کیا اکسید

با معرفی کیا اکسید (Kia XCeed) محصولات خانواده سید تکمیل شد

کیا اکسید (Kia XCeed) معرفی شد. این کراس اوور کامپکت که به مدل هاچ بک سید شباهت زیادی دارد، به نوعی محصولات خانواده سید را تکمیل کرده است. در ادامه مشخصات و امکانات این خودرو را بررسی می‌کنیم.

شرکت خودروسازی کیا طی سال‌های گذشته در خانواده مدل سید (Ceed) مدل‌های هاچ بک، استیشن و شوتینگ بریک (ProCeed) را معرفی کرده بود، اما در این خانواده جای خالی یک کراس اوور حس می‌شد که این خودروساز کره‌ای با معرفی کیا اکسید این خانواده را تکمیل کرده است. شرکت کیا برای نخستین بار در خانواده سید یک کراس اوور را معرفی می‌کند که طبق هاچ بک سید ساخته شده است و در ردیف کراس اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد. شرکت کیا قصد دارد این خودرو را در بازار اروپا عرضه کند و این کراس اوور در میان خانواده گسترده کراس اوورهای کیا در میان دو مدل استونیک و اسپرتیج قرار خواهد گرفت.

مشخصات کیا اکسید

طبق ادعای این شرکت کره‌ای خودرو کیا اکسید به عنوان یک کراس اوور شهری محسوب می‌شود، اما بسیاری از مخاطبان این خودرو را یک مدل کراس از هاچ بک سید می‌شناسند. هرچند ظاهر اکسید آن را شبیه مدل کراس از هاچ بک سید تبدیل می‌کند، اما واقعیت چیز دیگری است؛‌ چراکه تمامی پانل‌های بدنه این خودرو جدید و ویژه هستند. علاوه بر اینکه از لحاظ ظاهری و طراحی کیا اکسید با هاچ بک سید متفاوت است، از لحاظ اندازه نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. کیا سید دارای 4.395 میلی‌متر طول، 1.826 میلی‌متر عرض و 1.490 میلی‌متر ارتفاع است که در مقام مقایسه از مدل هاچ بک معمولی سید حدود 85 میلی‌متر کشیده‌تر، 26 میلی‌متر عریض‌تر و حدود 43 میلی‌متر مرتفع‌تر است. اما فاصله محوری این خودرو با 2.650 میلی‌متر همانند سایر مدل‌های سید است.

کیا اکسید

کیا اکسید نسبت به هاچ بک سید 25 میلی‌متر اوورهنگ‌های جلو و حدود 60 میلی‌متر اوورهنگ‌های عقب کشیده‌تری دارد و از لحاظ فاصله از سطح زمین نیز نسبت به مدل هاچ بک سید حدود 42 میلی‌متر بلندتر است. کیا اکسید از دو سایز رینگ 16 و 18 اینچی بهره می‌برد. همچنین طراحان رنگ جدیدی به نام زرد کوانتومی را فقط برای این کراس اوور در نظر گرفته‌اند. البته علاوه بر این رنگ، مشتریان هنگام خرید می‌توانند 11 رنگ دیگر را انتخاب کنند. همچنین روکش‌های پلاستیکی بدنه، چراغ‌های متفاوت، جلوپنجره ارتقا یافته و ریل‌های نقره‌ای روی سقف به عنوان ویژگی‌های مهم این کراس اوور محسوب می‌شوند.

کیا اکسید

با توجه به اینکه از لحاظ ظاهر بیرونی شاهد تفاوت‌های زیادی میان کراس اوور کیا اکسید و  هاچ بک سید بوده‌ایم، اما در بخش ظاهری می‌توان گفت طراحان کاملا از سید معمولی الگو گرفته‌اند. در داخل کابین کیا اکسید متریال نرم، تریم کرومی و تودوزی پارچه‌ای، چرم مصنوعی یا چرم واقعی استفاده شده است. کیا برای این خودرو یک پکیج ویژه زرد در نظر گرفته است که دوخت زردرنگ و تریم زردرنگ در اطراف دریچه‌های تهویه از ویژگی‌های این پکیج است.

کیا اکسید

شرکت کیا به صورت استاندارد یک صفحه نمایش 8 اینچی را برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این خودرو در نظر گرفته است، اما مشتریان می‌توانند مدل بزرگ‌تر 10.25 اینچی را نیز برای این خودرو سفارش دهند. طراحان یک نمایشگر 12.3 اینچی به عنوان صفحه آمپر دیجیتالی برای این خودرو ارائه کرده‌اند. این کراس اوور از ابعاد خوبی بهره می‌برد و صندوق بار آن 426 لیتر است که نسبت به هاچ بک سید حدود 31 لیتر بیشتر است. البته صندلی‌های عقب با نسبت 40:20:40 قابل خواباندن هستند و در این شرایط ظرفیت بار به 1378 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

کیا اکسید

شرکت کیا برای کراس اوور کیا اکسید همان موتورهای سایر اعضای خانواده سید را ارائه می‌کند؛ یعنی کیا اکسید از سه موتور بنزینی و یک نمونه دیزلی بهره می‌برد. اولین موتور بنزینی یک موتور 1 لیتری 3 سیلندر است که می‌تواند قدرتی معادل 120 اسب بخار و گشتاور 172 نیوتن‌متر تولید کند. موتور دوم نیز 1.4 لیتری 4 سیلندر بوده که قدرتی برابر با 140 اسب بخار و 242 نیوتن‌متر ارائه می‌دهد. موتور سوم نیز 1.6 لیتری 4 سیلندر با قدرت 204 اسب بخار و گشتاور 265 نیوتن‌متر است که پیش‌تر در مدل‌های اسپرت Ceed GT و ProCeed GT هم از آنها استفاده شده است.

کیا اکسید

کراس اوور کیا اکسید از یک نوع موتور دیزلی نیز بهره می‌برد که پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر است که دو سطح قدرت مختلف را تولید می‌کند. مدل پایه این پیشرانه از گیربکس دستی بهره می‌برد و قدرتی معادل 115 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن‌متری را ارائه می‌کند، اما اگر گیربکس اتوماتیک را برای آن سفارش دهید گشتاور آن به 300 نیوتن‌متر افزایش پیدا خواهد کرد. مدل قدرتمندتر پیشرانه دیزلی این خودرو نیز از قدرتی معادل 136 اسب بخار بهره می‌برد که گیربکس دستی گشتاور 280 نیوتن‌متری و گیربکس اتوماتیک گشتاور 320 نیوتن‌متری را ارائه می‌کند. نیروی تولید شده از تمامی این موتورها به جز موتور بنزینی پایه توسط گیربکس‌های 6 سرعته دستی یا 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه انجام می‌شود که مشتریان باید هنگام خرید یکی از آنها را سفارش دهند، البته برای موتور بنزینی 3 سیلندر فقط گیربکس دستی قابل سفارش است.

کیا اکسید

شرکت کیا قصد دارد در ابتدای سال 2020 یک مدل هیبریدی خفیف 48 ولت و پلاگین هیبریدی را نیز برای این خودرو ارائه کند. کیا اکسید همانند سایر خانواده سید فقط به صورت دیفرانسیل جلو به بازار عرضه خواهد شد و برای آن سامانه چهار چرخ محرک ارائه نمی‌شود. البته با توجه به اینکه فاصله این خودرو از سطح زمین افزایش پیدا کرده است، به آسانی می‌تواند از بسیاری از مسیرهای ناهموار عبور کند. طراحان برای افزایش راحتی سواری این کراس اوور کمک‌فنرهای جلو را 7 درصد و عقب را 4 درصد نرم‌تر کرده‌اند. کیا این خودرو را از ماه آگوست در اسلواکی در کنار سایر مدل‌های خانواده سید تولید می‌کند و فروش آن از سه ماهه سوم سال جاری در بازار اروپا شروع می‌شود.

تصاویر کیا XCeed

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اصلا من از این رنگ ها متنفرم