ماهی رباتیک

ساخت یک ماهی رباتیک که خون در رگ‌هایش جریان دارد!

اکثر ربات ها فاقد پویایی و انعطاف‌پذیری انسان‌ها هستند و طراحی‌شان به گونه‌ای است که حرکات خشک و سنگینی دارند. حالا اما دانشمندان، یک ماهی رباتیک را خلق کرده‌‌اند که به نحو باورپذیر و واقعی‌تری حرکت می‌کند.

محققان دو دانشگاه کرنل و پنسیلوانیا با معرفی و استفاده از یک سیستم جریان خون جدید، این ماهی رباتیک را ساختند. برای اینکه سیستم خون‌رسانی موجودات زنده شبیه‌سازی شود، محققان درون آن را با خون مصنوعی که در واقع یک محلول الکترولیت بود پر کردند. این محلول کارکرد دوگانه دارد: یکی به عنوان سامانه پیشرانه‌ای که ربات را درون آب حرکت می‌دهد؛ و دیگری اینکه به عنوان یک منبع انرژی نقش ایفا می‌کند.

با استفاده از خون مصنوعی، محققان دریافتند که ماهی رباتیک‌شان قادر به شنا کردن در آب به مدت 36 ساعت است؛ یعنی حدود 8 برابر بیشتر از یک ربات با طراحی مشابه اما بدون جریان خون. به گفته‌ی «جیمز پیکفول» از دانشگاه پنسیلوانیا:

محلولی که در سیستم خون‌رسانی مصنوعی ما وجود دارد، انرژی شیمیایی را ذخیره می‌کند و ما می‌توانیم از آن برای قدرت‌دهی به ماهی رباتیک استفاده کنیم. با انجام شدن عمل پمپاژ در بدن ماهی، این محلول به جریان می‌افتد و ربات را نیز به حرکت در می‌آورد. طراحی این سیستم خون‌رسانی به گونه‌ای است که هم چالاکی ماهی رباتیک را حفظ می‌کند و هم عملکرد طولانی مدتی دارد.

امید می‌رود بتوان این طراحی جدید را در سایر دستگاه‌ها و ماشین‌هایی چون خودروهای برقی و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار داد.