اندروید تی وی باکس

اندروید تی وی باکس (Android TV Box) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اندروید تی وی باکس (Android TV Box) ابزاری فوق‌العاده برای فراهم کردن امکان بهره بردن از اندروید در تلویزیون‌های معمولی است. در این مطلب بیشتر با ستاپ باکس های اندرویدی آشنا خواهیم شد.

انواع اندروید تی وی باکس روز به روز محبوب‌تر می‌شوند. این دستگاه‌ها برای افزایش قابلیت‌های هوشمند تلویزیون‌های جدید فوق‌العاده هستند. کاربران Kodi و Plex و همچنین کاربرانی که به طور متناوب به سفر می‌روند، از دیگر دوست‌داران اندروید تی وی باکس محسوب می‌شوند.

منظور از اندروید تی وی باکس چیست؟

اندروید تی وی باکس

یک دستگاه اندروید تی وی، یک ست تاپ باکس (گیرنده دیجیتالی) یا یک دانگل است که می‌توان آن را به تلویزیون متصل کرد. با استفاده از آن می‌توان اپلیکیشن‌های ویدیویی، وب سایت‌های پخش ویدیو و شوهای شبکه‌ای را نظاره‌گر بود.

نمی‌توان اندروید تی وی باکس را نام یک دستگاه خاص دانست، بلکه باید آن را نام مجموعه‌ای از دستگاه‌ها با کاربردهایی تقریبا مشابه عنوان کرد. آن‌ها در ابعاد و شکل‌های مختلفی ارائه شده و قابلیت‌های گوناگونی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. مهم‌ترین ویژگی مشترک تمامی آن‌ها را باید اجرای سیستم عامل اندروید تی وی دانست.

سیستم عامل اندروید تی وی چیست؟

اندروید تی وی نسخه‌ای از پلتفرم اندروید بوده و به صورت ویژه مخصوص اجرا روی تلویزیون‌ها توسعه پیدا کرده است. این سیستم عامل برای اولین مرتبه در سال 2014 معرفی و جایگزین گوگل تی وی شد.

همانند سیستم عامل‌های اندرویدی که در گوشی های هوشمند به کار می‌روند، اندروید تی وی نیز به دست سازندگان مختلف تکه پاره شده است! تعداد زیادی از سازندگان دستگاه‌های Android TV Box این سیستم عامل را بر اساس نیاز و دلخواه خود دست‌کاری کرده و نسخه‌ای سفارشی‌سازی شده از آن را در محصولاتشان مورد استفاده قرار می‌دهند. بد نیست بدانید آمازون فایر تی وی نیز نسخه‌ای سفارشی‌سازی از اندروید تی وی محسوب می‌شود، با این تفاوت که شرکت آمازون، آن را شدیدا دستخوش تغییر و تحول قرار داده است.

اندروید تی وی باکس

مجددا شبیه به سیستم عامل‌های موبایل اندروید، ورژن‌های متفاوتی از Android TV وجود داشته و گوگل به صورت دوره‌ای، نسخه جدیدی ارائه می‌کند. زمان زیادی طول می‌کشد تا سازندگان تجهیزات استفاده‌کننده از این سیستم عامل، ورژن جدید را در تمامی محصولاتشان به کار ببرند.

سیستم عامل اندروید تی وی در تلویزیون‌های هوشمند به صورت پیش‌فرض وجود دارد. شرکت‌های زیادی همچون سونی، شارپ، فیلیپس و هایسنس تلویزیون‌هایی هوشمند با استفاده از این سیستم عامل تولید و عرضه کرده‌اند. می‌توان روی این تلویزیون اپلیکیشن‌های اندرویدی را نصب و از آن‌ها بهره برد.

چگونه محتوایی را در اندروید تی وی باکس پیدا کنیم؟

با وجود شباهت نام سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند و گوشی‌های هوشمند اندرویدی، رابط کاربری آن‌ها کمتر شباهتی با هم دارد. در اینجا، اپلیکیشن‌ها در قالب روبان‌هایی قابل اسکرول روی نمایشگر نشان داده می‌شوند. در بیشتر اندروید تی وی باکس‌ها، می‌توان محتواهای پیشنهادی را مشاهده کرد و موارد دلخواه را به فهرست مورد علاقه افزود تا بعدها بتوان به سراغشان آمد. گفتنی است در اندروید تی وی باکس از ویجت‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

چه چیزهایی می‌توان در اندروید تی وی مشاهده کرد؟

اندروید تی وی باکس

کاربران اندروید تی وی به گوگل پلی استور دسترسی دارند. البته این همان فروشگاه نرم افزاری نیست که در اپلیکیشن Play Store گوشی هوشمندتان مشاهده می‌کنید. فهرست اپلیکشن‌های موجود به میزان زیادی دست‌کاری شده است. اگر یک توسعه‌دهنده می‌خواهد امکان استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی خود در دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از Android TV OS را فراهم کند، باید آن را سازگار با این سیستم عامل، به شیوه‌ای متفاوت توسعه بدهد. به همین دلیل بسیاری از نرم افزارهایی که مخصوصا به دست شرکت‌های کوچک نوشته شده‌اند، در گوگل پلی استور اندروید تی وی در دسترس قرار ندارند.

با این حال، بیشتر اپلیکیشن‌های ضروری در اینجا وجود دارند. به عنوان نمونه می‌توان به امکان دانلود و تماشای Netflix ،Hulu ،Amazon Prime Video ،Crackle ،YouTube ،HBO Go ،NBC ،ABC ،BBC iPlayer ،MLB.TV و بسیاری دیگر از برنامه‌های مشابه اشاره کرد. برخی اپلیکیشن‌ها با مشکل محدودیت نصب از نظر موقعیت جغرافیایی کاربر رو به رو می‌شوند. با استفاده از وی پی ان می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

نکته بسیار مهم، امکان سایدلود کردن نرم افزارها در اندروید تی وی همانند زمان انجام این کار در گوشی های هوشمند اندرویدی است. به این ترتیب می‌توان نرم افزارهای ناموجود در گوگل پلی استور مخصوص Android TV OS را روی تلویزیون هوشمند خود نصب کرد. کافی است فایل نصبی دارای پسوند apk یک اپلیکیشن منطبق با این سیستم عامل را دانلود و نصب کنید.

احتمال عدم انطباق نرم افزارهای سایدلود شده با ریموت کنترلر بالا است. برای رفع این مشکل می‌توانید یک اپلیکیشن ریموت اندروید تی وی را برای گوشی هوشمند خود دانلود کرده و سپس از نمایشگر آن به عنوان نشانه‌گر ماوس استفاده کنید.

آیا دیگر محتواها در اندروید تی وی باکس در دسترسند؟

حین استفاده از یک اندروید تی وی باکس تنها مجبور به استفاده از اپلیکیشن‌هایی همچون نتفلیکس نیستید. نرم افزارهای پخش موسیقی همچون اسپاتیفای و پاندورا و برنامه‌های پخش فایل‌های ویدیویی مثل وی ال سی پلیر نیز در دسترس قرار دارند. با نصب دیگر انواع اپلیکیشن‌ها همچون برنامه‌های مدیریت فایل و لانچرهای اندرویدی، می‌توانید گستره قابلیت‌های اندروید تی وی را افزایش بدهید.

با این حال، هیچ کدام یک از نرم افزارهای نام برده در بالا به اندازه بازی‌های اندرویدی دارای جذابیت نیستند! کاربران زیادی به عشق اجرای بازی‌های موبایل روی تلویزیون فاقد سیستم عامل خود، یک اندروید تی وی باکس خریداری می‌کنند. محصولاتی همچون انویدیا شیلد دارای یک فروشگاه نرم افزاری مملو از بازی‌های اندرویدی سفارشی‌سازی شده برای اندروید تی وی هستند.

سایر قابلیت‌های یک اندروید تی وی باکس چیست؟

بسته به سازنده اندروید تی وی باکس، قابلیت‌های متفاوتی در اختیار خواهید داشت. به عنوان برخی از ویژگی‌هایی که احتمالا در برخی محصولات این چنینی مشاهده می‌کنید باید از موارد زیر نام برد.

پشتیبانی داخلی از کروم کست

در صورت پشتیبانی از کروم کست قادر خواهید بود به صورت مستقیم به پخش مستقیم محتوا از گوشی هوشمند، تبلت یا مرورگر کروم لپ تاپ خود بپردازید. به عبارتی در صورت پشتیبانی از کروم کست در اندروید تی وی باکس می‌توان محتوای گوشی هوشمند خود را به شیوه‌ای بهینه عینا روی تلویزیون به نمایش گذاشت.

گوگل اسیستنت

امروز دستگاه‌های میان‌رده و بالارده زیادی مجهز به دستیار هوشمند گوگل اسیستنت یا دیگر انواع دستیارهای مجازی همچون آمازون الکسا عرضه می‌شوند. این دستگاه می‌تواند یک اندروید تی وی باکس باشد! در برخی دستگاه‌ها می‌بایست ابتدا با استفاده از ریموت کنترل Android TV Box دستیار صوتی گوگل اسیستنت را فراخوانی و سپس فرمان صوتی خود را صادر کرد.

درگاه‌های اضافی

مجددا، وضعیت از یک اندروید تی وی باکس به دیگری تغییر می‌کند. بسته به سازنده، ممکن است روی دستگاه در اختیار شما درگاه یو اس بی، درگاه کارت حافظه جانبی، پورت اترنت و دیگر انواع درگاه‌ها وجود داشته باشند. تعداد هر نوع درگاه از محصولی به محصول دیگر متغیر است. می‌توان از پورت‌های یو اس بی به منظور اتصال کیبورد، ماوس، کنترل‌های بازی و دیگر لوازم جانبی بهره برد.

بلوتوث

اگر اندروید تی وی باکس شما از اتصال بلوتوث پشتیبانی می‌کند، می‌توانید دستگاه‌های جانبی همچون کنترلرهای بازی یا حتی گوشی هوشمند خود را به جای استفاده از درگاه یو اس بی، به صورت بی‌سیم متصل کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. وسلیه عالیه خودش کمک میکنه تلویزیون های کابلی

  2. یه ده سالی جا داریم هنوز

  3. قبلا ارزونتر بود ، اشتباه کردم نخریدم الان خیلی گرون شده ارزش خرید نداره