نمایشگر لمسی ناوشکن

نیروی دریایی آمریکا نمایشگر لمسی ناوشکن را از روی آن‌ها حذف می‌کند

نیروی دریایی آمریکا تصمیم گرفته تا نمایشگر لمسی ناوشکن های خود را حذف و همچون گذشته از نمایشگر و دکمه‌های کنترلی قدیمی استفاده کند.

ارتش آمریکا همیشه آغوشش به روی فناوری‌های جدید باز است، اما گاهی اوقات فناوری جدید  کارایی لازم را از خود نشان نمی‌دهد و یا آنقدر پیچیده است که بایستی کنار گذاشته شود. به نظر نمایشگر لمسی ناوشکن نیز یکی از این فناوری‌هاست که نتوانست رضایت نیروی دریایی آمریکا را جلب کند و قرار است کنار رود.

نمایشگر لمسی ناوشکن

حادثه برخورد ناوشکن با نفتکش در سال 2017

نیروی دریایی طی 18 الی 24 ماه آینده نمایشگرهای لمسی را از روی ناوشکن‌های خود حذف و نمایشگر و ابزار کنترلی فیزیکی سابق را به عرشه باز می‌گرداند. این تصمیم پس از بررسی‌های صورت گرفته روی حادثه برخورد ناوشکن یواس‌اس جان مک‌کین با نفت کش Alnic MC گرفته شد. در بررسی‌های انجام شده مشخص شد رابط کاربری لمسی پیچیده ناوشکن و آموزش ضعیف خدمه برای کار با آن سبب وقوع این حادثه در سال 2017 شد که در پی آن 10 ملوان جان خود را از دست دادند.

به موجب تصمیم گرفته شده، تمامی ناوشکن‌های کلاس DDG-51 موسوم به کلاس آرلی برک (Arleigh Burke) دستخوش این تغییر خواهند شد. نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر 67 ناوشکن آرلی برک فعال در نیروی دریایی خود دارد. همچنین چندین فروند دیگر نیز در دست ساخت است تا در نهایت شمار این ناوشکن‌های پیشرفته و همه کاره به 88 فروند برسد. ناگفته نماند نیروی دریایی آمریکا بیشترین شمار ناوشکن را در بین نیروهای دریایی دارد و این ناوشکن‌ها تماما از کلاس آرلی برک هستند. پس از آمریکا نیز ژاپن با 55 فروند و چین با 35 فروند ناوشکن در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. نیروی دریایی بریتانیا که زمانی بر آب‌ها حکم رانی می‌کرد نیز در حال حاضر تنها 19 فروند ناوشکن دارد.

نمایشگر لمسی ناوشکن

یواس‌اس رمپیج DDG-61

در حال حاضر سیستم ناوشکن‌های آرلی برک دارای سیستم‌های یکپارچه هستند و تغییر مورد نظر از تابستان سال 2020 اعمال می‌شود. ناوشکن یواس‌اس رمپیج با شناسه DDG-61 اولین شناوری خواهد بود که نمایشگر لمسی ناوشکن از روی آن حذف می‌شود. یواس‌اس استیونز با شناسه DDG-128 نیز اولین کشتی جدید در حال ساخت است که فاقد نمایشگر لمسی ناوشکن خواهد بود.