همکاری هواوی با شرکت‌ های آمریکایی

مشاور اقتصادی ترامپ: هنوز در همکاری هواوی با شرکت‌ های آمریکایی محدودیت‌هایی وجود دارد

بعد از اعلام رفع تحریم‌های هواوی توسط دونالد ترامپ در ادامه گفتگو با رئیس جمهور چین، به تازگی خبر متناقض دیگری منتشر شده است. مشاور اقتصادی رئیس جمهور آمریکا مدعی شد همکاری هواوی با شرکت‌ های آمریکایی هنوز امکان‌پذیر نیست!

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ قادر به تصمیم‌گیری در هیچ موضوعی نیست یا این که در کاخ سفید، اخلافات زیادی وجود دارد، به طوری که به رئیس جمهور اجازه تصمیم‌گیری داده نمی‌شود. دو روز پیش اعلام شد ترامپ از تحریم هواوی عقب‌نشینی کرد و همکاری هواوی با شرکت‌ های آمریکایی از این پس ادامه خواهد داشت. این تصمیم بعد از گفتگوهای رئیس جمهور آمریکا و چین طی نشست سران جی 20 در ژاپن گرفته شد.

آقای دونالد ترامپ روز شنبه هفته جاری در گفتگو با رسانه‌های خبری اعلام کرد شرکت های آمریکایی می‌توانند به هواوی قطعات مورد نیازش را بفروشند. این در حالی است که بعد از تحریم هواوی توسط دولت کنونی ایالات متحده آمریکا، هر گونه همکاری شرکت‌های این کشور با بزرگترین سازنده تجهیزاتی مخابراتی دنیا، مخصوصا برای فروش قطعه، به طور کامل قدغن شده بود. به طور دقیق، هواوی تنها حق خرید محصولات نرم افزاری و سخت افزاری را داشت که کمتر از 25 درصد تکنولوژی مورد استفاده در آن مربوط به شرکت‌های آمریکایی بود.

همکاری هواوی با شرکت‌ های آمریکایی در هاله‌ای از ابهام

دونالد ترامپ در گفتگوهای اخیر خود اعلام کرد با فروش قطعاتی که مشکلی برای امنیت ملی آمریکا پدید نمی‌آورند، مشکلی ندارد. برداشت ما از صحبت‌های رئیس جمهور، اتمام تمامی مشکلات هواوی و برداشته شدن فشار از روی دوش این شرکت برای عملیاتی کرده هر چه سریع‌تر اولین سیستم عامل موبایل خود با نام بود. اما به نظر می‌رسد این خیالی باطل بوده است! رئیس شورای اقتصادی ملی در گفتگو با فاکس نیوز مدعی شد تکنولوژی‌های در اختیار شرکت‌های آمریکایی که اکنون هواوی قادر به استفاده از آن‌ها است، باید در نرم افزارها و سخت افزارهایی که در سرتاسر جهان در دسترس قرار دارند مورد استفاده قرار بگیرند. به عقیده رئیس شورای اقتصادی ملی صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ به منظور بخشودگی کامل هواوی نیست و هنوز توافق مشخصی حاصل نشده است. در نتیجه بزرگترین گوشی‌ساز چینی هنوز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

همکاری هواوی با شرکت‌ های آمریکایی

البته اکنون کمی از فشار روی این شرکت چینی کاسته شده و قادر است در مقایسه با دوران تحریم همه جانبه طی یک ماه اخیر، راحت‌تر برخی از قطعات مورد نیازش را تامین کند، اما هنوز محدودیت‌هایی مهم برای همکاری هواوی با شرکت‌ های آمریکایی وجود دارد. به عنوان نمونه‌ای از محصولاتی که مشاور اقتصادی رئیس جمهور به آن‌ها اشاره کرده است باید از تراشه‌های ساخت شرکت های آمریکایی نام برد که از تامین‌کنندگانی واقع در دیگر کشورهای دنیا نیز قابل خریداری هستند.

هواوی هنوز در فهرست تحریم قرار دارد

بیش از قطعات سخت افزاری، درباره صدور یا عدم صدور مجوز استفاده از اندروید توسط هواوی سوالاتی برایمان پدید آمده است، چرا که حداقل بر اساس اخبار، این اصلی‌ترین دغدغه هواوی بعد از اعمال تحریم‌ها بوده است. به همین دلیل مهندسان نرم افزار و برنامه‌نویسان هواوی به طور شبانه‌روزی در تلاش برای عملیاتی کردن اولین سیستم عامل موبایل این شرکت هستند. برای سرعت دادن به این روال، چند روز پیش هواوی توسعه‌دهندگان را به فعالیت در اکوسیستم نرم افزاری خود دعوت کرد.

برخی سناتورهای آمریکایی هنوز هواوی را خطری برای امنیت ملی کشورشان می‌دانند، چرا که دولت چین احتمالا از این شرکت، درخواست‌هایی برای جاسوسی دارد. در نهایت هواوی این مرتبه از دولت آمریکا شکایت کرد، چرا که آن‌ها هیچ مدرکی دال بر جاسوسی این شرکت برای دولت چین نداشته و تنها بر اساس یک حدس و گمان، مشغول سم‌پراکنی علیه هواوی هستند. با این حال، آمریکا از متحدان خود به طور موکد درخواست کرده به منظور پیاده‌سازی نسل پنجم شبکه موبایل در شهرهای خود، از آنتن‌های ساخت بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی در دنیا استفاده نکنند. کشورهاییی همچون آلمان مخالف تحریم هواوی بوده و به همکاری خود با این کشور ادامه می‌دهند،‌ اما برخی دیگر همچون انگلستان، ژاپن، نیوزیلند و استرالیا از دستور آمریکا پیروی کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*