تجربه نزدیک به مرگ

هر آنچه که باید از پدیده تجربه نزدیک به مرگ بدانید

پدیده تجربه نزدیک به مرگ (Near Death Experience) پدیده‌ای است که فرد به واسطه آن احساس خروج روح از بدن، احساس شناور بودن، سکوت کامل، از هم پاشیدگی و عبور از تونل نور را تجربه می‌کند. بررسی جدید محققان ارتباط این پدیده با پدیده رویای شفاف را ثابت کرده است.

اخیرا محققان در مطالعه جدید خود در خصوص پدیده تجربه نزدیک به مرگ به دستاوردهای جدیدی دست پیدا کردند. این مطالعه که در انجمن عصب‌شناسی آکادمی اروپا (European Academy of Neurology Congress) ارائه شده است نشان می‌دهد این پدیده با پدیده دیگری به نام رویای شفاف (Lucid Dreaming) ارتباط دارد. اگر در حوادث خطرناکی زندگی یک فرد تهدید شود و حتی اگر فرد به طور کامل نمیرد، مغز به گونه‌ای عمل خواهد کرد که انگار بدن مرده است. البته این واکنش از لحاظ علمی نیز ثابت شده است. علم می‌گوید در این شرایط ناگهانی و خطرناک یک واکنش ناشی از رویای شفاف از سوی مغز ایجاد می‌شود. در واقع مغز انسان در هنگام بروز مشکلات، مکانیسم دفاعی خارق‌العاده‌ای را فعال می‌کند.

پدیده تجربه نزدیک به مرگ چیست؟

در پدیده تجربه نزدیک به مرگ احتمال دارد شخص یکی از حس‌های عجیب مانند احساس خروج روح از بدن، احساس شناور بودن، سکوت کامل، از هم پاشیدگی، دیدن تونل، دیدن نور و دیدن بستگان فوت شده را تجربه کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که تجربه حوادث خطرناکی چون تصادفات رانندگی، حملات قلبی و حتی زایمان را داشته‌اند، این پدیده را به خوبی حس می‌کنند. برخلاف اینکه بسیاری از افراد این پدیده را نادر می‌دانند، اما پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ (University of Copenhagen) دانمارک در بررسی‌های جدید خود به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از مردم پدیده نزدیک به مرگ را تجربه کرده‌اند. از این رو بر اساس این مطالعه، از هر 10 نفر، یک نفر توانسته است این پدیده را تجربه کند. افرادی که این پدیده را تجربه کرده‌اند، به حس آرامش و برخی نیز به حس‌های ترسناکی اشاره می‌کنند.

ارتباط پدیده تجربه نزدیک به مرگ با رویای شفاف

در رویای شفاف فرد از این حقیقت که در حال رویا دیدن است، اطلاع دارد. در این پدیده فرد نمی‌تواند بر روی محیط فیزیکی کنترلی داشته باشد، اما به صورت آگاهانه بر رویای خود کنترل می‌کند و این توانایی را دارد تا صحنه رویا را بر اساس سلیقه خود تغییر دهد. از این رو افراد در رویای شفاف می‌توانند صحنه‌های فانتزی و غیرممکن را ببینند. افرادی که توانستند پدیده نزدیک به مرگ را تجربه کنند، معتقد هستند رویای شفاف را نیز دیده‌اند و حتی خروج روح از بدن خود را نیز حس کردند. آنها می‌گویند شاهد قطع ارتباط با دنیای فیزیکی بوده‌اند. در این مطالعه بسیاری از افراد توانستند هر دو پدیده را تجربه کنند که نشان می‌دهد بین آنها ارتباط مستقیمی وجود دارد.

در همین رابطه دکتر دنیل کاندزیلا (Daniel Kondziella)، متخصص مغز و اعصاب و پژوهشگر ارشد عنوان کرد:

ما در این بررسی به این نتیجه رسیده‌ایم که احتمال دارد میان دو پدیده تجربه نزدیک به مرگ و رویای شفاف رابطه مستقیمی وجود داشته باشد. ما قبل از این مطالعه نیز توانستیم تایید کنیم که ارتباطی میان پدیده نزدیک به مرگ با حرکت سریع چشم در خواب وجود دارد.