قیمت محصولات اپل

جنگ تجاری چین و آمریکا قیمت محصولات اپل را بالا نمی‌برد

بعد از افزایش مجدد تعرفه کالاهای وارد شده از چین به آمریکا، انتظار می‌رفت قیمت محصولات اپل افزایش پیدا کند. بر اساس تحلیل آقای مینگ-چی کو، قیمت گوشی های آیفون و دیگر محصولات این شرکت افزایش نخواهد داشت.

آقای مینگ-چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر مشهور محصولات شرکت اپل، به تازگی درباره تعرفه‌های سنگین اعمال شده روی محصولات چینی توسط دولت دونالد ترامپ و تاثیر آن روی زنجیره تامین اپل اظهار نظر کرده است. بر اساس گفته‌های وی، اپل خود را برای افزایش هزینه‌های جاری تولید محصولات آماده می‌کند، به همین دلیل بالاتر رفته تعرفه‌ها، حداقل در یک بازه زمانی کوتاه، سبب افزایش قیمت محصولات اپل نخواهد شد.

استراتژی جلوگیری از افزایش قیمت محصولات اپل

علاوه بر آن، اپل تلاش خواهد کرد تولید محصولاتش در خارج از خاک چین را افزایش بدهد، به این ترتیب می‌تواند بدون نیاز به افزایش قیمت محصولات، نیاز کاربران آمریکایی به محصولات متنوع خود را برآورده کند. به این ترتیب شرکت درگیر پرداخت تعرفه‌های سنگین نخواهد شد.

این گزارش توسط آقای مینگ-چی کو درباره عدم افزایش قیمت محصولات اپل زمانی اعلام شد که دونالد ترامپ، مجددا به 300 میلیارد کالای چینی وارد شده به ایالات متحده آمریکا 10 درصد تعرفه اضافه کرد. این موضوع سبب شد سهام اپل با 2 درصد کاهش رو به رو شود. اپل پیش از این نیز هشدار داده بود این نوع اقدامات و بالا بردن مالیات‌ها، سبب می‌شود قیمت همه محصولات آن در آینده افزایش پیدا کند.

طبق ادعای آقای کو، اتوماسیون تولید پیشرفته اپل در کنار سهم بسیار بالای محصولات مختلف آن در بازارهای کشور آمریکا سبب خواهد شد قیمت محصولات اپل در این کشور، با وجود دردسرهای اخیر، افزایش نداشته باشد.

مک بوک

آقای کو بعد از بررسی سودآورترین کالاهای اپل اعلام کرد تعداد گوشی های آیفون مورد نیاز برای توزیع در سرتاسر ایالات متحده آمریکا، توسط کارخانه‌های اپل در هند و ویتنام تامین خواهد شد. این اتفاق از ابتدای سال آینده میلادی رخ داده و از افزایش قیمت محصولات اپل جلوگیری خواهد کرد. به لطف اتوماسیون تولید پیشرفته اپل، تولید تبلت‌های آیپد در کارخانه‌های خارج از کشور چین، به مراتب راحت‌تر خواهد بود.

متاسفانه این قانون درباره مک بوک‌ها و آی مک‌ها صدق نمی‌کند، چرا که کارخانه‌های اپل خارج از خاک چین، تا سال 2021 قادر به تامین نیاز بازارهای آمریکا به این محصولات نخواهند بود. برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات اپل، این شرکت باید از هم‌اکنون، برای تولید بیشتر ایرپادز و اپل واچ در کارخانه‌های خارج از چین برنامه‌ریزی کند.