فناوری 6G

در عصر فناوری 6G توان هوش مصنوعی به اندازه ذهن انسان خواهد بود!

بحث درباره فناوری 6G در حالی داغ شده که هنوز بسیاری از شهرهای دنیا، تحت پوشش نسل پنجم شبکه موبایل نیز قرار نگرفته‌اند. طبق گفته‌های محققان دانشگاه نیویورک، فرکانس کاری تکنولوژی 6G به میزان وحشتناکی افزایش پیدا می‌کند!

در عصر تکنولوژی 5G، آمریکا عقب‌تر از چین حرکت می‌کند. مسئولان رده بالای ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته‌اند برای جلو زدن از دومین قدرت اقتصادی بزرگ دنیا بعد از خود، توسعه فناوری 6G را از هم‌اکنون آغاز کنند. کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) حدود دو ماه پیش اعلام کرد برای نسل بعدی شبکه‌های موبایل که ممکن است 6G یا 7G باشد، استفاده از پهنای باند 95 گیگاهرتز تا 3 تراهرتز را مجاز اعلام می‌کند! این فرکانس کاری فراتر از حد تصور است،

FCC در حالی برای توسعه تکنولوژی 6G در حال صدور مجوز است که بر اساس اعلام یکی از مدیران هواوی به عنوان بزرگترین شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی، نسل بعدی شبکه مخابراتی بی‌سیم، تا پیش از سال 2030 عرضه نخواهد شد. مشکل دیگر برای آمریکا این است که اکنون چینی‌ها نیز روی تکنولوژی 6G کار می‌کنند.

نقش ویژه هوش مصنوعی در فناوری 6G

بر اساس اطلاعاتی که تا امروز درباره فناوری 6G به دست آورده‌ایم، در نسل بعدی شبکه‌های موبایل روی تکنولوژی وایرلس و هوش مصنوعی تمرکز خواهد شد. گفته می‌شود در دوره 6G، فناوری هوش مصنوعی با توان تحلیل مغز انسان برابری خواهد کرد!

فناوری 6G

بر اساس گفته‌های محققان دانشگاه نیویورک، گستره فرکانس کاری فناوری 6G بسیار بالا است، به طوری که از 100 گیگاهرتز در نسل پنجم شبکه موبایل، به 3 تراهرتز خواهد رسید‌! این میزان به معنی افزایش 30 برابری فرکانس کاری است. ورود به دوره استفاده از فرکانس کاری در حد تراهرتز، عصر جدیدی را در دنیای وایرلس رقم خواهد شد. در عصر جدید، به لطف پهنای باند بسیار بالای ارائه شده، اغلب داده‌های دارای حجم بالا طی 1 ثانیه جابه‌جا خواهند شد. نکته جالب، برابر شدن حجم داده‌های قابل انتقال در واحد زمان با توان مغز انسان است.

به عنوان نمونه، در حال حاضر هواپیماهای بدون سرنشین به خاطر محدودیت‌های تجهیزات به کار رفته در آن‌ها در نتیجه اندازه پایین بدنه، فاقد توان پردازشی کافی هستند. به همین دلیل نمی‌توانند همانند یک خلبان خبره از پس مدیریت پرواز برآیند. در عصر فناوری 6G به لطف استفاده از تجهیزات مبتنی بر هوش مصنوعی برای کنترل از راه دور، می‌توان هواپیماهای بدون سرنشین را همانند زمان قرارگیری یک خلبان بسیار باتجربه پشت اهرم کنترل آن‌ها هدایت کرد.

در حال حاضر نیز چنین قابلیتی در دسترس است، اما توان آن در دوره ظهور فناوری 6G به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد. اکنون می‌توان از طریق دستگاه‌های کنترل از راه دور مبتنی بر تکنولوژی 5G، پهپادها را به وسیله بوردهای دارای توان تحلیل بسیار بالا در حد مغز انسان، هدایت کرد. قیمت این بوردها هزار دلار است.

فناوری 6G

دستگاه‌های بسیار زیادی از پهنای باند باورنکردنی مورد استفاده در فناوری 6G سود خواهند برد. به عنوان نمونه باید به دوربین‌های دید در شب، رادارها و حتی‌های دستگاه‌های پیشرفته اسکن بدن اشاره کرد. یکی دیگر از مزیت‌های این تکنولوژی، کاهش میزان مصرف انرژی برای انتقال داده است. آنتن‌های پشتیبانی‌کننده از آن‌ نیز ابعاد کوچک‌تری داشته و به همین دلیل سازندگان دستگاه‌های مختلف همچون گوشی های هوشمند، قادر خواهند بود ضخامت دستگاه‌هایشان را کاهش بدهند.

با وجود مزیت‌های فراوان این تکنولوژی، چالش‌های بسیار زیادی پیش روی محققان در حال تلاش برای توسعه آن وجود دارد. به عنوان نمونه باید به تاثیر استفاده از امواج الکترومغناطیسی دارای طول موج بسیار پایین و قدرتمند روی بدن انسان اشاره کرد. در حال حاضر، به خاطر توان بالای سیگنال‌های 5G نگرانی‌های زیادی بابت تاثیرات مخرب احتمالی آن روی سلامت انسان وجود دارد. حال شرایطی را در نظر بگیرید که توان این امواج 30 برابر بیشتر شود!

از طرفی احتمال بروز اختلال در آنتن‌های دارای فرکانس کاری فراتر از 800 گیگاهرتز در نتیجه قرارگیری شیئی مزاحم در مقابل آن‌ها بالا است. به همین دلیل آنتن‌ها باید در خط مستقیم با دستگاه‌های دریافت‌کننده امواج آن‌ها قرار داشته باشند.