تکنولوژی 6G

شبکه 5G را فراموش کنید؛ چینی‌ها روی تکنولوژی 6G کار می‌کنند

سال 2019 را باید آغاز فراگیر شدن شبکه 5G در جهان بدانیم؛ اما از هم‌اکنون بسیاری از بازیگران عرصه ارتباطات، در اندیشه‌ تکنولوژی 6G هستند. در همین راستا، یک اپراتور مخابراتی و یک دانشگاه در چین به هم پیوسته‌اند تا مقدمات ظهور نسل ششم شبکه موبایل را فراهم کنند.

شرکت چاینا موبایل (China Mobile) و دانشگاه شینگهوا (Tsinghua) روی اقداماتی متمرکز خواهند شد که ایجاد زیرساخت‌های تکنولوژی 6G را شتاب ببخشد تا در همکاری با یکدیگر، روند انتقال به سمت این فناوری و صنعتی‌سازی آن را هدایت کنند. طبق جزئیات توافق‌نامه؛ این دو نهاد پروژه‌های تحقیقاتی مشترکی را روی شبکه‌های ارتباطی موبایل، نسل بعدی اینترنت و اینترنت موبایل، اینترنت صنعتی، هوش مصنوعی و سایر حوزه‌های فناوری 6G اجرا خواهند کرد.

چاینا موبایل

برپایی یک موسسه تحقیقاتی مشترک نیز برای خلق تکنولوژی‌های پیشرو، معرفی راهکارها و محصولات مرتبط؛ در دستور کار آن‌ها قرار دارد. ناگفته نماند چاینا موبایل، می‌تواند روی تیم تحقیق و توسعه‌ی تمام وقت خود که شامل بیش از 10 هزار نفر می‌شود حساب کند؛ همچنین بودجه سالیانه حدودا 3 میلیارد دلاری که به فعالیت‌های علمی و تکنولوژیک اختصاص داده است.

شاید برای صحبت از پتانسیل واقعی تکنولوژی 6G ، هنوز زود باشد؛ اما می‌توان با اطمینان گفت خیلی طول نخواهد کشید که این فناوری بر سر زبان‌ها بیفتد؛ کمااینکه ال جی هم از شروع آزمایش‌های خود در این حوزه خبر داده است. البته «یانگ چائوبین» مدیر خط تولید 5G هواوی می‌گوید که نسل ششم شبکه موبایل، تا پیش از سال 2030 از راه نخواهد رسید؛ بنابراین یک دهه‌ی آینده را باید عرصه‌ی خودنمایی 5G بدانیم.