برخورد شهاب سنگ با مریخ

برخورد شهاب سنگ به مریخ ممکن است باعث ایجاد اَبَرسونامی شده باشد

مطالعات جدید نشان داده است که برخورد شهاب سنگ به مریخ ممکن است موجب ایجاد یک اَبَرسونامی در این سیاره شده باشد. اگر این مطالعات صحیح باشد، ثابت می‌شود که میلیون‌ها سال پیش، در مریخ، اقیانوس وجود داشته است!

مقوله برخورد شهاب سنگ به مریخ موضوع جدیدی نیست اما مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته، به این موضوع اشاره دارد که ممکن است میلیون‌ها سال پیش، در سطح مریخ، اقیانوس بوده باشد. براساس این مطالعات، به نظر میرسد همان شهاب‌سنگی که باعث ایجاد دهانه لومونوسوف (Lomonosov crater) در سطح مریخ شده، یک اَبَرسونامی عظیم را هم بوجود آورده که آثارش در سطح این سیاره، قابل مشاهده است. دهانه لومونوسوف یک آتش‌فشان با ارتفاع 120کیلومتری است و محققان هم معتقدند عمق اقیانوسی که اَبَرسونامی درش رخ داده، تقریبا همین میزان بوده است. نکته‌ای که نظر محققان را به خودش جلب کرده این است که شهاب‌سنگ‌هایی که با مناطق اقیانوسی کره زمین هم برخورد کرده‌اند، رفتاری مشابه با این برخورد شهاب سنگ به مریخ داشته‌اند.

این مطالعات، به این موضوع هم اشاره می‌کند که حفره عظیم موجود در بخش جنوبی دهانه لومونوسوف هم می‌تواند توسط همین اَبَرسونامی بوجود آمده باشد.

با اینکه محققان، دانشمندان و منجمان بسیار زیادی معتقدند که زمانی در سطح مریخ، اقیانوس وجود داشته، اما هرگز تئوری وجود اقیانوس در مریخ، ثابت نشده است. اما شاید این برخورد شهاب سنگ که میلیون‌ها سال پیش رخ داده، بتواند در آینده ثابت کند که واقعا در سطح مریخ، اقیانوس وجود داشته است. کشفی که اگر قطعی بشود، می‌تواند انقلابی در مقوله حیات در مریخ بوجود بیاورد.

برخورد شهاب سنگ

تصویر بالا، از دهانه لومونوسوف گرفته شده است. اگر این تحقیقات، اثبات بشوند، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که میلیون‌ها سال پیش، دقیقا در همین نقطه‌ای که در تصویر میبینید، در مریخ اقیانوس وجود داشته است!

اما نظر شما کاربران گجت نیوز در این رابطه چیست؟ آیا این آثار برخورد شهاب سنگ به مریخ است که درنهایت می‌تواند ثابت کند میلیون‌ها سال پیش، در این سیاره اقیانوس و آب وجود داشته است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. ممنون از مقاله خوبتون