طرح جدید ترافیک

جزئیات طرح جدید ترافیک تهران و خداحافظی با طرح زوج و فرد

طرح جدید ترافیک تهران به زودی و با پایان طرح زوج و فرد، اجرایی خواهد شد. در ادامه جزئیات طرح ترافیک جدید تهران را بررسی خواهیم کرد.

اخیرا در شورای شهر و شورای عالی ترافیک طرح کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید و مقرر شد طرح جدید ترافیک از ابتدای تابستان سال جاری اجرایی شود، اما شواهد نشان می‌دهد میان پلیس و شهرداری در خصوص اجرای این طرح اختلاف وجود دارد. هرچند با وجود چنین اختلاف‌هایی برخی از مسئولان شهری از اجرای آن در زمان مقرر خبر می‌دهند. در همین رابطه عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک در این خصوص عنوان کرد بدون شک این طرح از یکم تیر 98 اجرا خواهد شد.

جزئیات اجرای طرح جدید ترافیک

طرح جدید ترافیک

عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک در ادامه افزود طرح جدید ترافیک تهران طبق مصوبه شورای ترافیک شهر تهران و شورای اسلامی شهر تهران لازم‌الاجرا است و توسط دستگاه‌های مختلفی چون وزارت کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی این موضوع به تایید رسیده و به همین دلیل به تایید مجدد نهادهای مسئول نیازی ندارد. عمار سعیدیان‌فر تاکید کرد:

رانندگان تهرانی برای استفاده از 20 روز تردد رایگان در هر فصل و رانندگان شهرستان‌ها برای استفاده از 15 روز تردد رایگان در این محدوده باید در سامانه «تهران من» ثبت نام کنند و در صورت عدم ثبت نام از اول تیرماه، در محدوده کنترل آلودگی هوا جریمه خواهند شد. همچنین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای اجرای طرح کنترل آلودگی هوا تهیه شده است و این طرح بدون هیچ‌گونه تغییر زمانی از ابتدای تابستان اجرا خواهد شد.

طرح زوج و فرد حذف می‌شود

محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران نیز در این خصوص اظهار کرد از ابتدای تیرماه 98 طرح زوج و فرد حذف می‌شود و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا جایگزین آن خواهد شد که در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرا می‌شود. در واقع در این طرح خودروهای پلاک تهران در هر فصل 20 روز و خودروهای پلاک غیر تهران 15 روز مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند به گونه‌ای که زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری نخواهد داشت و ملاک، فقط تعداد روزهای ورود است.

محسن پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه ثبت نام خودروها در سامانه تهران من ضروری است خاطرنشان کرد:

تمامی دارندگان خودروهای شخصی ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودروی شخصی قصد سفر به تهران را دارند باید پیش از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» به آدرس My.tehran.ir ثبت نام کرده باشند تا بتوانند از 20 روز تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا بهره‌مند شوند. همچنین عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا در روزهای فراتر از تعداد مجاز (20 روز)، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین شده است.

هدف از اجرای طرح جدید ترافیک تهران

طرح جدید ترافیک در سال گذشته از سوی شهرداری مطرح و اجرا شد که پس از اینکه تغییراتی در آن ایجاد شد کارشناسان هدف آن را ایجاد درآمد برای شهرداری اعلام کردند، اما مدیران شهرداری چنین موضوعی را تکذیب می‌کنند. حسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص عنوان کرد هدف اصلی اجرای طرح جدید ترافیک، درآمدزایی نبوده است. طرح ترافیک و زوج یا فرد در سال گذشته درآمدی حدود 295 میلیارد تومان را به همراه داشت و این در حالی است که سال قبل آن این درآمد حدود 345 میلیارد تومان بود. از این رو درآمد حاصل از طرح ترافیک ما با کاهش روبه‌رو بوده است و این کاهش درآمد برای ما خوشایند است؛ زیرا کاهش ترافیک در شهر را به همراه داشت. همچنین در این طرح مالکان خودروها توانستند ترددهای خود را مدیریت کنند و در ساعت‌های شلوع نیز تردد خود را کاهش دادند.

تهران دارای حساسیت است

طرح جدید ترافیک با واکنش‌های مختلفی همراه بود و برخی از مسئولان و کارشناسان نیز موافق اجرای آن نیستند. در همین رابطه سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا عنوان کرد:

کلیات این طرح از سوی شهرداری تهران به پلیس راهور ناجا ارسال شده البته شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک این طرح را تصویب و در انتظار تأیید پلیس راهور ناجا هستند؛ چرا که پایتخت حساسیت خود را دارد.

در حال حاضر بر اساس اعلام‌های قبلی، تا اجرای طرح جدید ترافیک فقط 2 هفته باقی مانده است و برای اجرای آن شماره معکوس شروع شده است. در سال گذشته نیز بسیاری از شهروندان تهرانی در خصوص دریافت عوارض ورود خلاف پلاک خودروهای خود به محدوده زوج یا فرد با مشکلاتی مواجه شدند و در این خصوص که هم پلیس آن‌ها را جریمه و هم شهرداری از آن‌ها عوارض دریافت کرد، پرونده‌هایی در قوه قضاییه همچنان باز بوده و تاکنون نتیجه آن مشخص نشده است. در حال حاضر نیز شواهد حاکی از وجود اختلاف میان پلیس و شهرداری است که به همین دلیل می‌بایست پیش از شروع این طرح توافق‌های لازم برای جلوگیری از سردرگمی شهروندان انجام شود.