گوشی های دارای سیستم عامل هواوی

گوشی های دارای سیستم عامل هواوی از مهر ماه عرضه می‌شوند

گوشی های دارای سیستم عامل هواوی از حدود چهار ماه دیگر عرضه خواهند شد. اما آیا هواوی میت 30 و هواوی میت 30 پرو مجهز به اولین سیستم عامل موبایل جدید این شرکت عرضه می‌شوند؟

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از چند رسانه چینی، هواوی آماده عرضه دستگاه‌های موبایل مجهز به اولین سیستم عامل پلتفرم HongMeng OS تا مهر ماه امسال است. این نام پلتفرم موبایل اختصاصی هواوی بوده و در سایر کشورهای دنیا Ark OS شناخته خواهد شد. اگرچه به عقیده گوگل سیستم عامل موبایل هواوی برای امنیت ملی آمریکا خطرناک خواهد بود، اما در هر صورت تصمیم دونالد ترامپ، بزرگترین گوشی‌ساز چینی را به سمت تلاش برای دستیابی به استقلال نرم افزاری برده است.

گوشی های دارای سیستم عامل هواوی

اولین گوشی های دارای سیستم عامل هواوی

قرار نیست اولین سیستم عامل این پلتفرم در دو گوشی پرچمدار آتی شرکت یعنی هواوی میت 30 و میت 30 پرو به کار برود. اولین گوشی های دارای سیستم عامل هواوی پایین‌رده بوده و تا مدتی فقط در بازارهای کشور چین عرضه خواهند شد.

بر اساس گزارش Global Times، این سیستم عامل در همکاری با شرکت Tencent توسعه پیدا کرده و سه گوشی‌ساز چینی بزرگ دیگر، شیائومی، اوپو و ویوو، در تست گوشی های دارای سیستم عامل هواوی با رقیب خانگی خود همکاری خواهند کرد. نکته بسیار هیجان‌انگیز اینجاست که بر اساس نتایج اولیه تست نخستین سیستم عامل موبایل هواوی، سرعت آن در مقایسه با سیستم عامل‌های اندروید توسعه یافته به دست شرکت گوگل 60 درصد بیشتر است!

گوشی های دارای سیستم عامل هواوی

دلیل عرضه گوشی های دارای سیستم عامل هواوی در بازار چین برای یک مدت زمان مشخص، انتظار تا برآورده شدن تمام انتظارات از آن و آمادگی این پلتفرم نرم افزاری برای استفاده در سرتاسر جهان است. تا امروز، شرکت‌های زیادی حتی سامسونگ (با سیستم عامل تایزن) برای قد علم کردن در برابر اندروید و آی او اس تلاش کرده‌‌اند، اما اقداماتشان راه به جایی نبرده است.

چندین ماه پیش از اعلام ناگهانی سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه هواوی اعلام شد سیستم عامل انحصاری هواوی در دست ساخت است. هواوی احتمالا در صورت عدم تحریم توسط آمریکا، حداقل تا چند سال آینده ایده توسعه یک پلتفرم موبایل اختصاصی برای خود را اجرایی نمی‌کرد، اما اکنون مجبور به این کار شده است و باید سنجیده عمل کند. بعد از تست گوشی های پایین‌رده قدرت گرفته از اولین سیستم عامل موبایل هواوی، باگ‌گیری و اطمینان از آمادگی آن برای به کار رفتن در گوشی های عرضه شده در بازارهای خارج از چین، آن را در گوشی های پرچمدار میت 30 و پی 40 نیز مشاهده خواهیم کرد.

سه هفته پیش اعلام شد سیستم عامل موبایل هواوی با پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی پاییز عرضه می‌شود. این یکی از نقاط قوت این سیستم عامل بوده و به توسعه آن سرعت می‌دهد. اگر استفاده از برنامه‌های اندروید روی این پلتفرم امکان‌پذیر نبود، هواوی مجبور می‌شد میلیون‌ها دلار به منظور توسعه چند صد هزار اپلیکیشن و بازی برای اولین سیستم عامل خود هزینه کند. علاوه بر آن، تست و باگ‌گیری آن زمان بسیار بیشتری می‌طلبید. نگرانی گوگل دقیقا از همین موضوع است و آن را به دولت آقای دونالد ترامپ هشدار داده است. به عقیده این شرکت، دو شاخه شدن اندروید به نفع هیچ شرکت و فردی نبوده و به خاطر وجود باگ‌های فراوان در اولین سیستم عامل هواوی، امنیت چند صد میلیون کاربر به خطر خواهد افتاد.