سیستم عامل روسی آرورا

هواوی سیستم عامل روسی آرورا را تست می‌کند؛ جنگ سرد در دنیای دیجیتال!

با قطع پشتیبانی گوگل از هواوی، این کمپانی ناچار به استفاده از سیستم عاملی جایگزین برای گوشی‌های خود است. پیشتر خبر رسیده بود که غول چینی قصد استفاده از سیستم عامل انحصاری خود را دارد، اما به تازگی خبری از بررسی سیستم عامل روسی آرورا توسط هواوی نیز به گوش می‌رسد.

خبر بررسی سیستم عامل روسی آرورا توسط هواوی به عنوان جایگزینی برای اندروید شدیدا سبب می‌شود حس کنم که جنگ سرد بار دیگر آغاز شده و بلوک سرد و غرب بار دیگر در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده‌اند. با این تفاوت که دیگر تانک‌هایشان در چک پوینت چارلی واقع در مرکز برلین یا مرز بین دو ویتنام و کره یکدیگر را نشانه نگرفته‌اند، بلکه جنگ سرد خود را به دنیای سایبری آورده‌اند.

گوگل پشتیبانی خود از هواوی را قطع کرده و گوشی‌های این برند دیگر امکان استفاده از خدمات گوگل را ندارند. از این رو هواوی به عنوان جایگزینی برای محبوب‌ترین سیستم عامل دنیاست. در ابتدا خبر رسید که این کمپانی از سیستم عامل انحصاری خود موسوم به هانگ منگ که طی 7 سال اخیر به صورت پنهانی توسعه یافته بود استفاده خواهد کرد. همچنین یکی از روزنامه‌های دولتی چینی ادعا کرد شیائومی، اوپو و ویوو نیز هواوی را همراهی می‌کنند.

سیستم عامل روسی آرورا

تا اینکه اخیرا خبر جدیدی مبنی بر بررسی سیستم عامل روسی آرورا توسط هواوی به گوش رسید. شاید با این تفاسیر بتوان گفت هواوی در نظر دارد تا با بررسی سیستم عامل روسی و مقایسه آن با هانگ منگ، بهترین گزینه را انتخاب و برای رقابت با اندروید راهی بازار کند.

سیستم عامل روسی آرورا

سیستم عامل روسی آرورا یک سیستم عامل متن باز بر پایه لینوکس است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم آرورا توسط کمپانی روسی Open Mobile Platform با پشتیبانی مالی یکی از افراد ثروتمند روسیه به نام گریگوری برژکین بر مبنای یکی از توزیع‌های لینکوس به نام سالی فیش ساخته شد؛ سیستم عامل سالی فیش نیز توسط کمپانی فنلاندی Jolla توسعه یافت. در سال 2018 نیز اپراتور دولتی روس‌تلکام 75 درصد از سهام Open Mobile Platform را خریداری و بدین‌ترتیب مالک آرورا شد.

سیستم عامل روسی آرورا

به گفته خبرگزاری روسی The Bell، آقای گائو پینگ (نائب رییس هواوی) احتمال مهاجرت گوشی‌های هوشمند چینی به سیستم عامل سالی فیش (البته نمونه روسی آن یعنی آرورا) را با آقای کنستانتین نوسکوف، وزیر توسعه فناوری و ارتباطات روسیه مطرح کرد. خبرگزاری روسی همچنین ادعا کرد که این موضوع از مباحث مورد گفتگو مابین آقایان ولادمیر پوتین با ژی جینگپینگ (رییس جمهور چین) در نشست انجمن بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ 2019 بوده است. از دیگر مباحث مربوطی که در آن نشست بین دو رییس جمهور مطرح شد می‌توان به انتخاب هواوی توسط مسکو برای پیاده سازی بستر ارتباطی 5G در روسیه اشاره کرد.

به گزارش The Bell، آقای گائو یا یکی از مقامات روسی ادعا کرده که چین از قبل مشغول بررسی دستگاه‌هایی با سیستم عامل از پیش نصب شده آرورا است و این سیستم عامل قرار است به عنوان جایگزینی برای اندروید روی دستگاه‌های مختلف هواوی نصب شود. این گزارش همچنین مدعی است که هواوی به زودی با همکاری روسیه به طور مشترک اقدام به تولید تجهیزات دیگر از جمله چیپ و نرم افزار می‌کند.

سیستم عامل روسی آرورا

با وجود اینکه همکاری هواوی با Open Mobile Platform محوریت گزارش خبرگزاری روسی The Bell است، باید به خاطر داشت که نه تنها هواوی بایستی جایگزینی برای اندروید پیدا کند، بلکه نیاز به تامین سخت افزارهای مورد نیاز خود نیز دارد که به موجب همکاری با روسیه این کار آسان‌تر می‌شود.

گرچه گزارش بالا عنوان می‌کند که هواوی مشغول بررسی سیستم عامل روسی آرورا است، ولی استفاده هواوی از سیستم عامل انحصاری متن باز خود که مبتنی بر اندروید است محتمل‌تر بوده و منطقی‌تر به نظر می‌رسد. هرچند بررسی گزینه‌های مختلف به عنوان جایگزین اندروید بعید نیست. هواوی نیز همچون دیگر کمپانی‌های بزرگ توان تحقیق و توسعه تقریبا نامحدودی دارد و نیازمند پیروزی در این نبرد است. هواوی برای اینکه بتواند همچون قبل به تجارت بپردازد به جز بازار روسیه و چین به بازار اروپا نیاز دارد. البته بازار اروپا در اختیار سیستم عامل محبوب اندروید است که آزمون خود را نیز پس داده و بیرون کردن اندروید از قاره سبز تقریبا غیرممکن است.

سیستم عامل روسی آرورا

اما آنچه که موجب شد چنین گزارشی جالب به نظر برسد این است که گفتگوهایی بین دو کشور در این زمینه صورت گرفته که حال به صورت خبر منتشر شده است. اتحاد روسیه و چین در زمینه فناوری به منظور شکست انحصار و سلطه کمپانی‌های آمریکایی و عرضه دستگاه‌هایی است که به سخت افزار و نرم افزارهای آمریکایی وابستگی ندارند و انحصار گوگل بر بازار را می‌شکنند.

با این حال بعید است روسیه و چین حتی با همکاری یکدیگر بتوانند حرفی برای گفتن مقابل غول‌های فناوری آمریکایی (با آن حجم از سرمایه، دانش، فناوری، نیروی انسانی و تجربه) و به صورت کلی غربی داشته باشند و اخبار منتشر شده بیشتر جنبه تبلیغی دارند، اما اگر موفق شوند آن‌گاه یک زنگ خطر اقتصادی برای آمریکا خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. اخر ما نفهمیدیم که مال خودش حاضره یا ن

  2. تا چند وقت پیش ی معلوم الحالی ب نام احمدرضا شر و ور میگفت
    الان ی چیزگوی جدید پیدا شده:apollo 11
    دقیقا هر جفتشون یکین منتهی از وقتی نیت شوم و منحوس و سرشت پلشت “احمدرضا” هویدا شد که چه تاریخ مصرف گذشته ای هست،با ادبیات متفاوت و ایندفعه بدون صحبت توی لفافه اپولو 11 از تخم اومده بیرون و نوچه گری و کاسه لیسی امریکارو میکنه
    جالبه قبلا هرکی به احمدرضا تیکه مینداخت و هدفشو میفهمید چند نفر دیگه میومدن و بهش میگفتن ساندیس خور 😐 دقیقا همین لفظی که کاسه لیس امریکایی اپولو 11 خیلی علاقه داره بکار ببره
    بچه ناف امریکا کاسه لیس لاشخورا apollo 11
    خودتی بچه گستاخ