درختان تالابی

کشف کهنسال‌ترین درختان تالابی در کارولینای شمالی

به تازگی کهنسال‌ترین درختان تالابی در کارولینای شمالی ایالات متحده کشف شده‌اند. سن این درختان به 6 قرن پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

در تاریخ آمریکا، کمتر از 1 درصد از جنگل‌های درخت سرو جان سالم به در برده‌اند. اما اکنون، یک محقق در ایالت آرکانزاس درختانی که حدود 6 قرن قبل از میلاد مسیح وجود داشته اند را کشف کرده است. David Stahle استاد علم زمین شناسی و گروهی از محققانش می‌گویند که این درختان سرو در رودخانه‌ای به نام Black River واقع در کارولینای شمالی از کهنسال‌ترین درختان تالابی جهان هستند که در آمریکای شمالی باقی مانده‌‌اند.

قدمت کهنسال‌ترین درختان تالابی

قدمت بعضی از این درختان 2624 سال است، تا کنون کهنسال‌ترین درختان زنده در شرق آمریکای شمالی کشف شدند. آن‌ها بر این باورند که در این منطقه درختان قدیمی‌تری نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

اکوسیستم (زیست بوم) در امتداد رودخانه‌ی بلک ریور (Black River) دست نخورده باقی مانده است. David Stahle از کشف این زیستگاه تالاب دست نخورده با اسرار باقی مانده، شگفت زده شد و گفت: ما فکر می‌کنیم که در آنجا درختان کهنسال‌تری نیز وجود دارند. در امتداد بلک ریور در کارولینای شمالی قدیمی‌ترین درختان این کشور وجود دارد که Three Sister Swamp نام دارند و بیش از 1000 سال قدمت دارند.

بیش از 2 دهه است که سازمان حفاظت از محیط زیست، 16000 هکتار از جنگل های سرو کهن را در امتداد این رودخانه در کارولینای شمالی حفظ کرده است. اما هزاران هکتار دیگر در معرض خطر انقراض و نابودی قرار دارند.

به لطف کار دکتر Stahle، برخی از آین درخت‌ها حفظ خواهند شد، اما آن‌ها امیدوارند که آخرین یافته‌هایشان  مشوق و انگیزه‌ای برای حفاظت خصوصی، ایالتی و فدرال باشد. ناظران می‌گویند که سفر به این رود خانه می‌تواند احساس بازگشت به زمان گذشته را در انسان ایجاد کند. این درخت‌ها مدت‌هاست که در این مکان روییده‌ وباقی مانده‌اند. این چیزیست که شما در هیچ جای دیگری تجربه نمی‌کنید. کاپیتان چارلز رابینز در برنامه Cape Fear River گفت: وقتی به بلک ریور بروید، متوجه این خط زمانی خواهید شد و آن را احساس خواهید کرد.

محققان نمونه‌هایی از این درختان را به نحوی که به آن‌ها آسیبی نرسد، گرفتند.لوله نازک استخراج شده، پنجره‌ای به تغییرات آب و‌هوایی در طول عمر درختان می‌سازد و الگوهای خشکسالی و سیل را آشکار می‌کند. در حقیقت، محققان می‌گویند که نمونه‌های گرفته شده از این درختان، منبعی از اطلاعات آب و هوایی از مواد طبیعی است که می‌تواند برای تخمین شرایط گذشته استفاده شود.

کشف این درختان یک کشف قابل توجه و شگفت‌ انگیز است، زیرا این سوال برای ما پیش می‌آید که چگونه یک موجود زنده می‌تواند این مدت طولانی را زندگی کند. در حال حاضر درختان سرو در کارولینای شمالی، عنوان کهنسال‌ترین درختان تالاب را به خود اختصاص داده‌اند. گروه دیگری از این درختان سرو در مکزیک و تگزاس می‌توانند تا 1500 سال یا حتی بیشتر عمر کنند.این درختان به یک نقطه محوری برای حفاظت از طرفداران حفاظت از منابع طبیعی تبدیل شده‌اند که مخالف یک دیوار مرزی جنوبی قرار دارند.

یک درخت سرو 900 ساله که در قسمت جنوبی دیواره ساحلی نزدیک مرز ایالات متحده – مکزیک قرار دارد، با تکمیل شدن این دیواره از دسترس خارج می‌شود. یکی دیگر از قدیمی‌ترین درختان جهان، درخت کاجی است که حدود 5066 سال قدمت دارد.

درخت کهنسال دیگری که می‌نتوان نام برد، درخت سرو Alerce Patagonian در شیلی است که یک درخت غول آسای 3622 ساله است که جزو بزرگترین و کهنسال‌ترین درختان جهان به شمار می‌آید. درخت سرو Alece دیگری در شیلی وجود دارد که حدود 3639 سال عمر دارد. طول عمر اینگونه درختان که تنها در شیلی یافت می‌شوند به 4000 سال نیز می‌رسد.