سفر انسان به ماه

50 نکته که باید از سفر انسان به ماه بدانید

50 سال از سفر انسان به ماه می‌گذرد و با پایان یافتن ماموریت آپولو دیگر شاهد سفر انسان به کره ماه نبوده‌ایم. اما بدون شک در ماموریت‌های آپولو نکات متعددی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

آپولو 11 به عنوان نخستین سفینه فضایی سرنشین‌دار در جهان شناخته می‌شود که در ژوئیه سال 1969 بر روی ماه فرود آمد. فضانوردانی چون نیل آرمسترانگ، ادوین آلدرین و مایکل کالینز به عنوان سرنشینان آپولو 11 بودند که فقط آرمسترانگ و آلدرین توانستند بر روی ماه قدم بگذارند. بدون شک پیش از شروع ماموریت‌های آپولو، حین ماموریت و پس از آن نکات مهم و خواندنی وجود دارد که در این مقاله سعی داریم شما را از 50 نکته مهم در مورد سفر انسان به ماه مطلع کنیم.

50 نکته در مورد سفر انسان به ماه

1. ‌تاکنون فقط 12 انسان توانستند بر روی سطح ماه قدم بگذارند.

2. به طور کلی تمام آژانس‌های فضایی توانستند فقط 24 فضانورد را در مدار ماه قرار دهند.

3. فقط آمریکا توانست فضانوردان خود را بر روی ماه بفرستد، اما کشورهای دیگری چون هند، روسیه، چین و ژاپن نیز کاوشگرهای بدون سرنشین را بر روی ماه قرار دادند.

4. لونا 2 شوروی به عنوان نخستین وسیله دست‌ساز بشر بود که در سال 1959 به ماه اعزام شد و سرانجام با سرعت 3.3 کیلومتر در ثانیه بر روی سطح آن سقوط کرد.

5. نخستین کاوشگر آمریکایی که به ماه رسید، رنجر 4 بود که توانست در سال 1962 به اتفاق مهم آمریکایی‌ها تبدیل شود، اما به دلیل از کار افتادن تجهیزات رادیویی نتوانست خدمات مورد انتظار را ارائه دهد.

6. کاوشگر رنجر 7 کشور آمریکا نیز پیش از برخورد با سطح ماه توانست حدود 4 هزار تصویر را فقط ظرف مدت 17 دقیقه به زمین ارسال کند.

7. جان اف کندی، رئیس جمهور آمریکا در سال 1961 اعلام کرد تا پایان دهه 1960 فرود آمدن انسان به ماه یک وظیفه ملی است.

8. آمریکا در دهه 1950 برای احتمال انفجار بمب اتمی در کره ماه برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار داد.

9. آمریکا و شوروی در سال 1967 قراردادی را مبنی بر ممنوعیت آزمایش سلاح هسته‌ای در کره ماه امضا کردند.

10. مراحل آماده‌سازی نخستین ماموریت برنامه آپولو با فاجعه همراه شد. در این برنامه فضانوردان ویرجیل گریسام، ادوارد وایت و راجر چافی طی دوره تمرینی در سفینه آپولو به دلیل آتش‌سوزی به کام مرگ کشیده شدند.

11. کره ماه به عنوان تنها جسم سماوی محسوب می‌شود که انسان توانست بر روی آن گام بردارد.

12. آپولو 11 به عنوان نخستین سفینه فضایی سرنشین‌دار محسوب می‌شود که در ژوئیه سال 1969 بر روی ماه فرود آمد.

13. فضانوردانی چون نیل آرمسترانگ، ادوین آلدرین و مایکل کالینز به عنوان سرنشینان آپولو 11 محسوب می‌شوند که فقط آرمسترانگ و آلدرین توانستند بر روی ماه قدم بگذارند، اما کالینز در سفینه اصلی و در مدار ماه منتظر آنان ماند.

سفر انسان به ماه

14. آپولو 11 برای بررسی مکان فرود پیشنهادی در قسمت جنوب غربی دریای آسایش کره ماه حدود 30 بار در مدار ماه چرخید.

15. بیش از 600 میلیون نفر از سراسر سیاره زمین نخستین فرود انسان بر روی ماه را در ژوئیه 1969 تماشا کردند.

16. آپولو برای رسیدن به سطح ماه حدود 102 ساعت و 45 دقیقه را طی کرد.

17. با توجه به اینکه محل پیشنهادی فرود ماه بسیار ناهموار بود، نیل آرمسترانگ به ناچار به صورت دستی سفینه ماه‌نشین را بر روی سطح ماه فرود آورد.

18. اولین قدم را آرمسترانگ بر روی سطح ماه گذاشت و آلدرین 20 دقیقه پس از او این کار را انجام داد.

19. این فضانوردان به همراه خود حدود 23 کیلوگرم نمونه‌های خاک و سنگ سطح ماه را برای آوردن به زمین جمع‌آوری کرده و تصاویر متعددی را به ثبت رساندند.

20. آلدرین و آرمسترانگ به مدت 21 ساعت و 28 دقیقه در ماه ماندند.

21. زمان شروع تا فرود ماموریت آپولو 11 حدود 195 ساعت، 18 دقیقه و 35 ثانیه به طول انجامید.

22. پس از اینکه ماه‌نشین از سفینه اصلی در مدار ماه جدا شد، برای برقرار کردن ارتباط، از کدهای کلمبیا برای سفینه اصلی و ایگل (به معنای عقاب) برای سفینه ماه‌نشین استفاده شد.

23. وقتی ماه‌نشین در سطح ماه فرود آمد، فقط برای آن حدود یک دقیقه سوخت باقی مانده بود.

سفر انسان به ماه

24. مدت کوتاهی پس از اینکه فضانوردان پرچم آمریکا را در سطح ماه قرار دادند، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا به صورت تلفنی با آرمسترانگ و آدرین گفتگو کرد.

25. برای رئیس جمهور وقت آمریکا دو متن آماده شده بود، خبر اول برای موفقیت این ماموریت بود که در آن زمان اعلام شد و دیگری برای یادآور شدن شکست‌های ماموریت آپولو و کشته شدن فضانوردان آن تهیه شده بود.

26. شایعه‌هایی در خصوص اینکه ناسا ضبط اولیه فرود در ماه را از دست داده است وجود دارد، اما بر خلاف چنین شایعه‌هایی تمام ویدیوها با دقت زیادی ذخیره شده‌اند و هر فردی که خواهان آن باشد می‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند.

27. فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین ماه‌نشین فقط به شکل ضبط شده در مرکز هدایت ماموریت نگهداری می‌شوند.

28. فضانوردان آپولو 11 فقط پرچم آمریکا را در ماه باقی نگذاشتند، بلکه از این ماموریت بیش از 100 شی مختلف دیگر در سطح ماه باقی مانده است.

29. اکثر تصاویر در سطح ماه، تصاویر ادوین آلدرین است که به واسطه دوربین نصب شده بر روی لباس فضایی آرمسترانگ توسط وی به ثبت رسیده است.

30. در آن زمان و پیش از سفر هیچ یک از شرکت‌های بیمه‌ای نپذیرفتند که با آرمسترانگ قرارداد بیمه عمر را امضا کنند. از سویی آرمسترانگ به دنبال این بود که اگر از این ماموریت به سلامت برنگشت، برای خانواده‌اش پول تضمین شده‌ای وجود داشته باشد که به همین دلیل تصاویر متعددی را امضا کرد تا در صورت هر اتفاقی خانواده وی با فروش آنها بتوانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

سفر انسان به ماه

31. پس از اینکه سه فضانورد نیل آرمسترانگ، ادوین آلدرین و مایکل کالینز از ماموریت آپولو 11 برگشتند، بلافاصله ملاقات و تقدیر از آنها امکان‌پذیر نبود؛ چراکه آنها سریعا به مدت سه هفته به قرنطینه منتقل شدند تا از هر گونه حمل میکروب‌های خطرناک ناشناخته به زمین جلوگیری شود.

32. در ماموریت‌های آپولو 15 و 16 و 17 در سطح ماه فضانوردان به همراه خود یک خودرو ماه‌پیما داشتند تا قادر باشند مسافت‌های بیشتری را برای بررسی و نمونه‌برداری طی کنند.

33. رایانه‌های آپولو نسبت به گوشی های موبایل امروزی از توانایی و عملکرد کمتری برخوردار بودند.

34. درحال حاضر موشک غول‌پیکر ساترن-5 که دارای وزن 2965 تن است همچنان به عنوان بزرگ‌ترین موشک موفق جهان محسوب می‌شود.

35. یوجین سرنان و هریسون اشمیت خدمه آپولو 17 به عنوان آخرین فضانوردانی محسوب می‌شوند که توانستند بر روی ماه قدم بگذارند، آنها کره ماه را در 14 دسامبر 1972 به سمت زمین ترک کردند.

36. در ماموریت آپولو 17 فضانوردان مدت اقامت در سطح ماه و مدار ماه در کنار کل مدت اقامت در خارج از سفینه را به عنوان یک رکورد جدید به ثبت رساندند.

37. در برنامه آپولو حدود 400 هزار مهندس، تکنسین و دانشمند مشارکت داشتند که برای آمریکا هزینه‌ای حدود 24 میلیارد دلار را به همراه داشت.

38. به لطف تصاویر ثبت شده توسط مدارگرد شناسایی ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter) دقیق‌ترین نقشه ماه تهیه شده است. این مدارگرد به مدت بیش از 10 سال با موفقیت در مدار ماه فعالیت داشته است.

39. کاوشگر کلمنتین توانست از تمام سطح ماه در طیف‌های مختلف مانند اشعه ماوراء بنفش تا مادون قرمز تصاویر متعددی را به ثبت برساند.

40. برای نخستین بار در 3 ژانویه 2019 کاوشگر چینی چانگه-4 توانست در قسمت تاریک ماه فرود بیاید. قسمت تاریک ماه به آن بخشی گفته می‌شود که هیچ‌گاه از روی زمین قابل مشاهده نیست.

سفر انسان به ماه

41. سفر انسان به ماه برای بسیاری از دانشمندان و مهندسان الهام‌بخش بوده است و هنرمندان آن را در مواردی چون آهنگ، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی نیز منعکس کرده‌اند.

42. بر اساس توافقنامه‌ای که در سال 1979 در خصوص فعالیت‌های دولت‌ها در ماه و سایر پدیده‌های سماوی توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسده است و کشورهای شرکت کننده نیز آن را امضا کرده‌اند، کره ماه و منابع طبیعی آن به عنوان میراث مشترک بشر محسوب می‌شود و فقط تحت کنترل سازمان ملل متحد می‌توان از آنها استفاده کرد.

43. نخستین کاوشگر سازمان تحقیقاتی فضایی هند در 14 نوامبر سال 2008 به ماه ارسال شد.

44. در حال حاضر پروژه‌های متعدی برای مطالعه ماه توسط کشورهای چین، هند و ژاپن در دستور کار قرار گرفته است.

45. نیل آرمسترانگ طی ماموریت آپولو 11 به همراه خود کیسه‌ای از خاک ماه را به زمین آورده بود که به صورت اتفاقی در سال 2015 در یک حراجی در تگزاس فروخته شد.

46. در طول سال‌های گذشته از 270 سنگ‌ریزه‌هایی که از ماه به زمین آورده شده و به افراد یا موسسه‌های مختلف اهدا شد، بیش از 180 مورد از آنها ناپدید شده‌اند که انتظار می‌رود برخی از آنها سرقت شده و یا توسط برخی مورد سو‌ءاستفاده قرار گرفته باشند.

47. برشیت اولین کاوشگر بخش خصوصی بود که طی برنامه‌ای قصد فرود بر روی ماه را داشت، اما به دلیل مشکلات فنی توانایی فرود نرم را نداشت و سقوط کرد.

48. آرمسترانگ هنگام گام برداشتن بر روی ماه جمله‌ای با این مضمون گفت که «این گام کوچکی برای یک انسان و قدم بزرگی برای بشریت است». این جمله آرمسترانگ طی سال‌های گذشته همواره مورد بحث قرار گرفته است که آیا منظور وی فرد بود یا جزئی از جامعه بشری را خطاب قرار داده است. البته خود آرمسترانگ و ناسا تاکید دارند که این جمله به معنای نامحدود بوده و به یک فرد خاص اشاره ندارد، اما عده‌ای به ناسا و آرمسترانگ ایراد می‌گیرند و عنوان می‌کنند این جمله بیانگر این است هدف فرد خاص بوده و به انسان به عنوان جزئی از جامعه بشری اشاره ندارد.

49. در کره ماه یک مجسمه واقعی قرار دارد. در واقع خدمه آپولو بر روی سطح ماه یک مجسمه آلومینیومی قرار داده‌اند که نمادی از فضانوردانی محسوب می‌شود که در اکتشافات فضایی مشارکت زیادی داشته‌اند و در این راه جان خود را از دست دادند. همچنین یک لوح یادبود با نام 14 فضانوردی که تا آن زمان برای اهداف فضایی کشته شدند نیز قرار دارد. از میان کشته‌شدگان می‌توان به خدمه آپولو 1 اشاره کرد که در هنگام تمرین، سفینه آتش گرفته و جان خود را از دست دادند، یا فضانوردان روس که هنگام برگشت به زمین در سایوز 11 کشته شدند. یوری گاگارین و ولادیمیر کاماروف به عنوان فضانوردان سایوز 1 به دلیل باز نشدن چتر نجات سفینه خود با زمین برخورد کرده و جان خود را از دست دادند.

50. پس از پایان ماموریت آپولو پروژه سفر انسان به ماه به اتمام رسید، اما احتمال دارد در نیمه دوم سال 2020 شاهد سفر انسان به ماه باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. 23. وقتی ماه‌نشین در سطح ماه فرود آمد، فقط برای آن حدود یک دقیقه سوخت باقی مانده بود. خب یکی بگه
    پس سوخت واسه برگشتن از کجا اوردن

  2. انسان به کره ماه مرفته و با دانش امروزی هم نمیتونه بره و یوری گاگارین هم طی پرواز با هواپیما کشته شده

  3. کاملا ساختگی و توهمی آمریکا و سوشال مدیای اون بزرگترین دروغگوی تاریخ هستند من تعجب میکنم چقدر باید موجود انسان پست باشه که چنین دروغ هایی به بشر بگه

  4. ما خیلی خفن باشیم بریم شممال کی میره ماه اخه

  5. انسان به ماه نرفته که بخوایم نکاتش رو بدونیم ، ساختگی بود

  6. من موندم این آمریکا چرا اینقدر خوب و پیشرفتس

  7. درود بى کراااااااان
    🙂