرقابل اطمینان که به همکاری و پشتیبانی خود از هواوی پایان دادند منتشر کرد. در رابطه با این موضوع سخنگوی دولت چین اعلام کرد:

کمپانی‌ها و نهادها و یا افراد خارجی که به دلایل غیر تجاری مطابق قوانین بازار رفتار نمی‌کنند،‌ از عمل به قراردها سر باز زده یا علیه کمپانی‌های چینی تحریم اعمال کرده و از رساندن تجهیزات به آن‌ها خودداری می‌کنند و به حقوق قانونی و همچنین تمایل به همکاری کمپانی‌های چینی آسیب جدی وارد می‌کنند، در این لیست «غیر قابل اطمینان‌ها» جای گرفته‌اند.

توقف خط تولید گوشی های هواوی

در حال حاضر کمپانی هواوی شدیدا امیدوار است رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات تجاری که انتظار می‌رود وضعیت هواوی محور اصلی آن باشد، معافیت‌های تجاری دریافت کند و بتواند از شرایط سخت کنونی رهایی یابد.

به نظر شما توقف خط تولید گوشی های هواوی می‌تواند سبب شود تا اپل به جایگاه دوم بازگردد؟ آیا فکر می‌کنید ضربات وارد شده بر پیکر هواوی، می‌تواند راه را برای دیگر سازندگان مطرح چینی نظیر وان پلاس و شیائومی هموار کند تا بخشی از بازار هواوی را به دست بگیرند؟ وضعیت هواوی در دیگر حوزه‌ها همچون بازار تبلت و یا تجهیزات مخابراتی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ نظرات خود را به ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

19 دیدگاه

  1. به نظرم این نامردی ها فقط باعث قوی تر شدن هواوی میشه و ما شاهد قدرتمندترین گوشی های جهان خواهیم بود از این کمپانی قوی، در حدی که قابل تصور نیست.

  2. اقاتون چینیه یا ننتون چینیه که ایندر سنگ چینی هارو به سینه می زنید؟ هواوی سقوت کنه به تو چی میرسه که اینقدر طرفداریشو می کنی؟

  3. آهاااااى گجت نیوز این احمد رضا ساندیسى رو بندازیدش بیرون بوى گندش همه رو خفه کرد!!
    😀
    😀

  4. خو اپل جور دیگ ای نمی تونست جایگاهشو پس بگیره این تنها راه حل بود:)

  5. خبر خوب!!
    بزرگترین شرکت بنجل ساز جهان هواوى تا ساعاتى دیگر به درک (واصل) خواهد شد!!!
    😀
    😀
    😛

  6. اگه تغییر جایگاهی بوجود بیاد اون اپل نیست ، میتونه شیا یا اپو خواهد بود

  7. چین احتمالاً فکر کرده بزرگ شده و بدون آمریکا می‌تونه
    ولی آمریکا باز به همه ثابت کرد که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند
    😁

  8. بهتر این برند چینی حذف شه به نفع همس

  9. همش سر ایرانه بخدا

  10. با اینم میخاد مذاکره کنه؟؟

  11. هرکی با امریکا در افتاد ور افتاد