قابلیت اخطار وقوع زلزله شیائومی

شیائومی قابلیت اخطار وقوع زلزله را به گوشی‌های خود اضافه می‌کند

ظاهرا شرکت شیائومی در حال توسعه‌ی قابلیت اخطار وقوع زلزله در رابط کاربری MIUI است. پس گوشی‌های شیائومی در‌آینده می‌توانند زلزله را تشخیص دهند!

نسخه‌ی جدید رابط کاربری MIUI شیائومی در دست توسعه است. به نقل از گزارش‌های منتشر شده از سوی چین، آخرین نسخه‌ی رابط کاربری موبایلی شیائومی قابلیت اخطار وقوع زلزله را در بر می‌گیرد. این ویژگی هنوز به صورت رسمی معرفی نشده و احتمالا هنوز به طور کامل توسعه پیدا نکرده است. این هشدار از طریق یک جعبه‌ی پاپ آپ که روی صفحه‌ی گوشی ظاهر می‌شود به کاربر منتقل می‌شود.

زمانی که شبکه یک زمین لرزه‌ی قریب‌الوقوع را تشخیص می‌دهد که می‌تواند باعث یک زلزله‌ی مخرب شود، این هشدار برای کاربر نمایان می‌شود. همچنین آن موقعیت لرزش، رومرکز زمین لرزه و بزرگی آن را شناسایی خواهد کرد. پس از آنکه شمارش معکوس نمایان شده روی صفحه پایان یافت و شما آن را بی‌پاسخ گذاشتید، فورا به سرویس‌های کمک‌رسانی اضطراری اطلاع رسانی خواهد شد.

موج‌های لرزه‌ای زلزله‌ها در قالب سه حالت امواج طولانی، امواج عرضی و امواج سطحی رخ می‌دهند. سرعت انتشار امواج طول در حدود 5.5 کیلومتر تا 7 کیلومتر در ثانیه است، اما قدرت ویرانی آن کم است. قدرت ویرانگری امواج عرضی بیشتر است، زیرا باعث می‌شود زمین قبل و بعد از موج با نوسان همراه باشد. با این حال سرعت انتشار آن کندتر (4 کیلومتر در ثانیه) است. این امواج سطحی هستند که بیشترین آسیب را به سطح زمین وارد می‌کنند.

اخطار وقوع زلزله شیائومی چگونه کار می‌کند؟

قابلیت اخطار وقوع زلزله شیائومی

قاعده کلی سیستم هشدار اولیه زلزله، استفاده از تفاوت زمانی امواج منتشر شده‌ی اولیه برای پیش‌بینی است. از آنجایی که این امواج از اعماق زیر سطح زمین ساطع می‌شوند و بسیار سریع حرکت می‌کنند، دوره‌ی هشدار معمولا تنها چند ثانیه خواهد بود. موج طولی سریع‌تر و موج عرضی آهسته‌تر با یکدیگر در ارتباط هستند.

از آنجایی که امواج طولی نسبتا بی‌خطر هستند، می‌توان از طریق آن‌ها امواج مخرب را پیش بینی کرد. البته اختلاف زمانی رسیدن امواج طولی به امواج خطرناک بسیار اندک است، با این حال مطالعات نظری نشان داده است که اگر زمان اخطار 3 ثانیه باشد، می‌تواند تلفات را تا 14 درصد کاهش دهد. این میزان اگر 10 ثانیه باشد 39 درصد و اگر 20 ثانیه باشد نیز 63 درصد تلفات زلزله کمتر خواهد شد.

پیش‌بینی زلزله بسیار پیچیده‌تر از آنچیزی که به نظر می‌رسد است. اگر شیائومی واقعا در حال توسعه‌ی چنین ویژگی باشد، تایید صحت آن در آزمایشگاه‌های مخصوص باید صورت گیرد. شاید هم در ابتدا زمان این اخطار نزدیک به وقوع زلزله‌ی مخرب باشد و به مرور زمان این قابلیت ارتقاء پیدا کند. در هر صورت این ویژگی بلندپروازانه به نظر می‌رسد و می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای مناطق زلزله خیز در سراسر کره زمین باشد.