بمب منفجر نشده در شهر پمپئی

حداقل 10 بمب منفجر نشده از جنگ جهانی دوم در شهر توریستی پمپئی وجود دارد!

براساس گزارشاتی که اخیرا منتشر شده است، حداقل 10 بمب منفجر نشده در شهر تاریخی و توریستی پُمپئی (Pompeii) در کشور ایتالیا وجود دارد که هر لحظه ممکن است منفجر شوند!

احتمالا با داستان تراژیک شهر پمپئی آشنا هستید. شهری که حدود 2 هزار سال پیش، بخاطر طغیان آتشفشان کوه معروف وِزوویوس (Vesuvius) در کشور ایتالیا، زیر 4 الی 6 متر خاکستر، مدفون شد. تمامی ساختمان‌ها، جاده‌ها، آثار هنری، حیوانات و ساکنین این شهر زیر مواد مذاب و خاکستر، دفن شدند. برخی آدم‌هایی که دوهزار سال پیش در این شهر زندگی می‌کردند، بخاطر دفن شدن زیر خاکستر، تجزیه نشده و صرفا خشک و مانند مجسمه شده‌اند. به همین دلایل، سالیانه میلیون‌ها توریست از این شهر تاریخی بازدید می‌کنند تا سرنوشت تلخ و شاید آموزنده پمپئی را به چشم مشاهده کنند. اما چه می‌شود اگر یکی از حداقل 10 بمب منفجر نشده‌ ای که از جنگ جهانی دوم در این شهر دفن شده‌اند، ناگهان منفجر شوند؟

بقایای انسان‌ها در پمپئی

در رابطه با این حداقل 10 بمب منفجر نشده در شهر پمپئی، دو سوال اصلی وجود دارد. یکی اینکه چرا این بمب‌ها اصلا در این شهر وجود دارند و چرا منفجر یا خنثی نشده‌اند؟ و دیگری هم اینکه در صورت انفجار هرکدوم از این بمب‌ها، چه خسارت‌های جانی و مالی‌ای به توریست‌ها و آثار باستانی این شهر وارد می‌شود؟

علت وجود حداقل 10 بمب منفجر نشده در شهر پمپئی

همانطور که قطعا می‌دانید، در طی جنگ جهانی دوم، نازی‌ها و فاشیست‌ها کنترل بخش‌های عظیمی از اروپا را بدست گرفتند. یکی از این شهرها، شهر پمپئی بود که نیروهای آلمانی در آن مستقر شده بودند. دور تا دور پمپئی، خطوط تدارکات کشیده شده بود تا تجهیزات و دیگر موارد مورد نیاز سربازهای آلمانی، برایشان فرستاده شود. اما نیروهای متفقین که در طرف دیگر جنگ قرار داشتند، حاضر به انجام هرکاری برای ضعیف‌تر کردن آلمان‌ها و نیروهای متحدین بودند. به همین علت، شروع به بمباران بخش‌های زیادی از اروپا که نیروهای متحدین در آن حضور داشتند، کردند. از آنجایی که آلمان‌ها در پمپئی هم مستقر شده بودند، در نتیجه این شهر هم طعمه بمباران‌های متفقین شد. به همین علت، بسیاری از بناها و آثار تاریخی‌ای که 2هزار سال پیش توانسته بودند از یک فاجعه طبیعی جان سالم به در ببرند، حریف بمب‌‌های انسان نشده و به طور کامل نابود شدند.

اما چرا این همه بمب منفجر نشده در پمپئی وجود دارد؟ این سوال، یک جواب دومرحله‌ای دارد. در وهله اول، حتما می‌دانید که نرخ انفجار بمب‌ها هنگام بمباران، اغلب اوقات 100درصد نیست و همیشه بمب‌هایی وجود دارند که منفجر نمی‌شوند. اما دلیل اینکه تعداد بمب‌های منفجر نشده در پمپئی انقدر زیاد است، تا حد قابل توجهی بخاطر همان آتشفشان معروف و حجم وسیع خاکستر در این شهر است. گفته می‌شود نیروهای متفقین، چیزی حدود 165بمب در پمپئی انداختند که طبق بررسی‌ها، حداقل و در کمترین حالت ممکن، 10عدد از این بمب‌ها، نه تنها هرگز منفجر نشدند بلکه هیچکس هم از مکان دقیقشان خبر ندارد.

بمب منفجر نشده

علت خطرناک بودن بمب‌های منفجر نشده شهر پمپئی

بمب‌هایی که در شهر پمپئی انداخته شدند، بمب‌های ضدنفر ساده نبودند؛ بلکه بمب‌های بسیار قدرتمندی بودند که هدف اصلیشان نابودسازی ریل‌های راه‌آهن، ریل‌های واقع در زیر زمین، ساختمان‌ها و دیگر سازه‌هایی بود که متحدین از آن‌ها برای تغذیه نیروهای خودی بهره می‌بردند. باوجود اینکه چیزی حدود 70سال از انداخته شدند این بمب‌ها می‌گذرد، اما هنوز هم احتمال انفجار آن‌ها کاملا وجود دارد. نکته ترسناک برای بازدیدکنندگان شهر پمپئی این است که اتفاقا منفجر شدن این بمب‌ها، از منفجر نشدنشان محتمل‌تر است! تنها کافی است یک لرزش، تکان یا نیرو بسیار خفیف به هرکدوم از این 10 بمب منفجر نشده وارد شود و بوم!

اما خسارتی که هرکدام از این بمب‌ها ممکن است به همراه داشته باشد، چقدر است؟ بهترین راه برای پاسخ به این سوال، اشاره به بمبی است که همین اواخر در آلمان منفجر شد. این بمب، که یکی دیگر از بمب‌های منفجر نشده جنگ جهانی دوم بود، با انفجار خودش گودالی به وسعت 10متر و عمقی بیش از 4متر برجای گذاشت! این انفجار، هیچگونه تلفات جانی‌ای و هیچ زخمی یا کشته‌ای به همراه نداشت که دلیلش منفجر شدن بمب در شب‌هنگام و وسط یک مزرعه بود. اگر همین بمب در شهر پمپئی که سالیانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند منفجر می‌شد، مطمئنا یک فاجعه انسانی برجای می‌گذاشت.

بمب منفجر نشده

مسئولین محافظت از پمپئی دائما در حال بررسی نقاط مختلف این شهر باستانی هستند و با جدیت به دنبال بمب‌های منفجر نشده هم می‌گردند؛ اما به علت وجود یک سری حساسیت‌ها در این منطقه که به اهمیت تاریخی‌اش برمی‌گردد، دست این مسئولین هم برای حفاری و گشتن به دنبال بمب‌ها، بسته است. با اینحال، این مسئولین اعلام کرده‌اند که خطری بازدیدکنندگان را تهدید نمی‌کند که باید ببینیم تا چه اندازه این حرف برمبنای حقیقت و تا چه اندازه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به وجهه پمپئی مطرح شده است.

بمب‌های منفجر نشده، نه تنها در پمپئی بلکه در سرتاسر دنیا وجود دارند و هر لحظه ممکن است هرکدام از آن‌ها منفجر شوند و یک فاجعه به عمل بیاورند. به گفته کارشناسان، انقدر بمب منفجر نشده در دنیا و مخصوصا اروپا وجود دارد که اگر بشر با همین سرعتی که الان دارد، بخواهد همه آن‌ها را پیدا کند، ممکن است حتی تا 200سال دیگر هم نتواند همه بمب‌ها را بیابد.

در هرحال، شهر پمپئی خیلی بیشتر از حد معمول، در تاریخ خودش روی بد روزگار را دیده است. بعد از آن آتشفشان مهیب و بمباران شدن توسط انسان‌ها، شاید آن حداقل 10 بمب منفجر نشده دست از سر پمپئی بردارند و بگذارند کمی هم آرامش در این شهر باستانی حکم‌فرما شود.