تپه های شنی مریخ

یکی از تپه های شنی مریخ توجه طرفداران مجموعه Star Trek را به خود جلب کرد!

ناسا به تازگی تصویر یکی از تپه های شنی مریخ را منتشر کرد که شباهت عجیبی به نشان استارفلیت در مجموعه تلویزیونی پیشتازان فضا (Star Trek) دارد. این عکس، حاصل تازه‌ترین داده‌های ارسالی از مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) است.

ماه گذشته، مدارگرد شناسایی مریخ 60 هزارمین سفر خود به دور سیاره سرخ را تکمیل کرد؛ فضاپیمایی که از آغاز پرتاب در سال 2005، تصاویر شگفت‌انگیز و اطلاعات ارزشمندی را به زمین مخابره کرده است. حالا هم با دوربین های رایز (HiRise) خود، چیزی را شکار کرده که تاکنون دیده نشده بود؛ یکی از تپه های شنی مریخ که نشان استارفلیت را ذهن تداعی می‌کند. گویی که کاپیتان کرک پیش از ایلان ماسک به این سیاره رسید و از خود یک یادگاری به جا گذاشت.

لوگوی استارفلیت

اما فارغ از شوخی احتمالا این شباهت ناشی از گردبادهای شدید مریخ، گدازه‌های آتشفشانی و سایر نیروهای طبیعی است که مناظر سیاره را شکل داده‌اند. «راس بِیر» محقق ارشد مرکز کارل ساگان در موسسه SETI، توضیح می‌دهد که چرا این نقش استارفلیت مانند، روی سطح مریخ پدیدار شده است.

مدت‌ها پیش در این منطقه، بارخان‌ها یا تپه‌های هلالی شکلی بودند که (در اثر وزش باد) ظاهر و ناپدید می‌شدند؛ اما در نقطه‌ای، یک فوران آتشفشانی هم وجود داشت. ماگمای بیرون آمده و جریان یافته در دشت، اطراف این تپه های شنی مریخ را فرا گرفت؛ ولی روی آن‌ها را نپوشاند. گدازه‌ها سفت شدند و تپه‌های شنی در آن میان، مانند جزایری قد علم کردند.

لوگوی استارفلیت

اما این موضوع، واکنش شوخ‌طبعانه برخی از سلبریتی‌ها را نیز در پی داشت؛ از جمله «ویلیام شاتنر» ایفاگر نقش کاپیتان کرک در سریال پیشتازان فضا که وجود نشان استارفلیت در مریخ را به رخ اهالی Star Wars کشید. در عوض «مارک همیل» بازیگر نقش لوک اسکای واکر در فیلم‌های جنگ ستارگان، این تپه شنی را مانند یک بومرنگ توصیف کرد و نه لوگوی استارفلیت!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. خوب مثلا این چی بود ؟؟!!!

  2. اینا هم یه چیزی پیدا کردن خودشونو باهش معروف کنن