رمزنگاری انتها به انتها

شورای امنیت ملی آمریکا در پی ممنوعیت رمزنگاری انتها به انتها است

رمزنگاری انتها به انتها سال‌ها است تکنیک شرکت‌های حوزه تکنولوژی برای حفظ حریم خصوصی کاربران به شمار می‌رود. حال دولت آقای دونالد ترامپ تصمیم دارد استفاده از End-To-End Encryption را ممنوع کند.

بر اساس گزارش جدید Politico، مقامات ارشد دولت آقای دونالد ترامپ در پی ممنوع کردن استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری انتها به انتها هستند. در جلسه‌ای که اخیرا شورای امنیت ملی آمریکا برگزار کرده، صحبت‌هایی درباره این موضوع شده است. شورای امنیت ملی برای تصمیم‌گیری درباره رمزنگاری انتها به انتها که در پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، با نهادهای کلیدی همچون پلیس آمریکا، وزارت دادگستری و وزارت بازرگانی در حالی رایزنی است.

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا هنوز درباره ممنوعیت به کارگیری الگوریتم‌های رمزنگاری به این شیوه به نتیجه‌ای نهایی نرسیده است، اما گفته می‌شود بر اساس جدیت این نهاد در تصمیم خود، به زودی شاعد علنی شدن صحبت‌های درباره ممنوعیت استفاده از الگوریتم‌های مربوط به این نوع رمزنگاری خواهیم بود.

مشکلات و مزایای استفاده از رمزنگاری انتها به انتها

شرکت‌هایی همچون اپل، گوگل و فیس بوک، از الگوریتم‌های رمزنگاری رمزنگاری انتها به انتها در پلتفرم‌های تحت اختیار خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل نه تنها دولت قادر به شنود داده‌های رد و بدل شده نیست، بلکه خود شرکت‌های ارائه‌کننده سرویس‌های نرم افزاری نیز نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند تا بلکه دولت به صورت مخفیانه از این شرکت‌ها درخواست همکاری (برای جاسوسی) کند. شرکت‌های استفاده‌کننده از این شیوه رمزنگاری، نمی‌توانند پیام‌ها و داده تبادل شدن بین کاربران خود را به مقامات امنیتی ارائه دهند و این موضوع حداقل برای دولت آقای دونالد ترامپ خوشایند نیست!

رمزنگاری انتها به انتها

به عقیده مقامات ارشد کاخ سفید، به خاطر استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری انتها به انتها اکنون امکان ردیابی منتشرکنندگان پورنوگرافی کودکان، فروشندگان مواد مخدر و ردیابی پیام‌های تروریست‌ها وجود ندارد. به همین دلیل شرکت‌های دنیای فناوری باید استفاده از آن‌ها را متوقف کنند. این تکنیک رمز کردن داده‌، سال‌ها است اصلی‌ترین شعار بزرگترین پلتفرم‌های نرم افزاری دنیا همچون واتس اپ برای کمک به حفظ حریم خصوصی کاربران محسوب می‌شود.

به گفته مقامات اف بی آی و وزارت دادگستری آمریکا، موضوع دستگیر کردن مجرمان دارای اولویت بالایی است، حتی اگر به قیمت افزایش احتمال حملات سایبری و هک شدن داده‌ها منجر شود. در این شرایط، به خاطر فراهم شدن امکان شنود پیام‌های رد و بدل شده بر بستر پلتفرم‌های مختلف، دستگیر کردن مجرمان ساده‌تر خواهد شد، اما نباید از دردسرها و جرم‌های جدیدی که در پی حذف رمزنگاری انتها به انتها پدید می‌آیند چشم‌پوشی کرد.

بعد از افشاگری‌های ادوارد اسنودن در سال 2014، شرکت‌های زیادی استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری انتها به انتها را در دستور کار خود قرار دادند. به این ترتیب دیگر کاربری نمی‌تواند آن‌ها را به جاسوسی برای دولت یک کشور متهم کند.