ای دیتا XPG SPECTRIX S40G

بررسی حافظه اس اس دی ای دیتا XPG Spectrix S40G

حافظه اس اس دی ای دیتا XPG Spectrix S40G به تازگی با نورپردازی RGB و سرعت بسیار بالا معرفی شده است. در این مطلب قصد داریم این حافظه SSD را به طور کامل از لحاظ سرعت، طراحی، میزان حافظه و سایر مشخصات بررسی کنیم.

در سال‌های اخیر استفاده از حافظه های SSD یا درایو حالت جامد (Solid State Drives) رواج پیدا کرده و این نوع حافظه‌ها در لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی جای هارددیسک‌های HDD را گرفته‌اند. روش کار حافظه‌های اس اس دی با هارددیسک‌ها تفاوت زیادی دارد و از نظر قیمت، سرعت، وزن و میزان حافظه نیز متفاوت هستند. نسل جدید حافظه های SSD با نام SSD M.2 NVME شناخته می‌شوند که از لحاظ سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها بسیار پیشرفته‌تر و بهتر هستند. در مجموع، هاردهای HDD ارزان‌تر، سنگین‌تر، حجیم‌تر و کندتر هستند، اما اس اس دی‌ها وزن کمتر، حجم کمتر، مقاومت بیشتر، سرعت بیشتر و قیمت بالاتری دارند.

اما امروز در گجت نیوز قصد داریم حافظه اس اس دی  ای دیتا ایکس پی جی اسپکتریکس اس 40 جی (ADATA XPG Spectrix S40G) را بررسی کنیم. این حافظه SSD پرچمدار و پرسرعت در خرداد امسال معرفی شد. ای دیتا یکی از شناخته شده‌ترین و خوشنام‌ترین برندها در زمینه تولید انواع ماژول‌های حافظه است و حالا با عرضه یک اس اس دی گیمینگ بالارده، می‌خواهد سهم زیادی از این بازار را در اختیار بگیرد.

ویدیوی بررسی ای دیتا XPG Spectrix S40G

سرعت

ای دیتا XPG SPECTRIX S40G

حافظه اس اس دی ای دیتا XPG Spectrix S40G از استاندارد NMVE پشتیبانی می‌کند و از درگاه PCIe بهره می‌برد. این سری از حافظه‌های اس اس دی در ظرفیت‌های 256 و 512 گیگ و 1 ترابایتی عرضه می‌شود و به دلیل برخورداری از کنترل سیلیکون موشن (Silicon Motion) و تراشه‌های چند لایه TLC NAND، به سرعت نوشتن عالی 3 گیگ بر ثانیه و سرعت خواندن 3.5 گیگ بر ثانیه دست پیدا می‌کند.

SSD جدید ای دیتا با این سرعت در مدت 8 دقیقه ویندوز 10 را نصب کرد، در 22 ثانیه Restart شد، در مدت 17 ثانیه فتوشاپ را نصب کرد و 16 ثانیه طول کشید تا از حالت خاموش به روشن و آماده کار دربیاید. در جدول زیر مقایسه‌ای از سرعت عملکرد انواع هاردها را مشاهده می‌کنید:

نوع حافظهSSD NMVeSSDهارد HDD
نصب ویندوز 108 دقیقه19 دقیقه30 تا 45 دقیقه
Restart22 ثانیه48 ثانیه2.5 دقیقه
Power on16 ثانیه30 ثانیه1 دقیقه و 50 ثانیه
نصب فتوشاپ17 ثانیه4 دقیقه12 دقیقه

بنچمارک

اما باز هم به سراغ حافظه اس اس دی ای دیتا XPG Spectrix S40G برمی‌گردیم و این SSD را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم. حافظه جدید ADATA در تست نرم افزار کریستال دیسک مارک و HDTUNE Pro که انجام دادیم به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کردیم. میانگین سرعت خوانش اطلاعات در ایکس پی جی اسپکتریکس اس 40 جی، 1.4 گیگابیت بر ثانیه بود، در حالی که این سرعت برای یک اس اس دی معمولی حدود 400 مگابایت است. در زیر نتایج بنچمارک این حافظه SSD را مشاهده می‌کنید:

ADATA XPG Spectrix S40G در فرم فاکتور M.2-2280 ساخته شده و همان‌طور که گفته شد از درگاه PCIe 3.0 x4 بهره می‌برد. با وجود کش‌سازی SLC عملکرد خواندن و نوشتن ماژول به رقم فوق‌العاده‌ای رسیده است. دوام این اس اس دی‌ها نیز با توجه به ظرفیت درایو، 160، 320 و 640 ترابایت نوشتن در طول عمر اعلام شده است.

طراحی

به ظاهر این ماژول قدرتمند می‌رسیم. ای دیتا XPG Spectrix S40G از نورپردازی RGB قابل شخصی‌سازی بهره می‌برد. کلمه XPG با رنگ قرمز در مرکز حافظه قرار گرفته و در دو طرف آن دو ردیف لایه LED رنگارنگ و زیبا به چشم می‌خورد. در زیر این هشت LED آر جی بی دو لایه آلومینیوم صیقل خورده قرار گرفته که نقش سیلندرهای پخش‌کننده دما را بازی می‌کنند. وقتی شما این حافظه SSD را نصب می‌کنید از ظاهر خشن و هیجان‌انگیز آن لذت خواهید برد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار RGB Control الگوهای رنگی، شدت و سرعت آنها را تنظیم کنند.

 

گارانتی و پشتیبانی

سری حافظه اس اس دی ای دیتا XPG Spectrix S40G به زودی با گارانتی 5 ساله آونگ در سراسر ایران عرضه می‌شود. هنوز قیمت این سری در ایران مشخص نیست، اما مدل 256 گیگابایتی با قیمت 70 دلار، مدل 512 گیگابایتی با قیمت 100 دلار و مدل 1 ترابایتی با قیمت 190 دلار در بازار جهانی عرضه می‌شود.

ای دیتا XPG SPECTRIX S40G

در آخر جدول مشخصات ایکس پی جی اسپکتریکس اس 40 جی را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی درایو حالت جامد ای دیتا XPG Spectrix S40G

ای دیتا XPG SPECTRIX S40G

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. SSD با حجم 128 گیگ کافی هست به شرطی که یک HDD برای آرشیو به همراه داشته باشید

    روی SSD ویندوژ نصب کنید و برنامه های غیر Run Time (همچنین برنامه های سنگین و پرکاربرد از جانب خودتان) رو روی HDD نصب کنید

    با سپاس

  2. کافیه یکی از اینا داشته باشی خیالت ارحته کامل

  3. با این حافظه دیگه حرفی واسه گفتن نمی مونه