سیستم ضد سرقت

سیستم ضد سرقت گوشی هوشمند اریکسون، دست سارقان را قطع خواهد کرد!

شرکت اریکسون به تازگی پتنتی مرتبط با یک سیستم ضد سرقت گوشی هوشمند به ثبت رسانده است. این سیستم بسیار پیشرفته بوده و بعد از به کار رفتن در گوشی های هوشمند، نرخ سرقت را به شدت کاهش خواهد داد.

طی سال‌های اخیر، گوشی‌سازان راهکارهای متعددی به منظور کاهش تمایل سارقان به ربودن گوشی های هوشمند ارائه کرده‌اند. این راهکارها اغلب شامل استفاده از سیستم‌های پیشرفته قفل گوشی بوده‌اند، به طوری که در صورت استفاده از گوشی توسط هر کاربری به غیر از مالک آن، دستگاه به طور خودکار قفل و غیر قابل استفاده خواهد شد. نکته مهم، معرفی سیستم‌های احراز هویت بیومتریک جدید همچون تشخیص چهره سه بعدی و اسکن اثر انگشت محسوب می‌شود.

اگر سارق برای ریست کردن گوشی تلاش کند، دستگاه در ادامه عملا تبدیل به یک پاره آجر خواهد شد، به طوری که در صورت عدم ورود پسورد، حتی سیستم عامل نیز اجرا نمی‌شود! با این حال، سارقان هنوز روش‌هایی به منظور دور زدن این راهکارهای امنیتی در چنته دارند، به همین دلیل هنوز به مفید و سودآور بودن سرقت گوشی های هوشمند امیدوار هستند.

سیستم ضد سرقت گوشی

از طرفی تعداد قابل توجهی از کاربران، روی گوشی های هوشمند خود هیچ گونه قفلی نمی‌گذارند تا بلکه در هر مرتبه باز و بسته کردن نمایشگر مجبور به وارد کردن پسورد، قرار دادن انگشت روی اسکنر یا قرار دادن صورت رو به روی سنسور تشخیص چهره نباشند. به این ترتیب سارق می‌تواند بدون دردسر، بعد از ربودن گوشی آن را ریست کرده و به فروش برساند. همچنین در برخی گوشی های هوشمند امکان نفوذ به دستگاه بعد از ریست فکتوری وجود دارد. در نتیجه، گوشی‌سازان باید راهکارهای امنیتی متفاوت‌تری ارائه کنند.

سیستم ضد سرقت گوشی هوشمند اریکسون

شرک سوئدی اریکسون، پتنتی مربوط به یک سیستم ضد سرقت بسیار بیشرفته را به ثبت رسانده است. این سیستم Adaptive Friction نام دارد و در حال حاضر در حد یک ایده باقی مانده و روی هیچ گوشی هوشمندی پیاده نشده است، با این حال ایده خلاقیت اریکسون ما را امیدوار کرده به زودی، چنین سیستم‌های ضد سرقت پیشرفته‌ای به گوشی های هوشمند وارد خواهند شد.

به لطف استفاده از سیستم ضد سرقت گوشی هوشمند اریکسون، گوشی با استفاده از سنسورهای مختلف همواره در تلاش است نسبت به محیط پیرامون خود آگاهی کافی داشته باشد. این محیط می‌تواند داخل جیب کاربر، روی میز، داخل کیف یا هر مکان دیگری که گوشی هوشمند در آن قرار گرفته است باشد. این آگاهی از طریق تحلیل داده به دست آمده توسط میکروفون، سنسور تشخیص میزان نور محیط، سنسورهای دوربین و ژیروسکوپ حاصل می‌شود.

سیستم ضد سرقت اریکسون

وقتی یک دست گوشی را لمس کرد، دستگاه تلاش می‌کند قرارگیری یا عدم قرارگیری در اختیار مالکش را تشخیص بدهد. این کار از طریق بررسی نحوه به دست گرفتن گوشی (محکم و عادی یا نیشگون مانند) و تحلیل داده جمع‌آوری شده توسط سنسورهای احراز هویت بیومتریک انجام خواهد شد. با استفاده از سنسورهای دیگر همانند آن چه گوشی های پرچمدار سامسونگ به آن مجهز می‌شوند، نحوه تپش ضربان قلب کاربری که گوشی را اکنون در اختیار دارد، با ریتم تپش ضربان قلب کاربر همیشگی گوشی مقایسه می‌شود تا از قرارگیری دستگاه در دست فرد صحیح اطمینان حاصل شود!

اگر گوشی دارای سیستم ضد سرقت اریکسون، به قرارگیری در دست فردی ناشناس پی ببرد، در فرکانس‌های مافوق صوت، شروع به لرزیدن خواهد کرد، به طوری که گرفتن گوشی در دست دچار مشکل می‌شود. این لرزش به حدی بالا است که به فرد اجازه نخواهد داد گوشی را از درون جیب (فردی دیگر) بیرون بیاورد! نام سیستم ضد سرقت اریکسون بر همین اساس انتخاب شده است.

سیستم ضد سرقت گوشی

همانطور که گفتیم، سیستم ضد سرقت اریکسون در حال حاضر در حد ایده‌ای روی کاغذ است و پیاده‌سازی آن در گوشی های هوشمند، منوط به دست‌کاری تعداد زیادی از اجزای سخت افزاری این دستگا‌ه‌ها است. انتظار داریم شرکت به زودی، یک نمونه اولیه مجهز به سیستم ضد سرقت گوشی هوشمند خود توسعه بدهد تا بتوانیم در عمل نحوه کار آن را مشاهده کنیم.