تفاوت های گلکسی نوت 10

بررسی اصلی‌ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس سامسونگ

گلکسی نوت ۱۰ (Samsung Galaxy Note 10) و گلکسی اس ۱۰ پلاس سامسونگ هر دو جزو بهترین فبلت‌های 2019 این شرکت به شمار می‌روند. در این مطلب به بررسی اصلی‌ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس سامسونگ می‌پردازیم.

همانند همیشه، چندین ماه بعد از رونمایی پرچمداران سری S، نوبت به رونمایی پرچمدار سری Note سامسونگ رسید. از آن جایی که گوشی نوت، همیشه مدلی پیشرفته‌تر در مقایسه با پرچمدار سری اس همان سال تلقی شده است، کاربران زیادی تا نیمه‌های سال برای رونمایی آن‌ انتظار می‌کشند. این موضوع درباره سامسونگ گلکسی نوت 10 نیز صدق می‌کند.

تفاوت های گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس

امسال پرچمدار سری نوت در دو مدل رونمایی شد؛ سامسونگ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس به ترتیب دارای نمایشگری 6.3 اینچی و 6.8 اینچ بوده و در کنار نمایشگر، ظرفیت باتری و دوربین، تنها تفاوت‌های آن‌ها به شمار می‌رود. برخلاف تصور، گلکسی نوت 10 را باید با سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس مقایسه کرد و رقیب آن از سری اس سال 2019، گلکسی اس 10 نیست.

رزولوشن نمایشگر

اندازه نمایشگر گلکسی نوت تنها 0.1 اینچ از گلکسی اس 10 پلاس کوچکتر است، به همین دلیل نمی‌توان یکی را نسبت به دیگری از این لحاظ برتر دانست. نکته بسیار مهم درباره صفحه نمایش پرچمدار تازه وارد Note، رزولوشن فول اچ‌دی آن محسوب می‌شود. این در حالی است که از سال 2014، رزولوشن نمایشگر همه پرچمدار سامسونگ از هر دو سری، کوآد اچ‌دی بوده است. به این ترتیب یکی از اصلی‌ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس رزولوشن 2280 در 1080 پیکسلی در برابر 3040 در 1440 پیکسلی به شمار می‌رود.

گلکسی نوت 10

این موضوع هرگز یک نقطه ضعف نیست. از زمان رونمایی گلکسی اس 8، قابلیت تغییر رزولوشن صفحه نمایش به پرچمداران سامسونگ افزوده شد. به صورت پیش‌فرض، رزولوشن، روی فول اچ‌دی قرار دارد، اما می‌توان با مراجعه به تنظیمات، آن را به اچ‌دی کاهش یا به کوآد اچ‌دی افزایش داد. بسیاری از کاربران پرچمداران اخیر غول کره‌ای همچون گلکسی اس 10 پلاس از این موضوع بی‌خبر بوده و همیشه در حالت رزولوشن فول اچ‌دی از صفحه نمایش استفاده می‌کنند.

حین کار با گوشی نیز به ندرت متوجه این تفاوت خواهید شد. به عبارتی اگرچه روی کاغذ، یکی از اصلی‌ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس وضوح تصویر نمایشگر آن‌ها است، اما در عمل، این موضوع اهمیت کمی پیدا می‌کند. هر دو دارای پنل AMOLED جدید سامسونگ با نام DynamicAMOLED بوده و از تکنولوژی یکسانی بهره می‌برند.

بدون در نظر گرفتن رزولوشن، نمایشگر گلکسی نوت 10 همانند سایر مدل‌های بالارده سامسونگ بسیار باکیفیت بوده و حاشیه‌های بسیار کمی حتی در مقایسه با گلکسی اس 10 پلاس دارد. انحنای حاشیه‌ها کمی کاهش پیدا کرده که به زیبایی گوشی کمک می‌کند. سامسونگ در طراحی گلکسی نوت 10 موفق شد با عبور از مرز 90 درصد، نسبت ابعاد صفحه نمایش به بدنه را به 91 درصد برساند.

مهاجرت دوربین سلفی

گلکسی نوت 10

تا امروز، تعدادی گوشی هوشمند مجهز به دوربین سلفی روی نمایشگر توسط شرکت‌های مختلف رونمایی شده است، اما گلکسی اس 10 پلاس با تمامی آن‌ها تفاوت دارد. دلیل این موضوع، دوگانه بودن دوربین سلفی روی صفحه نمایش گوشی است، به طوری که شبیه به یک قرص به نظر می‌رسد. این موضوع سبب افزایش ابعاد حفره روی نمایشگر شده و تعداد زیادی از کاربران را گله‌مند کرده است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس ، قرارگیری دوربین سلفی درست در وسط لبه بالایی نمایشگر است. اگرچه ابعاد دوربین سلفی اکنون کاهش یافته و کمتر جلب توجه می‌کند، اما از نظر محل قرارگیری دوربین سلفی، نمی‌توان یکی از این دو گوشی را نسبت به دیگری برتر دانست. برخی قرارگیری حفره در گوشه نمایشگر را ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر، طراحی متقارن و در نتیجه واقع شدن دوربین در میانه را دوست دارند.

از نظر سخت افزاری، سنسور اصلی دوربین سلفی هر دو گوشی گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس یکسان است. حذف سنسور 2 مگاپیکسلی عمق میدان از پرچمدار تازه وارد، ضعف بزرگی محسوب نمی‌شود.

یکی از ویژگی‌های نرم افزاری مربوط به عکاسی سلفی گوشی گلکسی نوت 10، حالت AR Doodle است. به لطف آن می‌توان روی تصویر در حال ثبت، اشیایی اضافه کرد. به عنوان نمونه می‌توان برای صورت خود ریش ترسیم کرد!

قلم SPen مخصوص محصولات سری نوت

تا دو سال پیش، مجهز شدن به نمایشگری بزرگتر و همراه داشتن قلمی مخصوص، اصلی‌ترین تفاوت‌های پرچمداران سری S و Note به شمار می‌رفت. حال که اندازه صفحه نمایش محصولات دو سری به یکدیگر نزدیک شده است، قلم SPen، مرز اصلی بین گوشی های دو سری نام برده است.

قلم SPen به هیچ عنوان با قلم‌های متداولی که به عنوان لوازم جانبی برای گوشی های هوشمند تولید می‌شوند قابل مقایسه نیست و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به عنوان نمونه می‌توان به امکان یادداشت برداری سریع بلافاصله بعد از بیرون آوردن قلم، طراحی به شکلی دقیق، برش بخشی از نمایشگر به عنوان اسکرین شات، تماشای فریم‌های بعدی ویدیو بدون توقف پخش آن و استفاده از قلم به عنوان کنترلر از راه دور دوربین اشاره کرد.

اگر پیش از این کاربر محصولات سری نوت بوده و به قلم SPen عادت کرده‌اید، گلکسی اس 10 پلاس چیزی برای ارائه به شما در چنته ندارد. بسته به کاربر، اهمیت وجود اس پن کم و زیاد می‌شود. برخی کاربران تنها برای در اختیار داشتن آن اقدام به خرید یک گوشی یا تبلت سری نوت کرده و برخی دیگر، هر از گاه برای ایجاد تنوع، قلم را از محل قرارگیری آن بیرون می‌آورند.

قلم SPen گلکسی نوت 10

یکی از مهم‌ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس قلم SPen به شمار می‌رود، اما همانطور که گفتیم، این موضوع بسته به کاربر، ممکن است پراهمیت یا بی‌اهمیت باشد.

ظرفیت باتری گوشی

همانطور که یک ماه قبل طی یک بررسی به آن اشاره کردیم، با حذف قلم SPen ظرفیت باتری و کیفیت دوربین گوشی‌‌های گلکسی نوت سامسونگ افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه ویژگی‌های منحصربه‌فرد مربوط به این قلم، بدون هزینه نیستند. در این مطلب تصویری از پنل پشتی یک گوشی سری نوت قرار دادیم که نشان می‌داد ایجاد فضا برای قرارگیری SPen، به کاهش قابل توجه فضای در اختیار سازنده به منظور قرار دادن باتری منجر می‌شود. به همین دلیل با وجود یکی بودن ابعاد نمایشگر و تقریبا بدنه دو گوشی، یکی از اصلی‌ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس کاهش ظرفیت باتری از 4100 میلی‌آمپر ساعت به 3500 میلی‌آمپر ساعت است. این میزان 15 درصد کاهش ظرفیت باتری را نشان می‌دهد.

یکی از اقدامات سامسونگ برای مقابله با کاهش دوام باتری در ادامه کاهش ظرفیت آن، پایین آوردن حداکثر رزولوشن نمایش به فول اچ‌دی بود. البته، دوام باتری به فاکتورهای متعددی بستگی دارد و نمی‌توان بر اساس اعداد و ارقام، درباره یکی از مهم‌ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس اظهار نظر دقیق کرد، اما در هر صورت، نمی‌توان از کاهش 600 میلی‌آمپر ساعتی ظرفیت باتری با وجود حفظ ابعاد نمایشگر به سادگی گذشت. همه چیز با تست دوام باتری پرچمدار تازه وارد مشخص خواهد شد.

سرعت شارژ باتری

برخلاف تصور، باتری، نقطه ضعف گلکسی نوت 10 در رقابت با گلکسی اس 10 پلاس نیست. در این گوشی، به لطف فناوری Superfast Charge اختصاصی سامسونگ می‌توانید باتری را با سرعت بیشتری شارژ کنید. این فناوری همزمان با رونمایی محصولات سری S سال 2019 معرفی شد، اما فقط در سامسونگ گلکسی اس 10 5G به کار رفت، به همین دلیل گلکسی اس 10 پلاس فاقد آن است.

این یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس محسوب می‌شود. توان سیستم شارژ سریع مدل پلاس پرچمدار سری اس سال جاری، همانند پرچمداران سامسونگ از چند سال پیش، 15 وات است، در حالی که فناوری Superfast Charge، توان 25 واتی را به ارمغان می‌آورد. از نظر سرعت شارژ وایرلس تفاوتی بین دو گوشی وجود نداشته و سرعت شارژ بی‌سیم گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس برابر 12 وات است، هر چند این رقم در گلکسی نوت 10 پلاس افزایش پیدا می‌کند.

فضای ذخیره‌سازی فایل

از جمله مهم‌ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و گلکسی اس 10 پلاس دو برابر شدن فضای داخلی ذخیره‌سازی داده در نسخه پایه است. نسخه پایه گلکسی اس 10 پلاس دارای 128 گیگابایت ظرفیت داخلی است، اما در پرچمدار تازه وارد، این میزان به 256 گیگابایت رسیده است. البته اهمیت پشتیبانی از استاندارد UFS 3.0 در حافظه داخلی گلکسی نوت 10، به مراتب از افزایش فضای ذخیره‌سازی بیشتر است. این تغییر، روی عملکرد کلی گوشی تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. البته دو برابر شدن فضای ذخیره‌سازی در مدل پایه، بدون دلیل نبود.

در گلکسی نوت 10 خبری از درگاه کارت حافظه جانبی نیست. می‌توان به این تصمیم خوش‌بین بود. از پایین بودن سرعت کارت‌های حافظه جانبی در مقایسه با حافظه‌های فلش اصلی گوشی های هوشمند نمی‌توان چشم‌پوشی کرد، اتفاقی که روی عملکرد کلی دستگاه تاثیر منفی می‌گذارد. این تفاوت به خاطر استفاده از حافظه‌ای مبتنی بر UFS 3.0 در گلکسی نوت 10، به مراتب چشم‌گیرتر می‌شود.

درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری

گلکسی نوت 10

پیش از رونمایی گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس، شدیدا انتظار داشتیم درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری از آن‌ها حذف شود، اما این اتفاق رخ نداد. به همین دلیل وقوع این تغییر همزمان با رونمایی گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس به هیچ عنوان تعجب‌آور نیست. این درگاه از بسیاری از پرچمداران حذف شده است و سامسونگ تا ابتدای سال 2019، برای حفظ آن تلاش کرد.

اگر به گوش دادن به رادیو بدون نیاز به اتصال به اینترنت و همچنین استفاده از هدفون‌ها و هدست‌های دارای درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری، بدون دانگل، اصرار دارید، گلکسی اس 10 پلاس انتخاب شما است. البته کمتر کاربری به خاطر این فاکتور نه چندان دارای اهمیت، خرید یک گوشی را به دیگری ترجیح می‌دهد.