امواج رادیویی

با این روش میزان امواج رادیویی منطقه خود اندازه‌گیری کنید

رگولاتوری سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده است که با آن می‌توانید میزان امواج رادیویی منطقه خود اندازه‌گیری کنید و اگر میزان تشعشات از حد استاندارد بیشتر بود، امکان ثبت شکایت نیز وجود خواهد داشت.

امروزه با گسترش تکنولوژی و ورود ابزار دیجیتالی به زندگی بشر، بسیاری از مردم از رواج بیماری‌های ناشی از امواج رادیویی نگران هستند. از طرفی مردم با افزایش بیماری‌هایی چون سرطان‌های مختلف بر این باورند که بسیاری از بیماری‌ها حاصل امواج دکل‌های موبایل است که البته تاکنون به صورت علمی این موضوع ثابت نشده است، اما با وجود این نگرانی‌های زیادی پیرامون ابزارهای دیجیتالی وجود دارد. همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز همواره امواج رادیویی را اندازه‌گیری می‌کند که آمارها نشان می‌دهد اغلب این میزان از حد استاندارد ملی کمتر است و همین موضوع می‌تواند نگرانی‌های این حوزه را کاهش دهد.

با انواع تشعشعات رادیویی آشنا شوید

امواج رادیویی در دو دسته‌بندی مختلف قرار می‌گیرند. گروه اول دارای قابلیت یونیزه کردن هستند و گروه دوم این قابلیت را ندارند. گروه اول با نام یونیزه‌کننده از فوتون‌های بسیار قوی بهره می‌برند که از مواد رادیواکتیو تشکیل می‌شوند و می‌توانند ژنتیک بدن را تخریب کنند، اما تشعشعات موبایلی که امواج رادیویی نیز به شمار می‌روند در دسته دوم از تشعشعات قرار داند. از این رو تاکنون در خصوص مضرات امواج رادیویی غیر یونیزه گزارشی منتشر نشده است.

امواج رادیویی

رگولاتوری با هدف کاهش خطرات امواج الکترومغناطیسی چون پارازیت‌ها، ایستگاه‌های ثابت اندازه‌گیری تشعشعات غیریون‌ساز تا 18 گیگاهرتز در مناطق حساس تهران نظیر بیمارستان‌ها، مدارس و آسایشگاه‌های سالمندان نصب و راه‌اندازی کرد تا تشعشعات پرتوهای رادیویی و مایکروویو به صورت 24 ساعته و در کلیه روزهای هفته مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین با توجه به اینکه طبق درخواست یا شکایت کاربران نیز اندازه‌گیری تشعشعی در شهرها انجام می‌شود، رگولاتوری در بازه‌های زمانی معین میزان امواج پرتوهای رادیویی کلان‌شهرها را پایش می‌کند. گفتنی است کمیته حفاظتی برای مقابله با تشعشعات رادیویی تشکیل شده است که در آن سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عضویت دارند.

را‌ه‌اندازی سامانه اندازه گیری امواج رادیویی

برای بررسی و اندازه‌گیری امواج تجهیزات رادیویی سامانه‌ای بر اساس حدود استاندارد ملی ایران به شماره 8567 و کمیسیون بین‌المللی حفاظت در مقابل پرتوهای یریون ساز (ICNIRP) طراحی شده و حدود 70 ایستگاه ثابت در شهر تهران و 18 ایستگاه ثابت نیز در شهر شیراز به بهره‌برداری رسیده است. طبق استانداردهای اعلام شده، حدود پرتوگیری امواج الکترومغناطیسی 28 ولت بر متر است که در نمودار مربوط به هر ایستگاه، به صورت خط‌چین قرمز مشخص شده است.

امواج رادیویی

کاربران با مراجعه به آدرس https://tehranemfs.cra.ir/en/public/iran می‌توانند ناحیه مورد نظر، تاریخ شروع و پایان بازه زمانی مورد نظر خود را برای بررسی وارد کنند. پس از وارد کردن اطلاعات، میزان حداکثر، حداقل و متوسط اندازه‌گیری در بازه زمانی انتخاب شده به کاربر نمایش داده خواهد شد. البته امکان نمایش و عدم نمایش سطح استاندارد روی گراف خروجی با این ابزار نیز مهیا شده است.

قبل از مشاهده میزان اندازه‌گیری شده تشعشعات رادیویی منطقه مورد نظر، کاربران می‌توانند سطح استاندارد مصوب برای شدت میدان الکترومغناطیس طبق استاندارد ملی و ICNIRP را روی گراف نمایش داده شده رویت کنند و از کمتر بودن این مقدار نسبت به سطح استاندارد مطمئن شوند. همچنین اگر میزان نمایش داده شده از استانداردی که تعیین شده است، بیشتر باشد، کاربران این امکان را خواهند داشت تا در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات، در خصوص تشعشات منطقه خود شکایتشان را ثبت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اول فکر کردم دارن شوخی میکنن، مگه میشه مگه داریم ولی وقتی سایت باز نشد مطمئن شدم OOPPSS😂😂😂😂

  2. وای چه عالی خیلی خوبه واقعا

  3. عجب!
    این دولت اگه دلش سوخته اول جلوى ارسال پارازیت هاى مضر بر روى (دیش هاى) ماهواره ها رو بگیرید!
    که باعث تمام همین بیمارى هاسسست!!
    و همچنین باعث (عقیم شدن) در مردان خواهد شد!!!
    🙁
    🙁
    🙁