بررسی آیفون 12 اپل

آخرین اخبار آیفون 12 اپل ؛ مشخصات فنی، قیمت و زمان عرضه آیفون 2020

اپل آیفون ۱۲ (Apple iPhone 12) محصولی فوق‌العاده و بسیار تکنولوژیک در سال 2020 خواهد بود. در این مطلب بر اساس آخرین اخبار و شایعات، به بررسی آیفون 12 اپل از نظر مشخصات فنی، ویژگی‌ها، قیمت و زمان عرضه می‌پردازیم.

طبق کوله‌باری از اخباری که تا امروز درباره سه گوشی آیفون سال 2019 منتشر شده‌اند، مهم‌ترین ویژگی‌ و تغییر آن‌ها در مقایسه با قبل وجود یک دوربین سه گانه در دو مدل پرچمدار و یک دوربین دوگانه در مدل اقتصادی خواهد بود. با توجه به عدم اعمال تغییراتی اساسی مخصوصا سبک طراحی گوشی ها، کاربران طرفداران دستگاه‌های آی او اسی با وجود نزدیک شدن به زمان رونمایی آیفون‌های سال 2019، چشم به معرفی آیفون‌های سال 2020 دوخته‌اند!

بررسی اخبار آیفون 12 اپل از زوایای مختلف

بررسی اخبار آیفون 12 اپل نشان می‌دهد بعد از حدود سه سال یکنواختی در طراحی و تکنولوژی‌های به کار رفته در گوشی های آی او اسی، ویژگی‌های جدیدی در اختیار دوست‌داران گوشی های آیفون قرار خواهد گرفت. اعمال تغییراتی مهم در سبک طراحی محصولات جدید جزو مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها است.

طراحی

ناچ آیفون

پیش از رونمایی آیفون ایکس نیز تعداد انگشت شماری گوشی مجهز به بریدگی بالای نمایشگر رویت شده بود، اما بعد از معرفی پرچمدار کاملا منحصربه‌فرد اپل در سال 2017، سبک طراحی ناچ استایل مثل بمب صدا کرد و به جز سامسونگ، تمامی گوشی‌سازان مطرح دنیا به آن رو آورند.

در گوشی های آیفون قبلی همچون آیفون 7 پلاس، حاشیه‌های بسیار زیادی اطراف نمایشگر وجود داشت. اپل بعد از حذف آن‌ها، به منظور ایجاد فضایی برای قرارگیری اسپیکر روگوشی، سنسور دوربین سلفی، حسگر مجاورت و سنسور تشخیص نور، مجبور به ایجاد یک بریدگی بالای صفحه نمایش شد. از طرفی سیستم تشخیص چهره تازه معرفی شده این شرکت یعنی فیس آیدی، سنسورهای مخصوص به خود را داشت، به همین دلیل ناچ گوشی آیفون ایکس بیش از اندازه بزرگ شد.

در مطلب «مروری بر تاریخچه ناچ استایل» اعلام کردیم این سبک طراحی موقتی بوده و تنها تا زمان رسیدن تکنولوژی به مرحله‌ای برای قرار دادن سنسورها زیر نمایشگر یا کوچک‌سازی آن‌ها به منظور قرارگیری‌شان در فضایی کم، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. خوشبختانه تا زمان آغاز توسعه آیفون 12 اپل ، دنیای فناوری به راهکارهایی عملیاتی برای این دو ایده رسیده است.

چندین پیشنهاد درباره طراحی پنل جلویی آیفون سال 2020 وجود دارد. یک سری تحلیلگران، به کاهش قابل توجه ابعاد ناچ بالای نمایشگر آن اشاره دارند. به عبارتی بریدگی بالای صفحه نمایش همچنان سر جایش باقی مانده و فقط طول و عرض کوچک‌تری پیدا می‌کند. سبک طراحی پیشنهادی دیگر، استفاده از حفره روی نمایشگر برای قرار دادن دوربین سلفی و بهره بردن از فناوری صدای داخل نمایشگر برای حذف اسپیکر روگوشی است. ایده‌آل‌ترین طرح، قرارگیری سنسورهای مربوط به سیستم تشخیص چهره فیس آیدی زیر نمایشگر است. با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی که در نمونه‌های اولیه مجهز به سنسورهای دوربین زیر نمایشگر تا امروز مشاهده کرده‌ایم، طرح پیشنهادی آخر دارای احتمال بسیار کمی است.

رندر آیفون ایکس آی

با در نظر گرفتن استاندارد دوربین پرچمداران سال 2019 و از طرفی تصاویر متعددی که از گوشی های آیفون سال جاری منتشر شده است، آیفون 11 و برادر بزرگتر آن دارای دوربین اصلی سه گانه خواهد بود. ماژول مربعی شکل بزرگ و دارای برآمدگی آن، شدیدا با نگاه به پنل پشتی جلب توجه می‌کند.

انتظار داریم در آیفون 12 اپل شکل ظاهری مربعی شکل و مکان قرارگیری این ماژول در گوشه بالا و سمت چپ پنل پشتی تغییری نکرده و فقط نحوه چیدمان سنسورهای روی آن دستخوش تغییر قرار بگیرد. احتمالا انتظار داشتید از دوربین چهارگانه اپل آیفون 12 صحبت کنیم، اما با در نظر گرفتن روال حرکت رو به جلوی این شرکت، متاسفانه امکان استفاده از چنین ماژول دوربینی حتی در آیفون 2020 نیز پایین است.

دوربین سه گانه آیفون

نمایشگر آیفون 12 اپل

یکی دیگر از تغییرات مهم آیفون ایکس در مقایسه با آیفون‌های قبل از آن، استفاده از نمایشگر اولد به جای پنل‌های ال سی دی بود. دو مدل دیگر سال 2017 از نمایشگر ال سی دی استفاده می‌کردند. در سال 2018، دو گوشی آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس به نمایشگر OLED مجهز شده و پنل LCD فقط در مدل اقتصادی آیفون ایکس آر به کار رفت.

گفته می‌شد صفحه نمایش هر سه گوشی آیفون سال 2019 حتی مدل اقتصادی، از نوع اولد خواهد بود، اما طبق گزارش‌های جدید، این تصمیم یک سال به تعویق افتاده است. به این ترتیب جهش کامل به سمت پنل‌های اولد در سال 2020 رخ خواهد داد.

حدود سه هفته پیش ابعاد نمایشگر آیفون های سال 2020 مشخص شد. طبق گفته‌های آقای مینگ-چی کو، تحلیلگر شناخته شده محصولات اپل، این شرکت به درخواست کاربران برای توسعه یک آیفون کوچک پاسخ مثبت داده و به همین دلیل ابعاد مدل پرچمدار کوچک یعنی آیفون 12 را از 5.8 اینچ در آیفون ایکس اس (2018) و آیفون ایکس آی (2019) به 5.4 اینچ خواهد رساند. اندازه نمایشگر مدل اقتصادی در این سال تقریبا یکسان باقی می‌ماند. اپل برای سیر کردن نیاز کاربران دوست‌دار نمایشگرهای بزرگتر، اندازه صفحه نمایش 6.5 اینچی آیفون ایکس اس مکس (2018) و آیفون ایکس آی مکس (2019) را به 6.67 اینچ خواهد رساند.

آیفون های سال 2018

سوالی که درباره موضوع کنار گذاشتن کامل نمایشگرهای ال سی دی در آیفون‌های سال 2020 مطرح می‌شود، چگونگی ایجاد تمایز بین گوشی اقتصادی این سال در مقایسه با دو مدل پرچمدار دیگر است. پنل صفحه نمایش، گران قیمت‌ترین قسمت سخت افزاری گوشی های آیفون پرچمدار کنونی محسوب می‌شود. اپل به وسیله کنار گذاشتن این صفحه نمایش‌ اولد در مدل اقتصادی سال گذشته، به کاهش قیمت آن کمک کرد. باید دید در سال آینده، شرکت چه ترفندهایی برای پایین آوردن قیمت یکی از سه گوشی هوشمند خود اتخاذ خواهد کرد.

مشخصات فنی

تراشه اپل A12، مغز متفکر آخرین گوشی های آیفون تا امروز، قدرت بسیار بالایی دارد. برخی عقیده دارند قدرت این چیپست به وسیله سیستم عامل‌ آی او اس سرکوب شده است! استفاده از این تراشه 7 نانومتری با افزایش توان پردازشی آیفون ایکس اس، آیفون ایکس اس مکس و آیفون ایکس آر آن‌ها را تبدیل به گوشی های گیمینگ تمام عیار کرده است! بد نیست بدانید اپل اکنون چهارمین شرکت بزرگ در دنیای بازی‌ های ویدیویی است! کیفیت بی‌نظیر تصاویر ثبت شده با دوربین آیفون‌های جدید نیز مدیون همین تراشه قدرتمند است.

تراشه اپل A12

گفته می‌شود تراشه به کار رفته در گوشی آیفون 12 اپل 5 نانومتری خواهد بود. افزایش خارق‌العاده عملکرد پردازشی به همراه کاهش بی‌نظیر میزان مصرف انرژی و در پی آن افزایش دوام باتری دستگاه، مزیت این جهش در فرآیند ساخت تراشه خواهد بود.

دوربین

رندرهای آیفون 11

استفاده از دوربین سه گانه در گوشی های پرچمدار سال 2019 کاملا بدیهی شده است. اپل نیز باید دیر یا زود از این روال فراگیر پیروی کند. انتظار داریم چنین دوربینی را در دو گوشی جانشین آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس مشاهده کنیم.

با وجود انتشار بی‌شمار رندر اشاره‌کننده به ماژول مربعی شکل دوربین آیفون ایکس آی و آیفون ایکس آی، به تازگی اخبار ترسناکی شنیده می‌شود؛ ممکن است استفاده از دوربین سه گانه به آیفون 12 اپل موکول شود! به این ترتیب در گوشی های آی او اسی امسال خبری از دوربین سه گانه نخواهد بود. با وجود این عدم اطمینان برای محصولات سال جاری، از وجود چنین دوربینی در آیفون‌های سال 2020 مطمئن هستیم.

اپل از سال 2017 و زمان معرفی اولین گوشی مجهز به دوربین دوگانه خود، از ترکیب سنسور رنگی در کنار سنسور تله فوتو استفاده کرده است. برای ماژول دوربین موبایل سه گانه اپل، دو راهکار احتمالی وجود دارد. اولین مورد، قرار دادن یک سنسور اولترا واید کنار این دو سنسور است تا امکان گرفتن عکس‌های دارای میدان دید وسیع با یک گوشی آی او اسی فراهم مشود. حالت دوم، استفاده از سنسور ToF است. این نوع سنسور به خاطر داشتن کاربردهای فراوان به شدت در حال فراگیر شدن است.

مدیر عامل اپل، تیم کوک، واقعیت افزوده را فناوری بسیار کاربردی در آینده می‌داند. همین دیدگاه سبب شد اپل به توسعه قابلیت‌های مبتنی بر AR در گوشی های آیفون خود رو بیاورد. با همین هدف، کیت واقعیت افزوده جدید اپل 2.0 با قابلیت‌های تازه معرفی شد. از آن جایی که سنسورهای ToF در حوزه واقعیت افزوده کاربردهای فراوانی دارند، راهکار دوم عملی‌تر به نظر می‌رسد.

3D تاچ و اسکنر اثر انگشت

از مدت‌ها قبل اخباری درباره مرگ قابلیت 3D تاچ به گوش می‌رسد. کاربران زیادی از وجود چنین قابلیتی در گوشی های آیفون خود بی‌خبرند. عده‌ای دیگر با وجود اطلاع از آن، 3D تاچ را کاربردی ندانسته و کمتر از آن استفاده می‌کنند.

اپل به وسیله حذف این ویژگی از گوشی های هوشمند خود در هزینه‌های ساخت آن‌ها صرفه‌جویی خواهد کرد. پیاده‌سازی 3D تاچ نیازمند کار گذاشتن سنسورهای حساس به فشار گران قیمت زیر نمایشگر است، در حالی که خریداران، آن طور که باید از این ویژگی بهره نمی‌برند. مزیت دیگر حذف این سنسورها علاوه بر کاهش هزینه، باز شدن دست اپل برای طراحی گوشی های هوشمند دارای ضخامت کمتر است.

قابلیت 3D تاچ

کاربران حرفه‌ای که از زمان تولد 3D تاچ همیشه از آن استفاده کرده‌اند، با حذف آن از آیفون 12 اپل ناراحت خواهند شد. متاسفانه رفتارهای اخیر اپل از چنین تصمیمی حکایت دارند. در نسخه بتای آی او اس 13 کنترل‌های جدیدی افزوده شده و قابلیت‌هایی شبیه به 3D Touch را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. حتی برخی گزارش‌ها از حذف این ویژگی در گوشی های آیفون سال جاری خبر می‌دهند. در صورت بروز این اتفاق، عدم وجود آن در آیفون 12 اپل قطعی خواهد بود.

درباره اسکنر اثر انگشت گوشی آیفون سال آینده اخبار ضد و نقیضی شنیده می‌شود. برخی عقیده دارند اپل توسعه اسکنر اثر انگشت را در پیش گرفته و تاچ آیدی را به شکلی دیگر (زیر نمایشگر) در گوشی های هوشمند آتی خود به کار خواهد بست. برخی دیگر عقیده دارند این شرکت بعد از حذف کامل این نوع سیستم احراز هویت از گوشی های سال 2018 خود، هرگز مجددا از آن استفاده نخواهد کرد.

در برخی پرچمداران امروزی، سیستم احراز هویت پیشرفته مبتنی بر تشخیص چهره در کنار اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر هر دو با هم وجود دارند، به همین دلیل در صورت اتخاذ تصمیمی مشابه برای آیفون 12 اپل اتفاق عجیبی رخ نداده است.

بر اساس گزارشی کاملا جدید، یک گوشی آیفون مجهز به اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر در راه است. گفته می‌شود این محصول مخصوص چین، بزرگترین بازار موبایل دنیا، توسعه یافته و فاقد سیستم تشخیص چهره سه بعدی فیس آیدی خواهد بود. از زمانی که فروش اپل در بزرگترین بازار موبایل دنیا کاهش پیدا کرد، سهم این شرکت در بازار موبایل سراسر دنیا به شدت کم شد. اکنون تنها سازنده دستگاه‌های آی او اسی تصمیم گرفته با استراتژی‌های جدید، کاربران چینی را به خرید گوشی های دارای سیستم عامل iOS تشویق کند.

اسکنر اثر انگشت در آیفون

پشتیبانی از 5G

متاسفانه اپل، خیلی دیر و تقریبا بعد از همه گوشی‌سازان با جدیدترین راهکارها و تکنولوژی‌های مربوط به دنیای موبایل انطباق پیدا می‌کند. تا امروز، همه گوشی‌سازان بزرگ و مطرح دنیا همچون سامسونگ، هواوی و ال جی یک گوشی پشتیبانی‌کننده از نسل پنجم شبکه موبایل توسعه داده‌اند، در حالی که احتمال پشتیبانی از این قابلیت در گوشی های آی او اسی سال 2019 بسیار کم است.

طبق گزارش‌ها، سال 2020 زمان معرفی اولین گوشی 5G اپل است. بعد از این که آیفون 12 اپل در سال آینده به عنوان اولین گوشی 5G آی او اسی دنیا رونمایی شد، یک سال بعد، تمامی گوشی های شرکت اپل از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد. البته می‌توان به این قضیه خوشبینانه نگاه کرد. در حال حاضر مناطق تحت پوشش سیگنال‌های این شبکه موبایل محدود هستند. تا سال 2020 و مخصوصا 2021، شهرهای بزرگ بیشتری تحت پوشش 5G قرار خواهند گرفت.

زمان معرفی و عرضه به همراه قیمت آیفون 12 اپل

انتظار نداریم در سال 2019 و 2020 زمان معرفی گوشی های‌ آیفون تغییر کند، در نتیجه باید در میانه‌های ماه سپتامبر (اوایل مهر) منتظر آن‌ها باشیم. شرکت اپل از نظر آمار فروش با رکود مواجه شده است، به همین دلیل در شرایطی نیست که قیمت‌ها را افزایش بدهد. طبق این موضوع، تحلیلگران قیمت آیفون 12 اپل را هزار دلار تخمین زده‌اند. قیمت دو گوشی آی او اسی دیگر به ترتیب 750 دلار و 1100 دلار خواهد بود.