مانیتور پهنای باند شبکه

آموزش مانیتور پهنای باند شبکه خانگی ؛ چه چیزهایی پهنای باند من را مصرف می‌کنند؟

مانیتور پهنای باند شبکه خانگی به کاربر اجازه می‌دهد به مصرف‌کنندگان بیشترین پهنای باند پی ببرد. تنها در صورت یافتن نرم افزارها، فرآیندها و سرویس‌ها و دستگاه‌های پرمصرف می‌توان از مصرف بیهوده پهنای باند در ویندوز جلوگیری کرد.

کودکان در گوشه‌ای، مشغول اجرای بازی‌های ویدیویی آنلاین هستند. دوستی دیگر در طرفی از خانه مشغول انتشار یک ویدیو به صورت آنلاین بوده و به طور همزمان، فایلی را از یک سرور اینترنتی دانلود می‌کند. در چنین شرایطی باید به منظور انجام کارهای خود بر بستر اینترنت، برای کسب سهم بیشتری از پهنای باند با آن‌ها رقابت کنید. اما متاسفانه آن‌ها روی پهنای باند اتصال به اینترنت خانگی شما چنبره زده‌اند!

چیزهای زیادی می‌توانند از حجم اینترنت شما مصرف کنند، به طوری که بدون مانیتور پهنای باند شبکه هرگز به فعالیت (از نظر شما خرابکارانه) آن‌ها پی نخواهید برد. همیشه پای یک کاربر دیگر که از وصل شدن وی به شبکه خانگی‌تان اطلاع دارید در میان نیست. در برخی موارد، یک فرد با هک شبکه اقدام به مصرف پهنای آن به صورت رایگان می‌کند. امکان ارسال داده‌هایتان به یک سرور اینترنتی از طریق یک بدافزار نیز وجود دارد.

مانیتور پهنای باند شبکه تنها راه حل گرفتن مچ مقصرها است!

در بسیاری از موارد، کاربران انگشت اتهام را به سوی ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی (ISP) برده و آن‌ها را به کم فروش متهم می‌کنند، در حالی که با مانیتور پهنای باند شبکه خود متوجه خواهند شد یک فرد یا برنامه دیگر پشت پرده این اتفاق بوده است.

بهترین نمونه برای اثبات تصور غلط کاربران درباره کم فروشی اپراتورهای اینترنت، حجم‌خوری ویندوز 10 است. متاسفانه در این سیستم عامل، فایلی با نام svchost.exe در مسیر C:\Windows\System32، تشنگی شدیدی به اینترنت داشته و پهنای باند شما را غارت می‌کند. با نصب هر برنامه مانیتور پهنای باند شبکه نام این فایل را بالاتر دیگر اجزای مصرف‌کننده مشاهده خواهید کرد. در مطلب دیگر به معرفی ابزاری قدرتمند برای جلوگیری از دسترسی نرم‌افزارهای ویندوز به اینترنت و کاهش پهنای باند مصرفی پرداختیم. با استفاده از آن خواهید توانست جلوی غارت‌گری‌های فایل svchost.exe را بگیرید.

مانیتور پهنای باند شبکه از طریق روتر

بهترین مکان برای آغاز ماموریت یافتن مصرف‌کنندگان پهنای باند بدون اطلاع شما، روتر است. هر چه باشد، تمامی ترافیک ورودی و خروجی از کامپیوتر شما به اینترنت به دست روتر پردازش می‌شود، به همین دلیل به پهنای باند مصرف شده به طور کامل اشراف دارد.

در تنظیمات روتر، صفحه‌ای شامل دستگاه‌های کنونی متصل به شبکه‌تان وجود دارد. می‌توان آدرس آی پی (آدرس منطقی)، آدرس مک (آدرس فیزیکی) و وضعیت اتصال کنونی دستگاه‌های در حال استفاده از شبکه خانگی‌تان را رصد کنید. بسته به نوع روتر، ممکن است اطلاعات بیشتری همچون سرعت دریافت و ارسال فایل به اینترنت توسط هر یک از دستگاه‌ها و همچنین پهنای باند مصرف شده توسط آن‌ها نیز نمایش داده شود.

مانیتور پهنای باند شبکه

آیا به دستگاهی ناآشنا برخورد کرده‌اید؟ فردی با هک کردن شبکه بی‌سیم شما در حال استفاده رایگان از آن است! در صورتی که قادر به تشخیص دستگاه فرد هکر از دستگاه‌های خود نیستید، بهتر است همه موارد نمایان شده را حذف کرده و بعد از قرار دادن یک پسورد پیچیده روی مودم، مجددا سیستم کامپیوتری دسکتاپ، لپ تاپ و گجت‌های قابل حمل خود را به این شبکه متصل کنید. پیشنهاد می‌کنیم بعد از مانیتور پهنای باند شبکه و رفع مشکل، با مطالعه مطلب «چگونه از هک شدن وای فای (WiFi) جلوگیری کنیم؟» از بروز مجدد این حوادث جلوگیری کنید.

مانیتور پهنای باند شبکه با استفاده از Capsa

روش دیگر مانیتور پهنای باند شبکه خانگی استفاده از نرم افزارهای جانبی است. Capsa در میان برنامه‌های ویندوز رایگان آنالیز شبکه یکی از بهترین‌ها بوده و تمامی بسته‌های رد و بدل شده توسط یک سیستم کامپیوتری را تحت نظر دارد. با استفاده از لینک بالا می‌توانید این برنامه را دانلود و نصب کنید.

بعد از ورود به برنامه، یک آداپتور شبکه را برای این سیستم انتخاب کنید. در صورت اتصال به روتر از طریق سیم، این اتصال از نوع اترنت خواهد بود. کاربران دیگر ممکن است یک آداپتور وای فای را انتخاب کنند. سپس گزینه Full Analysis را انتخاب کرده و در ادامه روی Start کلیک کنید.

در سمت چپ صفحه و در قسمت Node Explorer، به مسیر Protocol Explorer > [your adapter type] > IP بروید. درخت پروتکل‌ها باز خواهد شد، اما می‌توانید در همینجا کار را متوقف کنید. در پنل آنالیز، گزینه Protocol را برگزیده و سپس بسته‌هایی که هر پروتکل در حال استفاده از آن‌ها است را مشاهده کنید.

در منوی ابزار آنالیز در پایین صفحه، گزینه MAC Endpoint را برگزینید. اگر روی آدرس آی پی دستگاه خود دو مرتبه کلیک کنید، صفحه‌ای شامل اطلاعاتی مفصل از بسته‌های ارسال شده توسط آن قابل رویت خواهد بود.

مانیتور پهنای باند شبکه با Capsa

لودهای ترافیک‌های متداول دارای آدرس‌های قابل تشخیصی هستند. برای دیگر موارد ناآشنا، Capsa ترافیک را برای کاربر مشخص می‌کند. می‌توان این اطلاعات را به شیوه‌ای متفاوت سازماندهی کرد. در پنل آنالیز، وارد تب IP Endpoint شده و سپس به آدرس آی پی سیستم کامپیوتری ویندوزی خود بروید. تولبار آنالیز، تمامی اتصال‌هایی ورودی و خروجی را برای میزبان کنونی نمایش خواهد داد.

در نسخه رایگان این برنامه محدویت‌هایی وجود دارد. به عنوان نمونه تنها امکان ردیابی ده آدرس IP میسر است. همچنین نمی‌توان بیشتر از یک آداپتور شبکه را ردیابی کرد. برای کاربران در پی مانیتور پهنای باند شبکه خانگی این محدودیت‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

اسکن سیستم کامپیوتر برای یافتن بدافزارها

ممکن است اتلاف پهنای باند اینترنت شما، زیر سر یک بدافزار باشد که در خفا، اطلاعاتی را از کامپیوترتان به یک سرور ارسال کرده یا از شما به عنوان یک ایمیل بات سواستفاده می‌کند. جاسوسی از شما تنها خرابکاری این دسته بدافزارها نبوده و آن‌ها می‌توانند پهنای باندتان را به شیوه‌هایی مختلف مصرف کنند.

بد نیست با استفاده از یک آنتی ویروس لوکال یا آنلاین، از پاک بودن سیستم خود مطمون شوید. در این صورت می‌توانید با اطمینان از در میان نبودن پای یک خراب‌کار، به سراغ دیگر مصرف‌کنندکان پهنای باند بروید. اجباری به خرید و نصب یک نرم افزار آنتی ویروس ویندوز نیست، چرا که اسکن ویروس آنلاین با استفاده از 7 وب سایت کاربردی رایگان امکان‌پذیر است. البته این کار به خاطر استفاده از اینترنت برای اسکن کامپیوتر، خود پهنای باند زیادی مصرف خواهد کرد!

مانیتور پهنای باند شبکه به کمک دستور netstat

از محیط کامندی ویندوز فراری نباشید! برای مانیتور پهنای باند شبکه نیز می‌توان از محیط متنی سیستم عامل استفاده کرد. دستور netstat خلاصه شده دو کلمه network statistics (آمار شبکه) بوده و از طریق آن می‌توانید به بررسی وضعیت رفت و آمد بسته‌ها در شبکه خود بپردازید.

داخل منوی استارت عبارت command را وارد کرده و بعد از نمایان شدن آیکون، با کلیک راست کردن روی آن، گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید تا محیط کامندی ویندوز با دسترسی ادمین سیستم اجرا شود. بعد از باز شدن کامند پرامپت دستور netstat -o را وارد کرده و سپس کلید اینتر را بزنید. لیستی از تمامی اتصال‌های شبکه فعال در این کامپیوتر نمایش داده خواهد شد. علاوه بر آن، پورت مورد استفاده، آدرس‌های خارجی و پردازش‌های متعلق به این اتصالات مشخص می‌شوند.

دستور netstat -o

فهرست را برای یافتن ورودی‌های غیر طبیعی بررسی کنید. می‌توانید یک آدرس را بعد از کپی کردن، داخل مرورگر وب پیست کنید تا اطلاعات بیشتری از آن به دست آورید. بیشتر گزینه‌های این لیست مربوط به سرورها عادی یا سرورهای کلاد به عنوان ستون فقرات اینترنت هستند.

برای آنالیز سریع، به وب سایت urlscan.io رفته و آدرس را در آن وارد کنید. در ادامه گزارشی درباره مالک این آدرس یا سرور دریافت خواهید کرد.

برای مانیتور پهنای باند شبکه می‌توانید به آیدی فرآیند (PID) نیز توجه کنید. وارد تسک منیجر شده و بعد از رفتن به تب Services، فرآیند دارای همان آیدی را پیدا کنید. اگر این PID در کامند پراپمت دارای اتصال‌های شبکه باز زیادی بوده و به یک سرور غیر قابل تشخیص توسط شما اشاره دارد، می‌توانید سرویس مربوط به آن را متوقف کنید. بهتر است برای جلوگیری از بروز دردسر در ادامه بستن یک سرویس ضروری، نام آن فرآیند را در وب جستجو کرده و اطلاعات بیشتری درباره کاربردش در پس‌زمینه سیستم عامل به دست بیاورید.

تب Services تست منیجر

بررسی وضعیت شبکه با ابزار Resource Monitor ویندوز

حین قرارگیری در تسک منیجر، ابزار دیگری برای مانیتور پهنای باند شبکه در اختیارتان قرار دارد. وارد تب Performance شده و سپس روی دکمه Resource Monitor در پایین صفحه کلیک کنید. از نظر برخی متخصصان، شبکه، کارایی Resource Monitor از بسیاری از نرم افزارهای جانبی مشابه آن بیشتر است.

با یک نگاه به ستون ارسال (Send) و دریافت (Receive) می‌توانید به وسیله مانیتور پهنای باند شبکه خود، خرابکاران را شناسایی کنید.

مانیتور پهنای باند شبکه