لوازم خانگی بانه

آیا لوازم خانگی بانه تقلبی هستند؟

رئیس هیئت‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی که برای فروش لوازم خانگی بانه برای مردم ارسال می‌شود گفت این کالاها اصل نیستند و بدون گارانتی فروخته می‌شوند که مصرف‌کنندگان از خرید آنها متضرر خواهند شد.

اخیرا بسیاری از مردم نسبت به پیامک‌های تبلیغاتی که در خصوص فروش لوازم خانگی بانه برایشان ارسال می‌شود، اعتراض داشتند که این موضوع توسط مراجع قانونی در حال پیگیری است. در همین رابطه علیرضا موسوی مجد، رئیس هیئت‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران عنوان کرد محصولات و تولیداتی که توسط پیامک‌های تبلیغاتی برای مردم ارسال می‌شود، در واقع لوازم خانگی ایرانی و به صورت عمده با برندهای متفرقه هستند که عده‌ای این لوازم خانگی را با نام و بسته‌بندی خارجی در شهرستان‌های مختلف مانند بانه و سایر شهرهای جنوبی کشور به فروش می‌رسانند.

لوازم خانگی بانه اصل نیستند!

علیرضا موسوی مجد در ادامه افزود اخیرا مسئولان کارخانه‌ای را در منطقه بانه کشف کردند که در آن کارتن‌های بسته‌بندی با درج مارک خارجی تولید می‌شد تا لوازم خانگی‌های متفرقه را به نام مارک‌های معروف به مردم عرضه کنند. وی تاکید کرد مردم باید آگاه باشند که این لوازم خانگی ارزش خرید ندارند؛ چرا که لوازم خانگی بانه اصل نیستند و به دلیل نداشتن گارانتی و خدمات پس از فروش مشتریان متضرر خواهند شد. آن دسته از لوازم خانگی که با برندها و گارانتی‌های اصلی در داخل کشور تولید و به بازار عرضه می‌شوند، بر اساس ضوابط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دارای 18 ماه گارانتی و 10 سال تامین قطعات هستند، اما کالاهایی که تحت عنوان لوازم خانگی بانه تبلیغ می‌شوند از گارانتی و خدمات پس از فروش بی‌بهره هستند و فروشندگان در خصوص ایرادات فنی پاسخگو نخواهند بود.

لوازم خانگی

چرا لوازم خانگی بانه ارزان است؟

رئیس هیئت‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در ادامه اظهار کرد مسئولان مربوطه می‌بایست با عرضه‌کنندگان این کالاها برخورد کنند؛ چراکه اگر مشتریان این لوازم خانگی دچار مشکل شوند، کسی پاسخگو نیست و حتی اگر مشتریان بخواهند این کالاها را به بانه یا سایر مناطق جنوبی و غرب کشور بازگشت دهند نیز صرفه اقتصادی ندارد. وی در خصوص ارزان بودن لوازم خانگی بانه افزود با توجه به اینکه عرضه‌کنندگان این کالاها مالیات، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی پرداخت نمی‌کنند، پایین بودن قیمت این کالاها طبیعی است. وی افزود باید توجه داشته باشیم که همین حقوق دولتی و مالیات‌هایی که از سوی شرکت‌های داخلی پرداخت می‌شود، سرانجام با بازگشت به چرخ اقتصادی باعث افزایش اشتغال و رونق تولید خواهد شد، اما خریدهایی که با 20 تا 30 درصد پایین‌تر از قیمت‌های محصولات اصلی در این مناطق صورت می‌گیرد به اقتصاد ملی زیان می‌رساند.

هشدار درباره خرید کالاهای ته لنجی

موسوی مجد در خصوص خرید کالاها و لوزام خانگی در قالب ته لنجی عنوان کرد:

ته لنجی تعریف خاص خود را دارد، اما واردات محصولی چون یخچال ساید از این روش، ماهیت این نوع از واردات را زیر سوال برده است. عمده کالاهایی که از این شیوه وارد کشور می‌شوند، در واقع طبق آب و هوا و محیط کشورهایی دیگر سفارش داده و ساخته شده است و حتی اگر کالای اصل باشد، قطعات موجود در آنها با قطعاتی که در ایران موجود است متفاوت است؛ از این رو در صورت لزوم خریداران آنها نمی‌توانند خدمات پس از فروش مناسبی دریافت کنند. در واقع برای اشتغال نیروی کار ایرانی و عمق ساخت داخل باید کالاهای مورد نیاز خود را از شرکت‌های معتبر و فروشگاه‌های رسمی خریداری کنند.

در بازار تقاضای کاذب وجود دارد

رئیس هیئت‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در ادامه عنوان کرد در حال حاضر بازار لوازم خانگی کشور در وضعیت ملتهبی قرار دارد و شرایط عرضه و تقاضای محصولات نابسامان است. در واقع بعضا مشاهده می‌کنیم که مردم برای دو سال آینده و تامین جهیزیه فرزندان خود به خرید لوازم خانگی می‌پردازند. وی تاکید کرد چنین موضوعی باعث ایجاد شوک در بازار و تقاضاهای غیر واقعی می‌شود که افزایش غیرمنطقی را به همراه خواهد داشت. دلالان نیز از این وضعیت سو‌ء‌استفاده کرده و شرایط را نابسامان‌تر می‌کنند. موسوی مجد تاکید کرد هم‌اکنون وضعیت تولید داخل مساعد است و برندهای خارجی خوبی در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود که امیدواریم در ماه‌های آینده وضعیت بازار نیز بهبود پیدا کند.

لوازم خانگی

موسوی مجد در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه صنایع کشور خاطرنشان کرد بسیاری از تولیدکنندگان داخلی سعی دارند به روش‌های مختلف از این تحریم‌ها و جنگ اقتصادی عبور کنند، اما بدون شک خرید کالاهای غیر اصلی و قاچاق به نوعی بازی کردن در زمین دشمن محسوب می‌شود. بر اساس آمار در سال گذشته 769 هزار و 200 دستگاه تلویزیون تولید شد که نسبت به تولید 1 میلیون و 117 هزار و 200 دستگاه در سال 96 شاهد کاهش 31.1 درصدی در تولید تلویزیون هستیم. همچنین در سال 97 حدود 961 هزار و 600 دستگاه انواع یخچال و فریزر تولید شد که نسبت به سال 96 کاهش 12.7 درصدی را نشان می‌دهد. در سال گذشته 593 هزار و 100 دستگاه ماشین لباسشویی و 744 هزار و 400 دستگاه کولر آبی در کشور تولید شد که به ترتیب در تولید هر کدام شاهد کاهش 39.4 درصدی و 4.8 درصدی بوده‌ایم.