تحقق رویای کنترل گجت های الکترونیکی با ذهن انسان با BCI (گجت تی وی)

اگر اهل فیلم های تخیلی باشید حتما پرفسور ایکس را می‌شناسید که تنها با ذهنش می‌تواند اشیا را جابجا کند. امروز به شما نشان می‌دهیم که کنترل اجسام با ذهن توسط واسط های مغز و کامپیوتر یا BCI انجام می‌شود و واقعیت دارد.

در ابتدا پاسخی به این سوال می‌دهیم؛ BCI چیست؟ Brain Computer Interface (به اختصار BCI) به معنای واسط مغز و کامپیوتر یا رابط مغز و کامپیوتر بوده و از مجموعه‌ای از سنسورها و اجزای پردازش سیگنال تشکیل می‌شود که فعالیت مغزی فرد را مستقیما به یک سری سیگنال‌های ارتباطی یا کنترلی تبدیل می‌کند.

تصور کنید گوشه ای از منزل نشسته اید و ماشین خود را پارک در می‌آورید تنها با کنترل ذهنتان یه بدون کوچکترین حرفی یا فعالیتی به دیگران پیام بدهید بازهم تنها توسط ذهنتان حتی افرادی که دچار ناتوانی جسمی شده اند می‌توانند خود را درون اسکلت های خارجی یا اکسو اسکلت (Exo skelet) قرار دهند و تنها با ذهنشان جسمشان را حرکت بدهند.

مواردی که در بالا ذکر شد نگاه ساده و بشر دوستانه آینده پیش رو این تکنولوژی بود اما آگاه باشید همین فناوری چقدر می‌تواند خطرناک باشد اگر تحت کنترل افرادی سودجو قرار بگیرند بعنوان مثال هکر ها چکار هایی می‌توانند با‌ BCI انجام دهند؟

جرقه پروژه تحقیق در مورد BCI در دهه 70 میلادی آغاز شد و تا به امروز ادامه داشته است. در این میان دارپا، یک آژانس تحت نظارت وزارت دفاع آمریکا و اخیرا مارک زاکربرگ موسس و صاحب فیس بوک و ایلان ماسک موسس و صاحب شرکت های تسلا و اسپیس ایکس از فعالیت خود در اینباره خبر داده اند. مارک زاکر برگ این گونه بیان کرده که تیمش در فکر ساخت گجتی پوششی مانند کلاه حمام هستند که به شما اچازه میدهد در دنیای واقعیت افزوده پیش رو چشمانتان از مغزتان مانند ماوس استفاده کنید و در امکانات و منوهای موجود بچرخید.

اما سوال نگران کننده اینجاست، تصور کنید سربازان نظامی از کیلومتر ها دورتر در میدان نبرد تنها با ذهنشان پهباد ها را کنترل کنند یا مانند چند سال پیش که فیس بوک بسیار فراگیر تر از امروز بود آیا به مارک زاکر برگ اعتماد داریم؟ شخصی که به بسیاری از داده های شخصی ما دسترسی داشته و هم اکنون به مغز و افکارمان هم دسترسی مستقیم دارد.

در ادامه ویدیو توضیحی درباره BCI و آینده پیش رو آن برایتان آماده کرده ایم.

ویدیوی کنترل گجت های الکترونیکی با ذهن انسان با BCI

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*