ریفربیش شده

مقایسه جنس ریفربیش شده با دست دوم و در حد نو

اجناس ریفربیش شده با دست دوم و در حد نو تفاوت دارند و نباید آن‌ها را با یکدیگر اشتباه کرد. مقایسه کالاهای ریفربیشد (Refurbished) با دست دوم و در حد نو راهنمای خرید خوبی برای تمام محصولات از جمله گوشی هوشمند است.

خرید کالاهای ریفربیش شده یا دست دوم و در حد نو روشی برای صرفه‌جویی اقتصادی است. به این ترتیب، با وجود دستیابی به محصول مورد علاقه خود، هزینه کمتری در مقایسه با زمان خرید آن به صورت آکبند، پرداخت خواهید کرد.

کاربران به طور پیاپی، به خرید محصولات تکنولوژیک جدید ترغیب می‌شوند؛ شرکت‌های مختلف، به طور پیوسته گوشی های هوشمند، تلویزیون‌ها، لپ تاپ‌ ها، ساعت‌های هوشمند و دیگر انواع گجت‌ های الکترونیکی را معرفی و به بازار عرضه می‌کنند. آن‌ها دارای ویژگی‌های اغواکننده‌ای بوده و با وجود صحت و سلامت وسایل کنونی‌تان، به خریدشان تشویق خواهید شد. مشکل اینجاست که تنوع و گستره محصولات مختلف، با سرمایه در دسترس در تضاد است! خرید اجناس ریفربیش شده، دست دوم یا در حد نو روشی برای دور زدن این محدودیت است.

بسیاری از کاربران ایرانی، این روزها برای خرید محصولات الکترونیکی مورد نیازشان همچون گوشی هوشمند یا لپ تاپ با مشکلاتی اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها به خاطر قیمت‌های بسیار بالا، قادر به خرید محصولات آکبند نیستند، به همین دلیل به خرید محصولات کار کرده و غیر آکبند رو آورده‌اند. اگر بخواهیم در صفت غیر آکبند ریز شویم، به سه دسته محصول ریفربیش شده، دست دوم و در حد نو برخورد خواهیم کرد.

شاید برای کالاهای غیر مصرفی همچون یک مجسمه، دست دوم یا آکبند بودن، در صورت داشتن سلامت ظاهری، هیچ تفاوتی نداشته باشد، اما این موضوع درباره محصولات الکترونیکی صدق نمی‌کند. آن‌ها دارای عمر مفیدی هستند، به همین دلیل نباید ایده اقتصادی خرید جنس کار کرده، به خاطر خراب شدن زود هنگام آن بعد از خرید، تبدیل به فاجعه‌ای اقتصادی شود!

اجناس ریفربیش شده

ریفربیش شده

یک کالای ریفربیشد، ممکن است قبلا مورد استفاده قرار گرفته باشد. احتمال دیگر، عدم استفاده از آن به خاطر داشتن مشکل و بازگشت سریع به کارخانه است. به عبارتی محصول ریفربیشد به کارخانه سازنده بازگشته است، حال این محصول ممکن است پیش از بازگشت، مورد استفاده قرار گرفته باشد.

در ادامه، تست‌هایی روی دستگاه صورت گرفته و اجزای سخت افزاری معیوب تعویض می‌شوند. دستگاه ریفربیش شده در قسمتی جداگانه تمیز شده و مجددا برای فروش، بسته‌بندی می‌شود. به منظور تشویق کاربران به خرید یک کالاهای ریفربیشد، معمولا با گارانتی جدیدی آن‌ها را به فروش می‌رسانند. ممکن است این گارانتی به اندازه محصولات کاملا نو جامع نباشد، اما در هر صورت، اطمینان خاطری از سوی سازنده برای خریداران است.

فروشگاه eBay دارای دو نوع محصول ریفربیش شده است. آن‌ها در دو دسته‌بندی ریفربیش شده به دست کارخانه یا ریفربیش شده به دست فروشنده قرار می‌گیرند. در هر دو مورد، قطعات معیوب تعویض شده‌اند، اما دستگاه ریفربیشد فروشگاه، ممکن است مورد تایید کارخانه سازنده نباشد.

فروشگاه eBay بهترین مکان برای خرید آن‌ها است، اما متاسفانه خرید از eBay برای کاربران ایرانی کار راحتی نیست. برخی شرکت‌ها، محصولات ریفربیشد را با قیمت‌های ویژه در فروشگاه‌های رسمی خود به فروش می‌رسانند. برای یافتن آن‌ها می‌توانید به وب سایت یا نمایندگی‌های شرکت سازنده دستگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

اجناس دست دوم

اجناس دست دوم

بسته به محل خریداری اجناس دست دوم می‌توان تعریفی متفاوتی از آن‌ها داشت. به عنوان نمونه، طبق تعریف eBay، یک کالای دست دوم ممکن است از نظر ظاهری تفاوتی جزئی یا قابل توجه در مقایسه با جنس آکبند داشته باشد، اما در سلامت کامل قرار داشته و وظیفه تعریف شده برای آن را به درستی انجام می‌دهد.

به عنوان نمونه یک گوشی دست دوم، همانند گوشی هوشمند تازه خریداری شده قابل استفاده بوده و دارای مشکل نرم افزاری و سخت افزاری نیست، اما احتمال دارد آسیب‌های ظاهری جزئی و شاید جدی به آن وارد شده باشد. وجود خط و خش روی بدنه یا ترک روی نمایشگر نمونه خوبی است.

خارج از وب سایت‌های آمازون و eBay تعریف‌های متعددی برای جنس دست دوم وجود دارد. هیچ قانونی نمی‌توان برای جنس دست دوم تعریف کرد. برخی کاربران ریسک خرید آن‌ها را قبول می‌کنند، چرا که قیمت به مراتب پایین‌تری در مقایسه با اجناس ریفربیش شده یا در حد نو دارند.

همانطور که گفتیم، خرید یک کالای مخصوصا دیجیتالی دست دوم می‌تواند با ریسک‌هایی همراه باشد. بعید نیست اولین کاربر دستگاه، از آن استفاده ناصحیحی داشته باشد و محصول را در اواخر عمرش به شما بفروشد! علاوه بر آن، برخی کاربران بدون رعایت موارد اخلاقی، با پنهان کردن ایراد کالاهای دست دوم، آن‌ها را به دیگران می‌فروشند.

اجناس در حد نو

اجناس در حد نو

اجناس در حد نو را باید بین دو دسته‌بندی قبلی قرار داد. آن‌ها نوعی محصول دست دوم هستند، اما تحت شرایط بهتری مورد استفاده قرار گرفته‌اند، به همین دلیل خریدشان دارای ریسک کمتری است. به عبارتی جنس در حد نو، در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، هر چند آکبند نیست.

به عنوان یک نمونه می‌توان به پوشاک فاقد مارک اشاره کرد. ممکن است یک نفر لباسی را خریداری کرده و پیش از استفاده، مارکش را جدا کرده باشد، اما بعد از گذشت یک یا چند روز، به دلایلی، تصمیم گرفته آن را به فروشنده بازگرداند. بعید نیست خریدار بعد از جدا کردن مارک، هرگز لباس را حتی برای یک مرتبه نپوشیده باشد! چنین لباسی از نظر برخی افراد، نه در حد نو، بلکه کاملا نو است!

بازه مشخصی نمی‌توان برای دوره کارکرد یک محصول در حد نو تعیین کرد، چرا که فاکتورهای متفاوتی در اینجا دخیل هستند. به عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان به یک خودرو اشاره کرد که اگرچه زمان خرید آن 5 سال پیش بوده است، اما از این مدت، به هر دلیل، 4 سال را خواب بوده و در پارکینگ، تحت شرایط آب و هوایی مناسب، قرار داشته است.

این نوع محصولات نیز دارای ریسک‌های مربوط به خود هستند. ممکن است خریدار اولیه، ایرادی در محصول رویت کرده باشد، اما اکنون تصمیم دارید آن را با قیمت پایین‌تر، به اسم در حد نو، به فرد دیگری بفروشد. بهتر است همانند محصولات دست دوم، برای خرید این دسته کالاها نیز از فروشنده درخواست کنید برای یک بازه زمانی مشخص، به شما فرصت تست بدهد. اگر دستگاه ایراد مهمی داشته باشد، طی این مدت خود را نشان خواهد داد.

ریفربیش شده با دست دوم و در حد نو ؛ کدام یک را بخریم؟

در اغلب مواقع جنس ریفربیش شده بهترین گزینه است، هر چند قیمت بالاتری در مقایسه با محصولات قرار گرفته در دو دسته‌بندی دیگر دارد. چنین دستگاهی مورد ارزیابی کارخانه سازنده قرار گرفته و قطعات معیوب آن، تعویض شده است. به همین دلیل اعتماد به آن مراتب ساده‌تر است. همانطور که در ابتدای مطلب عنوان کردیم، ممکن است یک ریفربیشد پیشتر هرگز استفاده نشده باشد! خرید چنین محصولی به شانس شما برمی‌گردد.

در صورت اصرار و اجبار به خرید اجناس الکترونیکی باید توجه خاصی داشته باشید. بهتر است از یک فرد متخصص بخواهید شما را راهنمایی کرده و بررسی‌های ضروری را روی کالا انجام بدهد. همچنین حتما از فرد فروشنده، بازه زمانی مشخصی را به عنوان تست درخواست کنید. با این کار، ریسک خرید اجناس دست دوم و حتی در حد نو را به حداقل خواهید رساند.