ماینینگ بیت کوین

ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال بین کوین چیست؟

ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال عبارت‌هایی هستند که این روزها به وفور شنیده می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی مفهوم ماینینگ بیت کوین یا همان استخراج بیت کوین بپردازیم.

در مطلب بیت کوین چیست به طور مفصل به بررسی ماهیت ارزهای دیجیتالی پرداخته و مزایا و معایب استفاده از آن‌ها را ذکر کردیم. اگرچه بیش از یک دهه از زمان معرفی اولین پول دیجیتالی می‌گذرد، اما آن‌ها طی چند سال اخیر، به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرده و علاوه بر کاربران حرفه‌ای، کاربران عادی نیز به ماینینگ روی آورده‌اند.

با وجود هزاران نوع ارز دیجیتالی، بیت کوین به عنوان معروف‌ترین مورد شناخته می‌شود. به همین دلیل در این مطلب، با رویکرد بیت کوین ماینینگ پیش می‌رویم. پول‌های دیجیتالی بر بستر تکنولوژی بلاک چین بنا شده‌اند، به همین دلیل توضیحات ارائه شده، در حالت کلی، درباره تمامی آن‌ها صدق می‌کند.

بین کوین ماینینگ چیست؟

ماینینگ را باید ستون فقرات شبکه بیت کوین دانست. ماینرها یا همان کامپیوترهای درگیر در شبکه یک ارز دیجیتالی، امنیت را فراهم آورده و تراکنش‌های انجام شده را تایید می‌کنند. بدون وجود ماینرها، شبکه مورد حمله قرار گرفته و کارایی خود را از دست خواهد داد.

ماینینگ بیت کوین

عملیات استخراج بیت کوین توسط کامپیوترهای حرفه‌ای و پیشرفته صورت می‌گیرد. نقش اصلی هر ماینر، تامین امنیت شبکه به همراه پردازش‌ تراکنش‌های در حال انجام است. ماینرها در این مسیر، به حل یک سری مسئله ریاضی می‌پردازند. حل آن‌ها به کامپیوترهای درگیر در شبکه ارز دیجیتالی اجازه می‌دهد بلاک‌هایی از تراکنش‌ها را همچون زنجیر به یکدیگر متصل کنند. به همین دلیل تکنولوژی پشت بیت کوین و دیگر ارزهای الکترونیکی «بلاک چین» نام دارد.

پردازش تراکنش‌ها و حل مسائل ریاضی نام برده، هزینه زیادی برای ماینرها دارد، در نتیجه به خاطر خدمتی که به شبکه ارز دیجیتالی کرده‌اند، هدیه دریافت می‌کنند. این هدیه چیزی به جز بیت کوین، اتریوم یا هر پول دیگری که کامپیوتر در شبکه آن فعالیت می‌کند، نیست.

استخراج بیت کوین چگونه صورت می‌گیرد؟

این موضوع را از سه جنبه مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد:

  • صدور بیت کوین‌های جدید
  • تایید کردن تراکنش‌ها
  • امنیت

ماینینگ برای صدور بیت کوین‌های جدید

ارزهای کاغذی رایج، همچون دلار یا یورو، توسط بانک‌های مرکزی ایجاد می‌شوند. بانک مرکزی هر کشور، با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف همچون پشتوانه‌های مالی و سرمایه‌های ملی، در هر زمان می‌تواند اسکناس جدید چاپ و به شبکه مالی کشور تزریق کند. وضعیت در شبکه بیت کوین و دیگر پول‌های دیجیتالی متفاوت است.

ماینینگ بیت کوین

در شبکه Bitcoin، ماینرها هر ده دقیقه بیت کوین‌های جدیدی به عنوان هدیه دریافت می‌کنند. نرخ صدور پول جدید در قالب یک سری کد مشخص شده است، به همین دلیل مدیران ماینرها نمی‌توانند با تقلب، پول بیشتری به دست آورده و خارج از چارچوب، ماینینگ انجام بدهند. هر چه توان سخت افزاری و پردازشی که یک کامپیوتر در اختیار شبکه قرار داده است بیشتر باشد، پول بیشتری به دست خواهد آورد.

ماینرها برای تایید تراکنش‌ها

ماینرها، حاوی تراکنش‌های ارسال شده در شبکه بیت کوین، داخل بلاک‌های خود هستند. یک تراکنش، تنها زمانی ایمن و کامل تلقی خواهد شد که داخل یک بلاک قرار بگیرد. به عبارتی وقتی یک تراکنش داخل یک بلاک گنجانده می‌شود، به طور رسمی در بلاک چین به ثبت رسیده و تراکنشی موفق محسوب خواهد شد. هر چه تراکنش بزرگتر بوده و قرار باشد حجم بیشتری از پول در قالب آن جابه‌جا شود، به تاییدیه‌های بیشتری نیاز خواهد بود.

ماینینگ بیت کوین

تراکنش‌هایی که هنوز توسط هیچ ماینری تایید نشده‌اند، قابل بازگشت هستند. برای پرداخت‌های بیت کوینی دارای ارزش کمتر از هزار دلار، به محض تایید تراکنش به وسیله یک نود، عملیات موفقیت‌آمیز تلقی خواهد شد.

دریافت یک الی سه تاییدیه برای پرداخت‌های بین هزار تا ده هزار دلار کافی است. وقتی مبلغ تراکنش از ده هزار دلار فراتر می‌رود، به صورت استاندارد، شش تاییدیه برای آن لازم است. تنها در این صورت تراکنش ایمن تلقی شده و موفقیت‌آمیز خواهد بود.

تامین امنیت شبکه توسط ماینرها

ماینرها از حمله به شبکه، اعمال تغییرات ناخواسته در آن یا متوقف‌سازی شبکه به طور کامل، جلوگیری می‌کنند. هر چه تعداد کامپیوترهای مشغول به ماینینگ بیت کوین یا هر پول دیگری، داخل شبکه متعلق به آن بیشتر باشد، امنیت افزایش پیدا خواهد کرد. تنها روش معکوس کردن تراکنش‌های بیت کوین، در اختیار داشتن 51 درصد توان هش شبکه است. از این روش با عنوان حمله 51 درصد یاد می‌کنند.

اگر تعدادی از نودهای شبکه با یکدیگر همکاری کنند، می‌توانند تراکنش‌های بیت کوین را در جهت معکوس انجام داده و یک بیت کوین را دو مرتبه خرج کنند! جالب است بدانید در سال 2014، یک مرتبه اتک 51 درصد رخ داد، به همین دلیل اتفاقی دور از انتظار نیست. در مطلب زیر، به طور مفصل درباره امنیت تراکنش‌ها و روش‌های دور زدن آن‌ها توضیح داده شده است. این مطلب نشان می‌دهد با وجود امنیت بالای ارزهای دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین در مقایسه با شبکه‌های بانکی عادی، آن‌ها مصون از حمله نیستند.

بیت کوین ماینینگ چطور امکان‌پذیر است؟

بیت کوین ماینینگ نیازمند داشتن تجهیزات مناسب است. اگرچه هر کاربری می‌تواند با ساده‌ترین کامپیوترها و حتی گوشی‌های هوشمند، اقدام به استخراج بیت کوین کند، اما این عمل در نهایت، تنها به خراب شدن سیستم کامپیوتر یا گوشی بدون کمترین میزان سودآوری، ختم خواهد شد.

به عنوان نمونه، اگر اپلیکیشن‌ ماینینگ را روی یک گوشی آیفون نصب کرده و آن را به صورت 24 ساعته در حالت اجرا نگه دارید، در هر ماه، حدود 10 دلار کسب خواهید کرد. این رقم را با ارزش حدود 11 هزار دلاری هر بیت کوین مقایسه کنید! نکته مهم اینجاست که به خاطر فشار بسیار بالای نرم افزارهای این چنینی روی سخت افزار گوشی، به احتمال زیاد بعد از یک ماه، گوشی از سرویس‌دهی مرخص خواهد شد!

واقعیت این است که اغلب کاربران باید فکر ماینینگ بیت کوین یا هر پول دیجیتالی دیگر را از سرشان بیرون کنند. این عمل، اغلب در انبارهایی بزرگ و مجهز به تجهیزات کافی صورت می‌گیرد. تصویر زیر را در نظر بگیرید. به نظر شما، در مقابل نودهایی به این عظمت، شانسی برای گرفتن یک تراکنش به منظور پردازش و در ادامه دریافت هدیه مربوط به آن دارید؟

بیت کوین ماینینگ

تنها پیش نیاز استخراج بیت کوین جمع‌آوری یک نود غول‌آسا همچون تصویر بالا یا خرید یک سیستم کامپیوتری بسیار قدرتمند نیست. سیستم‌های فعال در شبکه بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی، مصرف برق فوق‌العاده زیادی دارند.

تعلق گرفتن سوبسید به برق در کشورمان، متاسفانه سبب شده افراد زیادی حتی از خارج کشور، در شهرهای ایران اقدام به راه‌اندازی ماینر کنند. آن‌ها از برقی که باید به شکلی ارزان به دست روستاییان برسد، به نفع خود سو استفاده می‌کنند. بررسی این موضوع نشان می‌دهد هزینه بالای برق مصرفی به خاطر بیت کوین ماینینگ در مقایسه با پول به دست آمده، برای بسیاری از کاربران به صرفه نیست.

با این حال، ممکن است برخی کاربران با هدف تفریح و ماجراجویی در پی ماینینگ باشند. در ادامه، به چگونگی ورود به دنیای ماینرها اشاره خواهیم کرد.

قدم اول – تهیه سخت افزار استخراج بیت کوین

بدون یک ASIC ماینر، قادر به ماین کردن نخواهید بود. آن‌ها در واقع کامپیوترهای پیشرفته‌ای هستند که به طور ویژه، با هدف استخراج بیت کوین، توسعه پیدا کرده‌اند. در ایران، یک ASIC به قیمت حداقل 10 میلیون تومان قابل خریداری است. قیمت این محصولات تا 40 میلیون تومان و حتی بیشتر نیز افزایش پیدا می‌کند.

بهتر است هرگز، استخراج بیت کوین با استفاده از سیستم کامپیوتری دسکتاپ یا لپ تاپ خود را امتحان نکنید. این کار تنها به کاهش شدید عمر سیستم شما به همراه افزایش بهای برق مصرفی در محل قرارگیری آن ختم خواهد شد، بدون این که پول قابل توجهی به دست بیاید.

قوم دوم – انتخاب یک ماینینگ پول (استخر ماینینگ)

بعد از تهیه سخت افزار مورد نیاز برای بیت کوین ماینینگ، در صورت یافتن بلاکی مخصوص خود، هزینه‌ای تحت عنوان سولو ماینینگ (ماینینگ به شیوه تنها) دریافت خواهید کرد. این کار هرگز پیشنهاد نمی‌شود، چرا که نرخ هش سخت افزار شما، به احتمال بسیار زیاد، قادر نخواهد بود یک بلاک برای خود پیدا کند. برای رفع مشکل باید از ماینینگ پول‌ها استفاده کنید.

ماینینگ بیت کوین

به وسیله عضویت در یک استخر ماینینگ، نرخ هش خود را در اختیار آن قرار خواهید داد. وقتی Mining Pool یک بلاک کسب کند، به اعضای خود، بسته به نرخ هشی که در اختیار مجموعه قرار داده‌اند، پول پرداخت خواهد کرد. هدیه هر بلاک بیت کوین در حال حاضر 12.5 واحد پولی است. اگر نرخ هش کامپیوتر شما، 1 درصد در استخر تاثیرگذار بوده باشد، در نهایی 0.125 بیت کوین دریافت خواهید کرد.

قدم سوم – دریافت نرم افزار استخراج بیت کوین

نرم افزارهای ماینینگ به کاربر کمک می‌کنند سخت افزار خود را به عضویت استخر مورد نظرش در بیاورد. تنها با استفاده از یک نرم افزار مخصوص قادر خواهید بود نرخ هش ASIC خود را در اختیار استخر قرار بدهید. همچنین از طریق این نرم افزار اعلام خواهید کرد هدیه شما، باید به کدام آدرس ارسال شود.

به این منظور باید یک کیف پول مخصوص داشته باشید. در مطلبی جداگانه به نحوه ایجاد یک کیف پول برای ذخیره‌سازی بیت کوین‌های خود خواهیم پرداخت. نرم افزارهای استخراج ارز دیجیتالی برای هر سه پلتفرم ویندوزز، لینوکس و مک موجود هستند.

قدم چهارم – اطمینان از قانونی بودن ماینینگ در کشور خود

بهتر بود پیش از مشاوره درباره خرید سخت افزار ماینینگ، این گزینه را مطرح می‌کردیم. در برخی کشورها، به خاطر مصرف بالای برق توسط ASIC و همچنین یک سری قوانین مالیاتی، استخراج بیت کوین ممنوع شده است. در برخی دیگر از کشورها، قوانین شفافی درباره آن وجود ندارد. قبل از اقدام، از قوانین مربوط به ارزهای دیجیتالی در کشور خود اطمینان پیدا کنید.

بر اساس گزارش وب سایت ایسنا در روز دوازدهم تیر به نقل از یک عضو کمیسیون انرژی مجلس، استخراح بیت کوین در ایران غیر قانونی است. این موضوع را می‌توان به دیگر پول‌های دیجیتالی نیز نسبت داد.

ماینینگ بیت کوین

بر اساس گفته‌های این عضو کمیسیون انرژی مجلس، اگرچه بیت کوین به عنوان محبوب‌ترین ارز الکترونیکی، می‌تواند یک فرصت و همچنین یک تهدید باشد، اما به خاطر عدم قرارگیری آن در یک چارچوب قانونی مشخص، از کنترل خارج شده و بیشتر از فرصت، یک تهدید برای اقتصاد کشور است. دولت، برق ارزان را در اختیار صنایع تولیدی و همچنین بخش کشاورزی قرار می‌دهد تا کمک حال آن‌ها باشد، اما طی سال‌های گذشته، شاهد سو استفاده از این سوبسیدها برای ماینینگ ارزهای دیجیتالی بوده‌ایم. برای کسب یک بیت کوین، برقی معادل مصرف 24 خانه مسکونی طی یک سال مصرف می‌شود!

در ایران، سوبسید قابل توجهی به حامل‌های انرژی تعلق می‌گیرد. از سوی دیگر، متاسفانه طی دو سال اخیر، ارزش پول ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا به شدت کاهش پیدا کرده است. این موضوع سبب شده افرادی از خارج کشور، با خرید کامپیوترهای مخصوص ماینینگ، در ایران اقدام به کاشت آن‌ها کنند، چرا که دیگر مجبور به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور برق در کشور خود نخواهند بود. این فعالیت‌ها سبب شده به شدت با بحث استخراج ارزهای دیجیتالی برخورد شود. از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرده با فعالان بیت کوین برخورد خواهد شد. پیش از اقدام، این موضوعات را در نظر داشته باشید.

قدم پنجم – ارزیابی میزان سوددهی بیت کوین ماینینگ

به این منظور باید یک سری محاسبات انجام بدهید. برای دستیابی به ایده‌ای مناسب در این رابطه، می‌توانید از  ماشین حساب مخصوص توسعه یافته به این منظور در وب سایت Buybitcoinworldwide استفاده کنید. افزایش و کاهش دائمی قیمت بیت کوین و تغییر در دیگر هزینه‌های جاری سبب می‌شوند عدد ارائه شده، تنها تخمینی کلی از میزان سودآوری ماینینگ برای شما باشد.

بیت کوین ماینینگ با استفاده از گوشی هوشمند

این یکی از بی‌مزه‌ترین شوخی‌هایی است که در طول عمر خود شنیده‌اید! البته، نرم افزارهایی به این منظور همچون Crypto Miner یا Easy Miner توسعه پیدا کرده‌اند، اما همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، در بهترین حالت، در صورت داشتن گوشی هوشمندی با سخت افزاری قدرتمند، ماهیانه حدود 10 دلار نصیبتان خواهد داشت

شاید با یک سری حساب و کتاب و در نظر گرفتن ارزش کنونی هر دلار، تصور کنید درآمد ماهیانه 120 هزار تومان، از هیچ بهتر است، اما نکته اینجاست که استخراج بیت کوین با گوشی هوشمند، دستگاه اندرویدی چند میلیون تومانی شما را طی چند ماه مرخص خواهد کرد! پس شدیدا از این ایده اقتصادی دوری کنید!