ویوو iQOO 5G

گوشی ویوو iQOO 5G و فناوری شارژ سریع 120 واتی شرکت ویوو رونمایی شدند

گوشی ویوو iQOO 5G به صورت رسمی رونمایی شد، اما تا عرضه آن به بازار چند ماه باقی مانده است. معرفی یک عینک واقعیت افزوده دارای قابلیت اتصال به گوشی و فناوری شارژ سریع 120 واتی ویوو، دیگر بخش‌های رویداد اخیر این شرکت بودند.

ویوو iQOO 5G اولین گوشی تجاری این شرکت با پشتیبانی از نسل پنجم شبکه‌ موبایل است. البته ویوو پیشتر نیز گوشی نکس 5G را مورد آزمایش قرار داده بود، اما این گوشی در حد یک نمونه اولیه باقی ماند و محصولی تجاری محسوب نمی‌شود. انتظار می‌رود گوشی ویوو iQOO 5G طی سومین ربع سال جاری، که از سه ماه دیگر آغاز خواهد شد، به بازار عرضه شود. متاسفانه سازنده، اطلاعات زیادی درباره ویوو iQOO 5G در اختیارمان قرار نداد و در جریان رویداد رونمایی گوشی، بیشتر درباره چالش‌های پیش روی فناوری 5G صحبت شد.

بد نیست نگاهی به ویدیوی زیر داشته باشید. این ویدیوی تبلیغاتی نشان می‌دهد زندگی حین در اختیار داشتن یک گوشی پشتیبانی‌کننده از نسل پنجم شبکه موبایل به همراه سیستم شارژ سریع 120 واتی چگونه خواهد بود!

گوشی ویوو iQOO 5G از تراشه اسنپدراگون 855 قدرت گرفته و به همین دلیل جزو پرچمداران 2019 محسوب خواهد شد. با توجه به عدم یکپارچه‌سازی یک مودم 5G در این چیپست، ویوو در کنار آن از مودم موبایل خارجی X50 کوالکام استفاده کرده است. بیشتر گوشی های 5G کنونی از همین مودم موبایل استفاده می‌کنند.

مشکلات توسعه گوشی ویوو iQOO 5G

یکی از چالش‌های پیش روی گوشی‌سازان برای توسعه گوشی های هوشمند دارای پشتیبانی‌ از نسل پنجم شبکه موبایل، قرار دادن تعداد قابل توجهی آنتن در آن‌ها است. گوشی های این چنینی به چهار آنتن برای دریافت سیگنال‌های مخابراتی نیاز دارند، در حالی که تعداد آن در گوشی های 4G کنونی دو مورد است. با در نظر گرفتن آنتن‌های مورد نیاز برای اتصال وای فای و بلوتوث، تعداد آنتن‌های گوشی‌ های هوشمند 5G به هشت مورد خواهد رسید. یافتن راهی برای قرار دادن این آنتن‌ها کنار هم بدون بروز تداخل، یک چالش اساسی اساسی است.

این تنها مشکل نیست. در حال حاضر به خاطر نبود تراشه‌ای مجهز به مودم 5G یکپارچه درونش، گوشی‌سازان مجبور به استفاده از مودم‌های موبایل خارجی هستند. این کار سبب افزایش ابعاد مادربورد دستگاه می‌شود. از آن جایی که به خاطر مصرف بالای انرژی در گوشی های هوشمند پشتیبانی‌کننده از نسل پنجم شبکه موبایل نمی‌توان از باتری کوچکی درونشان استفاده کرد، سازنده ناچار باید به راهکارهای دیگری برای کاهش ابعاد دستگاه رو بیاورد. البته شارژ گوشی ویوو iQOO 5G با وجود اتصال به آنتن‌های 5G برای یک روز کامل، تنها 30 درصد کاهش پیدا کرد که عملکرد قابل قبولی است.

ویوو iQOO 5G

به عقیده رئیس بخش تحقیق توسعه فناوری 5G در شرکت ویوو، این فناوری سبب کاهش تاخیر (در تبادل داده) شده و به همین دلیل تعداد دستگاه‌های بیشتری قادر به اتصال به یک شبکه می‌شوند. مزیت دیگر این فناوری، افزایش چشمگیر سرعت دریافت و ارسال داده حین استفاده از اینترنت موبایل است. رسیدن تاخیر به 10 میلی ثانیه به لطف استفاده از نسل پنجم شبکه موبایل، برای دوست‌داران اجرای بازی‌های ویدیویی یا تماشای ویدیو بر بستر اینترنت خبری باورنکردنی است.

عینک واقعیت افزوده جدید ویوو

عینک‌ واقعیت افزوده‌ای که در ویدیوی تبلیغاتی گوشی ویوو iQOO 5G مشاهده کردید، بخش دیگری از رویداد اخیر شرکت بود. این عینک دارای دو نمایشگر اچ‌دی بوده و تا 6 درجه جابه‌جایی به کاربر آزادی عمل می‌دهد. پخش بازی‌های واقعیت افزوده و اجرای ویدیوهای سه بعدی بخشی از قابلیت‌های عینک واقعیت افزوده جدید شرکت Vivo است. خوشبختانه می‌توان این عینک را به طور مستقیم به گوشی هوشمند متصل کرد و استفاده از آن نیازمند اتصال به یک سیستم کامپیوتری دسکتاپ نیست.

عینک‌ واقعیت افزوده‌ ویوو

چند روز پیش اعلام شد تکنولوژی شارژ سریع ویوو با نام Super FlashCharge دارای توان 120 وات است! بر اساس اولین دموی منتشر شده از این فناوری دریافتیم یک باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی را طی پنج دقیقه، از 0 تا 50 درصد شارژ می‌کند! شارژ 100 درصدی باتری به لطف این فناوری تنها 13 دقیقه زمان می‌برد! از آن جایی که درباره مشخصات فنی گوشی ویوو iQOO 5G اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، نمی‌توان درباره پشتیبانی یا عدم پشتیبانی این گوشی از فناوری کوئیک شارژ 120 واتی اظهار نظر کرد.