مدال های المپیک 2020 توکیو

رونمایی از مدال های المپیک 2020 توکیو؛ ساخته شده با دستگاه‌های الکترونیکی بازیافتی

به تازگی از مدال های المپیک 2020 که با دستگاه‌های الکترونیکی بازیافتی ساخته شده‌اند، رونمایی شد. کمیته سازماندهی المپیک توکیو چنین دستگاه‌هایی را از سراسر ژاپن جمع‌آوری کرده است تا فلزات نادر موجود در آن‌ها را استخراج و برای ساخت حدود 5 هزار مدال به‌کارگیری کند.

ما از فلزات در ساخت چیزهای بسیاری استفاده می‌کنیم؛ از جمله مدال هایی که در مسابقات ورزشی به قهرمانان تعلق می‌گیرند. پس برگزاری رویداد بزرگی مانند المپیک، به این معناست که حجم زیادی از فلز برای ساخت مدال های رنگارنگ نیاز است تا به ورزشکاران برتر در رشته‌های مختلف اهدا شود. اما ژاپن برای مدال های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، ایده‌ی جایگزینی در سر دارد.

اخیر اعلام شد که در بازی های المپیک این دوره، از دستگاه‌های الکترونیکی بازیافتی برای ساخت مدال استفاده می‌شود. ژاپنی‌ها موفق به جمع‌آوری بیش از 78 هزار تن لوازم الکترونیکی شده‌‌اند که این شامل 6 میلیون گوشی هوشمند، 32 کیلوگرم طلا، 3500 کیلوگرم نقره و حدود 2200 کیلوگرم برنز می‌شود.

اما اگر در این فکر هستید که 5000 مدال قابل توزیع در این رویداد چه شکل و ظاهری خواهند داشت، بد نیست ویدیوی زیر را تماشا کنید. به نظر که خیلی خوب می‌رسند و کسی نمی‌تواند ساخته شدن‌شان با مواد بازیافتی را تشخیص دهد.

مشخص نیست که آیا این طرح در بازهای المپیک بعدی نیز اجرا خواهد شد یا خیر؛ ولی قطعا ایده‌‌ای هوشمندانه و راهی مناسب برای استفاده مجدد از وسایل الکترونیکی بلااستفاده است.

مدال های المپیک 2020 توکیو ساخته از فلزات بازیافتی