ایران خودرو

تصاویری از پارکینگ ایران خودرو ؛ آیا ایران خودرو احتکار کرده است؟

به تازگی تصاویری از پارکینگ‌های ایران خودرو منتشر شده که در آن پارکینگ این شرکت پر از خودرو است. با انتشار این تصاویر، اعتراضاتی درباره احتکار این خودروساز مطرح شد، اما آیا ایران خودرو احتکار کرده است؟

امروز تصاویر هوایی از وضعیت پارکینگ های ایران خودرو در روز جمعه 24 خرداد 98 منتشر شد که نشان می‌دهد پارکینگ‌های این شرکت خودروسازی مملو از خودرو است. انتشار این تصاویر بار دیگر این بحث را بر سر زبان‌ها انداخت که شرکت ایران خودرو احتکار کرده و خودروهای تولیدی خود را در انبارها و پارکینگ‌هایش دپو کرده است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر بسیاری از مشتریان این شرکت خودروسازی در انتظار تحویل خودروهای ثبت نامی خود هستند.

ادعای کمبود قطعه واقعی نیست

روز گذشته، مدیر کل تعزیرات تهران بیان کرد برخی خودروهایی که قرار بود از طریق فروش فوری خودروسازان به مشتریان تحویل داده شود، هنوز به بهانه کمبود قطعه تحویل داده نشده، در حالی که ادعای شرکت‌های خودروسازی کشورمان مبنی بر کمبود قطعه واقعیت ندارد. محمد علی اسفنانی در همین رابطه افزود شکایت‌هایی به دست ما رسیده که بر اساس آن، دو شرکت خودروسازی مهم کشورمان به تعهدات خود در فروش فوری عمل نکرده‌اند. وی همچنین اضافه کرد:

برخی خودروهایی که قرار بود توسط خودروسازان از طریق فروش فوری به مشتریان تحویل داده شود به بهانه کمبود قطعه تحویل داده نشده است. در حالی که اگر چنین چیزی درست باشد باید یک یا چند قطعه مشابه در همه خودروها نقص می‌داشت، اما در بازدیدهای انجام شده و گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، هر خودرو گاهی یک نوع نقص دارد و این نشان‌دهنده آن است که اظهارنظرها درباره کمبود قطعه غیر واقعی است.

مدیر کل تعزیرات تهران اظهار کرد اگر خودروسازان قطعه ندارند، چطور آگهی فروش فوری می‌دهند. چطور ممکن است خودروسازان به خاطر کمبود قطعه امکان تولید نداشته باشند و به همین بهانه هزاران اتومبیل را در جاهای مختلف به صورت ناقص انبار کنند و از سوی دیگر همزمان مجوز فروش فوری بگیرند. بنابراین دو حالت می‌تواند وجود داشته باشد. یا پیش از این خودروهایی را تولید و احتکار کرده‌اند و به مردم نفروختند و حالا دارند به فروش می‌رسانند یا این که ادعایشان مبنی بر کمبود قطعه واقعی نیست و قطعه دارند، اما به خاطر این که بتوانند بعدها استفاده کنند می‌گویند قطعه نداریم.

ایران خودرو احتکار نکرده است

در سوی دیگر دبیر انجمن خودروسازان کشور در پاسخ به اظهارات مدیر کل تعزیرات حکومتی مبنی بر احتکار خودروسازان گفت سازمان بازرسی کل کشور به ایران خودرو مراجعه و مشاهده کرده که احتکاری در کار نیست. احمد نعمت بخش در این رابطه افزود به دنبال تحریم‌های آمریکا و مشکلاتی که برای تامین ارز و کمبود نقدینگی برای خودروسازان به وجود آمد، اکنون حدود 180 هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه موجود است و هر یک دچار کمبود هستند؛ به خصوص در قطعات الکترونیک و ایربگ کمبود داریم. وی اضافه کرد اصلا عاقلانه نیست 180 هزار خودرو را در کف کارخانه نگه داریم و به مردم واگذار نکنیم.

ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو هم اعلام کرد در حال حاضر به طور میانگین، روزانه 1500 دستگاه خودرو به مردم تحویل داده می‌شود و این رقم در هفته‌های آینده بیشتر خواهد شد. با ادامه این روند، تعداد خودروهای ناقص فعلی در کارخانه به حداقل می‌رسد. این شرکت خودروسازی خاطرنشان کرد تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه در اولویت قرار گرفته و قطعات تامین شده به این امر اختصاص خواهد یافت. روابط عمومی ایران خودرو در توضیح عکس‌های منتشر شده گفت تصاویر هوایی منتشر شده از پارکینگ ایران خودرو مربوط به خودرو‌های دارای کسری قطعات ایمنی و الکترونیکی است که این خودرو‌ها قابل تحویل به مشتریان نیست. این در حالی است که با دستور مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تمامی گروه‌های تامین، تولید، برنامه ریزی و سازندگان بر تجاری سازی خودرو‌های ناقص و تحویل به مشتریان تمرکز کرده‌اند.

اما نظر شما در این باره چیست؟ آیا به نظر شما ایران خودرو به امید فروختن محصولات خود با قیمت بالاتر دست به احتکار خودروهایش زده است یا مشکلات کمبود قطعه و تحریم‌های بین‌المللی این شرکت را با مشکل مواجه کرده است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. یه فرمانده داشتیم می‌گفت من شب از کار میرم خونه 200هزار نقد تو جیبمه صبح ک پامیشم میبینم 50تومنش مونده خانمم گفتم تو از جیبم پول برداشتی گفت نه حتما بچه ها بودن ولش کن صداشا در نیار= مسئولین ایران. متاسفم از ایرانی بودنم

  2. اصلا گیریم مشکل قطعه وجود داره،خب دو به یک کنید. قطعاتی که لازم هست رو از یه دونه ماشین به چندتا تزریق کنید

  3. چه دارویی باید تجویز کرد
    برای ملتی که گدایی را قناعت می نامند و زندگی در نکبت را صبر میدانند و با تبسمی بر لب این حماقت را به گردن حکمت خدا می اندازند…؟؟؟!!!
    ملتی گوسفندی هستیم.
    مشتی سرراهی برما خدایی میکنن.
    خداهم از آفرینش ما در شگفته.

  4. سلام. اقا نه سازمان حمایت، نه تعزیرات حکومتی، نه دولت، نه مجلس و حتی نه خود رییس جمهورم نمیتونه با مافیای خودرو مقابله کنه(من خودم کارمند یکی ازین نهادها هستم و دقیقا اطلاع دارم).اگه یادتون باشه حتی احمدی نژاد تو اوج قدرتشم اومد تو تلویزیون گفت اصلا پراید کیلویی چند؟حتی اگه کیلویی هم حسابش کنیم ارزش 7 میلیون تومن نداره..!
    کسی نمیتونه باهاشون مقابله کنه تازه این یک طرف قضیست.. درصدی از قیمت ماشین برای نهاد های اسمشو نبر…!(البیت و …)میره.. بنظرتون چرا تو قیمت ماشین شفاف سازی نمیشه؟ یا علی رقم این همه فشار ،نه واردات آزاد میشه نه اتفاقی صورت می گیره؟؟

  5. مسئولین ایران ملت به تنگ اومدن
    از فساد تحریم ها اینطور به مردم
    فشار نیاورده که فساد آورده.
    یه روز بازار لبنیات.ی روز مسکن
    و خودرو سازان.جلو چشم مردم
    فساد میکنن ای خدا چرا کسی کاری نمیکنه

  6. وقتی دولت خودش جز سهامداران این دو خودرو ساز است وکم بود بودجه هم داره آیا شما فکر می‌کنید با اینها برخورد میکنه برای خودم متاسفم که یک ایرانی هستم.

  7. اول جلوی متن خبر باید علامت سوال حذف میشد .دوم، هر جا بری بوی دروغ به مشام میرسه…..

  8. حالا فردا میان چند نفر رو دسگیر میکنن به چرم احتکار پیاز و تو احبار صبح تا شب تکرارش میکنن

  9. مملکت مفسد خانه دولت دزد و فاسد و مافیا
    زنگنه تو دفترش کارتخوان پیدا شده هیشکی نیس یقشو بگیره دیگه حساب کن بقیه ارگانا چقدر فساد میکنن
    خداشاهده راضیم بمب اتم بریزن سرمون لاقل بگیم دشمن نابودمون کرد ولی مردم دارن توسط مسئولان دزد و فاسد کشتار جمعی میشن این دیگه غیر قابل هضمه.

  10. اگه احتکار نیست پس چیه

  11. یه احتکار کننده به تمام معنا کسی که دله میده دست مردم تازه با قیمت بالا که هنوز طمعشون سیر ناشدنی است

  12. کاملا دروغه.همش یرای چاپیدن مردمه.اقواممون تو شرکت هستن.میگن شرکت از قصد تولید نمی کنه.میخوان گرن بفروشن.ارز نیمایی میگیرن و محصول رو به نرخ آزاد میفروشن.همش دزدی و دزدی.اگه رئیس جنهور‌بودم،همشونو محاکمه می کردم و واردات خودرو را ازاد می کردم و خودروهای بسیار باکیفیت اقتصادی داخل شرکت منتاژ میکردم

  13. ینی وقاعا رو دارن ک میگن احتکار نیست

  14. خخ پ ن پ اینو ک همه میدونن