جانی آیو

جانی آیو طراح آیفون، محصولات بسیار عجیبی در طول عمرش طراحی کرده است!

جانی آیو (Jony Ive) بعد از حدود 30 سال فعالیت در اپل و طراحی محصولاتی خارق‌العاده همچون گوشی های آیفون تا امروز، این شرکت را ترک کرد. وی در طول عمرش، محصولاتی عجیب طراحی کرده که از طراح آیفون انتظار نمی‌رود!

اغلب کاربران، از دست‌های پشت پرده‌ای که خلق گجت‌های الکترونیکی مورد علاق‌شان را سبب شده‌اند، بی‌خبرند. به عبارتی آن‌ها تنها نام شرکت سازنده آن گوشی یا ساعت هوشمند را دانسته و در بهترین حالت، نام مدیر عامل آن شرکت را نیز می‌دانند! به همین دلیل تیم طراحی شرکت‌های حوزه فناوری مخصوص گوشی‌سازان، همواره در گمنامی به خلق محصولاتی خارق‌العاده ادامه می‌دهند. البته جانی آیو در این میان مستثنی است.

با شنیدن نام اپل، بیشتر کاربران می‌توانند اسم یک فرد را به محصولات بسیار پرطرفدار آن مرتبط کنند. هر چه باشد، جانی آیو از حدود 30 سال پیش در این شرکت مشغول فعالیت بوده و طراح گوشی های منحصربه‌فرد آیفون به شمار می‌رود. چند روز قبل اعلام شد جانی آیو با ترک اپل، شرکت طراحی خود را راه‌اندازی می‌کند. این خبر شوک بزرگی به طرفداران اپل وارد کرد. خوشبختانه بر اساس اعلام مدیر عامل اپل، همکاری با وی به شکل دیگری ادامه پیدا کرده و اپل، اولین مشتری شرکت LoveFrom متعلق به جانی آیو خواهد بود.

خلق محصولاتی عجیب به دست جانی آیو خارج از شرکت اپل

همگان جانی آیو را به عنوان مدیر بخش طراحی اپل می‌شناسند، به همین دلیل درباره محصولات که وی خارج از این شرکت طراحی کرده، اطلاعات کمی در دسترس است. به نظر می‌رسد زمانی که جاناتان آیو مشغول طراحی یک آیفون، آیپد یا کامپیوتر مک نبوده، خود را با طراحی اشیایی عجیب و غریب سرگرم می‌کرده است! نکته اینجاست که طراحی برخی از این محصولات، از طراح گوشی های آیفون هرگز انتظار نمی‌رود، اما در هر صورت باید با واقعیت رو به رو شد. به عنوان نمونه باید به یک توالت فرنگی اشاره کرد!

خودکار TX2

طراحی جانی آیو

جانی آیو عقیده دارد افراد، علاقه زیادی با سر و کله زدن با قلم‌ها، با هدف سرگرم کردن خود یا نشان دادن بی‌قراری‌شان، دارند. به همین دلیل یک قلم مخصوص این دسته افراد طراحی کرد. در بالای قلم TX2 یک توپ و یک کلیپ قرار داشته و افراد می‌توانند با آن‌ها بازی کنند. می‌توان TX2 را در ابتدا وسیله‌ای برای مشغول نگه داشتن خود دانست که امکان نوشتن نیز با استفاده از آن وجود دارد!

شبیه‌ترین وسیله به این خودکار را می‌توان فیجت اسپینر دانست که در سال 2017 به یکباره محبوبیت زیادی کسب کرد! این وسیله بیهوده نیز تنها برای سرگرم نگه داشتن افراد و کاهش استرس آن‌ها طراحی شده بود، هر چند در نهایت اعتیاد به آن، سبب عصبانیت کاربران می‌شد!

تلفن ثابت Orator

طراحی جانی آیو - تلفن ثابت Orator

او در دهه 1980 و بیست سال پیش از خلق دستگاه‌های موبایل و قابل حملی همچون گوشی های آیفون و تبلت‌ های آیپد، یک تلفن ثابت با نام Orator طراحی کرده بود. این محصول توانست در یکی از مسابقات طراحی جایزه کسب کند.

طراحی دریل

طراحی جانی آیو

برخی ایده‌های جانی آیو در حد طرحی روی کاغذ باقی مانده و هرگز تبدیل به محصولی قابل لمس نشدند. به عنوان نمونه می‌توان به طراحی یک دریل قدرتمند مخصوص پروژه‌های صنعتی و ساختمانی اشاره کرد.

لوازم حمام و دستشویی

جانی آیو در اولین سال‌های آغاز به کار خود، در یک شرکت طراحی انگلستانی به نام Tangerine فعالیت می‌کرد. در ادامه دو تصویر از برخی پروژه‌های وی حین فعالیتش در این شرکت مشاهده می‌کنید. به عنوان نمونه می‌توان به یک سینک دستشویی اشاره کرد.

طراحی جانی آیو - سینک دستشویی

عجیب‌ترین و دورترین طراحی وی نسبت به یک گوشی آیفون، تبلت آیپد یا مخصوصا کامپیوتر مک، یک توالت فرنگی محسوب می‌شود. جانی آیو این محصول را نیز در طول دوران کاری خود در شرکت Tangerine طراحی کرد.

طراحی جانی آیو - توالت فرنگی

اگر قرار بود در دهه 1990 یک حمام و دستشویی به دست طراح گوشی های آیفون از سال 2007 و به بعد طراحی شود، ظاهری شبیه به تصویر زیر داشت.

طراحی جانی آیو

نباید از دیدن چنین محصولاتی متعجب شد، بلکه آن‌ها بیش از پیش توان حیرت‌انگیز جانی آیو را به ما نشان می‌دهند. وی طراحی شگفت‌انگیز با ذهنی بسیار خلاق است، به همین دلیل می‌تواند برای هر شرکت بدون در نظر گرفتن نوع محصولات و زمینه کاری آن، کالاهایی بسیار خاص و متفاوت طراحی کند.

شانه بزرگ

طراحی جانی آیو - شانه بزرگ

شانه بزرگی که جانی آیو طراحی کرد Brian Drumm Flatliner نام داشت. این یکی از متفاوت‌ترین شانه‌هایی است که تا امروز دیده‌ایم! طراحی آن نیز به دوران خدمت در شرکت Tangerine برمی‌گردد.

درخت کریسمس

طراحی جانی آیو - درخت کریسمس

جاناتان آیو به درخواست هتل کلاریجز شهر لندن، یک درخت کریسمس فاقد هر گونه دکور اضافی طراحی کرد. گفتنی است مسئولان هتل کلاریجز، هر سال به وسیله بستن قرارداد با یک طراح مطرح دنیا، از وی درخواست می‌کنند یک درخت کریسمس کاملا متفاوت برایشان طراحی کند.

حلقه ساخته شده از الماس

طراحی جانی آیو

جانی آیو در برخی موارد با استفاده از نام خود، دست به کارهای بشردوستانه می‌زد. به عنوان نمونه وی در همکاری با یکی دیگر از طراحان مطرح دنیا، مارک نیوسان (Marc Newson)، چندین محصول برای حراجی یک خیریه طراحی کرد. در میان این محصولات، یک حلقه ساخته شده از الماس بیش از بقیه چشم‌نوازی می‌کرد. این حلقه از طریق تراشیدن یه تکه الماس ساخته شده بود، به همین دلیل هیچ ناخالصی نداشت. قیمت پایه آن 250 هزار دلار بود.

دوربینی با برند لایکا

طراحی جانی آیو

جانی آیو یک دوربین لایکا طراحی کرد تا در نهایت، به لطف چسبیدن نام وی به این محصول، به قیمت 1.8 میلیون دلار به فروش برسد!

میز ساده

طراحی جانی آیو - میز ساده

بد نیست به جانی آیو لقب دست طلا بدهیم، چرا که با دست زدن به هر ماده‌ای آن را تبدیل به محصولی بسیار گران قیمت می‌کند! میز بالا، اگر به دست یک شرکت و طراح ناشناخته خلق می‌شد، قطعا کمتر از 100 دلار قیمت داشت، اما به خاطر طراحی شدن به دست جاناتان آیو، به قیمت 1.685 میلیون‌ دلار در حراجی خیریه فروخته شد.

ایرپادز طلایی

طراحی جانی آیو - ایرپادز

ایرپادز بیشترین ارتباط را با محصولات کنونی اپل دارد. این ایرپادز طلایی در نهایت به قیمت 460 هزار دلار فروخته شد.