سامانه ضد پهپاد MADIS

آمریکا ادعا می‌کند پهپاد ایران را با سامانه ضد پهپاد MADIS سرنگون کرده است

با اینکه آمریکا هنوز هیچ مدرکی دال بر ساقط کردن پهپاد ایرانی در تنگه هرمز منتشر نکرده،‌ اکنون ارتش آمریکا مدعی شده که پهپاد مذکور را با استفاده از سامانه ضد پهپاد MADIS (سامانه دفاع هوایی یکپارچه دریایی) سرنگون کرده است.

چهار روز پیش بود که دونالد ترامپ در جریان یک سخنرانی ادعا کرد نیروی دریایی این کشور یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز سرنگون کرده است. البته گفتنی است که تا به امروز هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نشده است و مسئولان نظامی کشور نیز این مسئله را تکذیب کرده و حتی ویدیویی که پهپاد ایرانی از ناو آمریکایی گرفته را نیز منتشر کردند. با این حال بر اساس گزارش نیروی دریایی آمریکا، پهپاد مورد ادعا توسط یک سامانه ضد پهپاد به نام MADIS سرنگون شده است. با صرف نطر از این ادعا که به روشنی می‌توان حدث زد صحت ندارد و اگر آمریکا پهپاد ایرانی را ساقط کرده بود مدارک محکمی ارائه می‌کرد،‌ در ادامه به معرفی سامانه ضد پهپاد MADIS می‌پردازیم.

سامانه ضد پهپاد MADIS (سامانه دفاع هوایی یکپارچه دریایی) چیست؟

سامانه ضد پهپاد MADIS

سامانه ضد پهپاد MADIS، یک سامانه دفاعی است که برای از بین بردن تهدیدات از روش اخلال الکترونیکی استفاده می‌کند. این سامانه معمولا از دو بخش تشکیل شده که یکی شامل گیرنده‌های راداری، سامانه‌های اپتیکی و جمرها و دیگری بخش فرماندهی سامانه است. پس از این که سامانه ضد پهپاد MADIS هدفی را شناسایی کرد، ارتباط آن را با هدایت کننده‌اش مختل می‌کند که این مسئله منجر به سرنگونی آن خواهد شد.

سامانه ضد پهپاد MADIS

این سامانه پیش از این بر روی خودروهای MRZR تفنگداران دریایی آمریکا نصب شده بود و برای استفاده در خشکی به کار می‌رفت، اما مدتی است که تفنگداران دریایی و نیروی دریایی آمریکا MADIS را به صورت آزمایشی بر روی برخی از ناوهای خود نیز نصب کرده‌اند. مزیت این سامانه نسبت به استفاده از موشک و توپ‌های ناو، دقت و هزینه بسیار کمتر آن است.

سامانه ضد پهپاد MADIS

در حال حاضر کشورهای مختلف پهپادهای کوچکی را در اختیار دارند که شناسایی آن‌ها بسیار مشکل است و موشک‌های بزرگی که برای درگیری با جنگنده‌های بزرگ طراحی شده‌اند نمی‌توانند به شکل موثر با این پهپادها درگیر شوند. به علاوه حتی در صورتی که بتوان این پهپادها را با استفاده از موشک منهدم کرد، این مساله از نظر اقتصادی توجیه نخواهد داشت. مدتی پیش به گزارش رسانه‌ها، یکی از متحدان آمریکا پهپادی 200 دلاری را با استفاده از یک موشک 3 میلیون دلاری پاتریوت سرنگون کرد. در نتیجه وجود سامانه‌های ضد پهپادی مانند MADIS به معنی تامین امنیت بیشتر با  هزینه کمتر خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. امریکاییا دیگه افتادن به جفنگ گویی نمیدونن چکار کنن اراجیف میبافن به هم که یعنی جبران کردن ولی کور خوندن تازه برن خدا رو شکر کنن که ایران اون هواپیمای سرنشین دارشون رو نزد . مگه تو خواب ببینن

  2. تمام این مطالب عنوان شده بدون مدرک حرف مفت حساب میشه ترامپ باید بره غواصی کنه مدرک بیاره

  3. دلیلی برای دروغ نداره ک بگه

  4. اولا یک حرف راست ما از حکومت خودمون نشیدیم و دوم اینکه چون این همه دارن هزینه میکنن و انواع و اقسام سایت های خبری مثل این میگن نخورده و اینچوری با اطمینان میگه پس من نتیجه میگیرم قطعا پهباد ایرن رو زدن

  5. خود این نظام که اصلا صدا شو در نیاورده اگه هم بوده

  6. یکی دو روز بعد از اعلام این خبر توسط ترامپ مهمترین و معتبرترین خبرگزاری های خودشون هم به صحت این خبر تردید داشتند تا جایی که بعد از ارائه ی فیلم تکذیبی سپاه خود ترامپ هم زد زیرش و انداخت گردن پوپئو !!

  7. معلوم نیست کی راست میگه کی دروغ

  8. در بعضی از پست هاتون مثل این، غلط های املائی خنده داری وجود داره. لطفا بیشتر توجه کنید!