پهپاد وی بت

نیروی دریایی آمریکا با آزمایش پهپاد وی بت انقلابی در این عرصه بپا کرد

پهپادها بخشی جدانپذیر از میدان‌های نبرد امروزی هستند و روز به روز نقششان پررنگ‌تر از پیش می‌شود. پهپاد وی بت نیز طرحی جدید با قابلیت‌های انقلابی‌ است که به تازگی آزمایش شد.

امروزه پهپادها نقش‌های گوناگون، سنگین و بسیار مهمی روی دوش دارند و از پیش‌قراولان اعزام به یک منطقه جدید و ناشناخته هستند. این هواگردها طیف گسترده‌ای از ماموریت‌های شناسایی،‌ جاسوسی، هدایت آتش، حمله مستقیم و… را انجام می‌دهند. با این حال محدودیت‌های خود را نیز دارند. پهپاد وی بت (V-BAT) محصولی جدید است که برای غلبه بر شماری از این محدودیت‌ها پا به میدان نهاد.

پهپاد وی بت

پهپاد وی بت محصولی از کمپانی هوافضای آمریکایی مارتین یواِی‌وی (Martin UAV) برای نیروی دریایی آمریکا است. مارتین یو ای وی در زمینه ساخت پهپادهای مدرن و غیرمتعارف برای آینده فعالیت دارد و V-BAT نیز یکی از آن‌هاست.

پهپاد وی بت

این پهپاد نظامی همچون یک هلیکوپتر به صورت عمودی نشست و برخاست را انجام می‌دهد. V-BAT که پیوستگی پروازی بالایی دارد، برای انجام عملیات‌های دریایی مناسب است و به لطف عمودپرواز بودن به راحتی می‌تواند از روی کشتی‌ها به پرواز در آید.

در آزمایش‌های اخیر نیروی دریایی نیز پهپاد از روی عرشه پرواز کشتی فرماندهی ماهواره‌ای نظامی موسوم به یواس‌ان‌اس اسپیرهد (USNS Spearhead) با شناسه T-EPF-1 نشست و برخاست انجام می‌داد. در این آزمایش‌ها توانایی پهپاد برای کشف و نظارت به منظور پشتیبانی از عملیات‌های ضد مواد مخدر در دریای کارائیب و اقیانوس آرام شرقی،‌ توان عملیاتی هواگرد و ناوبری در شرایطی که GPS از کار افتاده یا در دست نیست مورد بررسی قرار گرفت.

پهپاد وی بت

پهپاد وی بت در بخش انتهایی بدنه خود دارای یک موتور با پروانه پیشران است که درون یک قاب محصور شده و اصطلاحا به آن داکتد فن (ducted fan) می‌گویند. هدف از این طراحی افزایش امنیت به منظور ایفای عملیات از روی عرش و مرتفع کردن خطر پروانه موتور برای خدمه است. ناگفته نماند قاب موتور نقش دم را نیز ایفا می‌کند.

این پهپاد برای نشست و برخاست تنها به فضایی با ابعاد 6 متر در 6 متر نیاز دارد. پیوستگی پروازی آن بیش از 8 ساعت است و می‌تواند تقریبا 4 کیلوگرم بار با خود حمل کند. البته توان حمل آن دستکم در پیش‌نمون اولیه بسیار کم است و می‌توان آن را به سنسورها، دوربین‌ها و یا سیستم‌های دیگر اختصاص داد.

پهپاد وی بت

پهپاد وی بت پس از آن که با موتور پیشران خود، کاملا خودمختار و به صورت عمودی مانند یک هلیکوپتر از روی زمین بلند شد، در هوا چرخیده و مانند یک هواپیما به مسیر خود ادامه می‌دهد. پس از پایان ماموریت نیز به صورت خودکار در نقطه مورد نظر روی دم خود فرود می‌آید. امکان نشست و برخاست عمودی سبب می‌شود به پرتاب پهپاد با پرتابگر و بازیابی آن با تور نیازی نباشد و فشار و استهلاکی که در پی پرتاب و بازیابی به پهپاد وارد می‌شد، دیگر وجود نداشته باشد.

قابلیت عمود پروازی در ترکیب با فن ایمن شده و بال‌های ثابت (که موجب افزایش پیوستگی پروازی می‌شوند) دست به دست یکدیگر داده تا انقلابی در زمینه عملیات پهپادی از مکان‌های محدود و بسته بپا کنند و به نیاز تاکتیکی برخی عملیات‌های نظامی که حضور چنین هواگردی در آن شدیدا لازم است، همچون جنگ شهری، پاسخ دهد.

پهپاد وی بت

فاصله دو سر بال این هواگرد از یکدیگر 2.74 متر، طول آن 2.4 متر و وزنش با مخزن سوخت پر نیز 35 کیلوگرم است. این پهپاد می‌تواند تا 170 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و تا ارتفاع پروازی 4.5 کیلومتر بالا رود. برد پروازی آن نیز بیش از 560 کیلومتر است.

10 کیلوگرم از وزن 35 کیلوگرمی پهپاد وی بت به سوخت آن اختصاص دارد که سوخت جت JP-8 یا ترکیبی از گازوئیل با روغن است. این سوخت به موتور تزریق شده و موتور نیز تا 500 وات (0.7 اسب بخار) قدرت فراهم میکند. همچنین امکان تجهیز آن به موتور الکتریکی نیز وجود دارد که سبب بی‌صدا شدن و کاهش گرمای تولیدی هواگرد می‌شود. از آنجا که خود پهپاد سطح مقطع راداری بسیار کمی دارد، استفاده از موتور برقی به شدت بر پنهانکاری آن می‌افزاید.

پهپاد وی بت

این پهپاد در دماغه خود یک دوربین تلویزیونی و فروسرخ (برای دید حرارتی در شب) دارد و می‌تواند سنسورهای سیگنیت (جاسوسی الکترونیکی و شنود امواج)،‌ جنگ الکترونیک، رادار روزنه ساختگی برای تصویرسازی دو بعدی از پدیده‌های سه بعدی، دوربین‌های فوق العاده وضوح بالای SWIR، دوربین‌های دیجیتال نقشه برداری با وضوح بسیار بالا، نشانه گذار لیزری برای تعقیب اهداف، سنسورهای تصویربرداری فراطیفی و بسترهای ارتباطی 4G LTE با خود حمل کند. بسترهای و سیستم‌های مخابراتی پیوند داده دو طرفه نیز از دیگر تجهیزات درونی این پهپاد هستند.

پهپاد وی بت می‌تواند ماموریت‌های گوناگونی، اعم از جستجو و نجات دریایی، شناسایی شناورهای دشمن و جاسوسی از آن‌ها، شناسایی استحکامات ساحلی دشمن، هدایت آتش توپخانه و… انجام دهد. علاوه بر نیروی دریایی، گارد ساحلی و و ارتش (نیروی زمینی) آمریکا نیز خواهان به خدمت گیری پهپاد وی بت هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

25 دیدگاه

  1. خخخخ بچهای سپاه هدف بعدی افتابه هستش بزنید یکم دیگه کیف کنیم من چقدر به خودم میبالم که یک ایرانی هستم و کل دنیا میخ ما شده به خودم افتخار میکنم به اینکه بچه های سپاه بچه های وزارت دفاع و ارتش و هوافضا روی دشمنان رو کم میکنن با کمترین امکانات با کمترین بودجه با محدودیت تجهیزات واقعا خسته نباشید مردان وطنم ان شا الله خدا هرچی میخاید بهتون بده ک داده عزتی که شما دارید جایگاهی که شما تو بهشت دارید ما حسرتشو میخوریم تا چند وقت پیش فکر میکردم خیلی ضعیفیم ولی ابر قدرت جهانیم اول جهانیم خیلی از ما عقبن این ظالما امارات هم به ما پیوست وقتی فهمید کنار یه ابر قدرت داره روزاشو میگذرونه ذلت انگلیسی هارو دیدین لذت بردین ما یک ایرانی هستیم باج نمیدیم هر کشوری میخاهد باشد

  2. آقای Fazelلااقل متنتو ویرایش میکردی. خودت بخون ببین چیزی ازش میفهمی. معلوم نیست چی گفتی. واقعا که

  3. خیلی نباید خوشحال باشن ی چهار روز دیگه از نزدیکی ایران رد شه ترکوندنش

  4. امریکا توان اقتصادی لازم جهت تحقیق وتوسعه تجهیزات نظامی را ندارد فساد ساختاری در مطالبه بیش از ارزش پیشنهادات شرکتهای توسعه دهنده سلاح باعث عقب افتادگی امریکا در حفظ بر تری تسلیحاتی در جهان شده این مو ضو باعث فروش تکنولوژی سنوات گذشته شرکتها گردیده.این فروش امتیاز تکنولوژی تسلیت در گذشت هر سی سال بود،خریداران منتخب وواجد شرایط حاکمیت امریکا اکنون این زمان به کمتر از ده سال بعضا پنج سال رسیده،ضمن اینکه خریداران هر شرکت امریکایی میتواندباشد.در نتیجه تنها سلاح باقی مانده امریکا که در ظاهر برتری دارداقتصاد است.واز اقتصاد بخش تحریم فقط موثر است که کشور ها خصوصا بزرگ در حال خارج گردن دلار از چرخه اقتصاد خود دارند،این مسئله حداکثر در بهترین حالت ده سال ودرشرایط روز دنیا سی تا پنج سال است.هژمونی غرب به رهبری امریکا سالهاست فرو پاشی را آغاز کردها نیمه عمر گذشته،چیزی بنام برتری نظامی غرب وجود ندارد.این تبلیغات است که حفظ بر تری را به افکار عمومی القا می کند.این ابزار فضای مجازی،هالیوود.است.برتری مانیتور است که نقاطاسیب پذیر در کمترین حد ممکن باشد،بیشتر کنترل بر آن حاکم باشد،ضمن اینکه این نقاط حیاطی نباشند.در حالی که امریکا آخرین ابزار وحیاطی ترین ابزار را به میدان آورده که بسیار در معرض آسیب است.

  5. تو رو خدا زودتر بفرستیدش اینطرف خیلی وقته پهپاد عمود پرواز نترکوندیم حوصلمون سر رفته،، شماچیزای خوب خوب اختراع کنید ما هم طرز ترکوندنشو بهتون نشون میدیم

  6. خوب هدف بعدی مون در اومد

  7. خوشحالیم که یک ایرانی هستم.
    اینا فقط غم و غصشون ایرانه. شب و روز دارن میسازن که فقط حال ما و هم پیمانهای مارو بگیرن. مطمئن باشید ما سرتر از اینهارو داریم. ولی رو نمی کنیم تا به وقتش.

  8. اتفاقا چند روز پیش یه نمایشگاه نظامی توی سوئد برگذار شد که ایران هم شرکت کرده بود، تقریبا یه همچین طرحی را هم بچه های خاتم الانبیا ساختن، البته با چهار موتور. اون هم عمود پرواز میکنه و بعدش افقی مثل هواپیما می ره. پس به نظرم از نظریه شتاب علمی و پیشرفت تکنولوژی نظامی ما زیاد عقب نیستیم. البته توی حوزه پهباد و موشکی

  9. یه ایرانی یادم هست چندین سال پیش یه چیزی اختراع کرده بود که عمود پرواز بود بعد هواپیما و هلیکوپتر هم میشد روی آب و زیر آب هم میرفت اختراعش تو تمام دنیا اول شده بود به نظرم کپی اختراع اون ایرانیه باشه.

  10. این بدبختا چندسال تحقیق میکنن یه چیزی میسازن اون وقت میفرستنش تومرزای ایران بچه های سپاه یه ساعته میگردشون مهندسی معکوس میکنن تازشم بهترشومیسازن خخخخخ

  11. یک جور کوادکوپتره تنها مزیتش عمود پرواز بودنشه وگرنه قابلیت رزمی نداره اتفاقا خیلی راحت میشه کپی برداری کرد از آر کیو ۱۷۰ پیچیده تر و های تک تر نیست

  12. هیچ توانمندی در یک کشور رو ساده ازش نگذرید. این به نظر من پهبادی هست که علاوه بر کارهای جاسوسی و اینکه قابلیت هلی کوپتری داره میتونه با نوکش که مشخص نیس چی توش نهفته هست با تصور دور موتور بسیار بالا تبدیل به یک موشک و یک پهباد انتحاری هم به حساب بیاد البته این نظر شخصی منه..
    جنگهای آینده پهبادی خواهند بود چرا که خطر تلفات انسانی در آن کمتر است. به عظمت و نیروی پهبادی ایران میبالیم ولی در این راستا از توانمندی دشمنان هیچ وقت غافل نشوید..باتشکر

  13. کی می فرستنش ایران که بگیریمش 🙂

  14. خدا رو شکر که با انداختن گلوبال هاوک برتری مون رو نشون دادیم بقیه تبلیغات پوچه این محصول رو ما تو بچگی با حلبی و سیم درست میکردیم

  15. The first thing you need when we get back

  16. خوب ما هم پهن بال اباطیل داریم

  17. من که هنگ کردم از دیدنش

  18. براووووووو عجب چیزیه!!
    😉

  19. تا جایی که من تو خدمت سربازی پرسیدم و دستگیرم شد ایران رادارهای بومی و سطح بالاش مبتنی بر حرکت کار می کنند یعنی هر چیزی که حرکت کنه ولو به اینکه گرما یا صدا نداشته باشه هم قابل شناساییه عملاً با این سیستم هیچ چیزی نمی تونه پنهان کار باشه حالا یه پرنده باشه یا یه پهباد 222 میلیون دلاری